مشاوره تربیت فرزند + لیست مراکز معتبر


پدر و مادر بودن سخت ترین کار دنیاست، بدون شک. والدین به طور متوسط ​​در زمانی که در کالج بودند چند دوره در مورد مشاوره تربیت فرزند و فرزندپروری گذراندند؟ حقیقت این است که همه والدین با تربیت فرزندان خود مشکل دارند. بسیاری از خانواده‌ها درگیری‌های وحشتناکی را در خانه گزارش می‌کنند، مانند صحبت‌های بی‌احترامی یا سرکشی بچه‌ها و امتناع از گوش دادن.

خبر خوب این است که مشاوره تربیت  فرزند می تواند به شما کمک کند تا مشکلات تربیت کودک را حل کنید و به شما کمک کند تا از مشکلات قبل از بروز آنها جلوگیری کنید! هنگامی که از یک متخصص ماهر و دلسوز مشاوره شخصی دریافت می کنید، می توانید درک کنید که چرا در حال مبارزه هستید و رابطه خود را با فرزندتان بهبود بخشید. مشاوره در مورد تربیت فرزند به طرز شگفت انگیزی در حل مشکلات رفتاری و مسائل عاطفی کودکان موثر است.

 

مشاوره تربیت فرزند چیست؟

  روانشناسی کودک و نوجوان شاخه ای از روانشناسی است که به ارزیابی و بررسی علمی و دقیق تغییرات جسمی، روانی، عاطفی و عملکرد اجتماعی کودکان و نیازهای آن ها پرداخته و مشکلات مختلف آن ها را برطرف خواهد کرد. و کمک می کند تا کودکان و نوجوانان با برطرف کردن مشکلات خود به زندگی عادی باز گشته و آینده بهتری را رقم بزنند.

موضوعات مهم در مشاوره تربیت فرزند

در مشاوره تربیت فرزند موضوعات مهمی برای بررسی وجود دارد که به شرح زیر است:

  • رشد: در این روانشناسی، رشد کودک و نوجوان از ابعاد گوناگون مورد بررسی و ارزیابی دقیق قرار خواهد گرفت.
  • تربیت صحیح: در این شرایط والدین باید بدانند که چگونه با کودک خود هماهنگ شده و ارتباط برقرار کنند و این امر مستلزم مطالعه روانشناسی کودک است.
  • رشد جنسی: به دلیل رشد و فعالیت هورمون های میانی غده هیپوفیز در بدن، عملکرد غدد فوق کلیوی را تحت تاثیر قرار داده و باعث رشد قد و ایجاد جوش یا مشکلات پوستی به خصوص در صورت می شود که تجربه این موضوع برای نوجوانان سخت بوده و همیشه به دنبال درمان آن هستند.
  • رشد شناختی: رشد شناختی شامل مراحلی مانند طرز تفکر، استدلال و درک فرد است و در دوران نوجوانی، فرد دارای نوعی تفکر به نام تفکر انتزاعی، در مورد مسائل زندگی است که باعث میشود نوجوان از تمام منظر به مسائل نگاه کنند.

علائمی که نشان میدهد نیاز به مشاوره تربیت فرزند است

اگر والدین یا قیم مطمئن نیستند که آیا کودک نیاز به مشاوره دارد یا خیر، لیست علائم زیر می تواند نشانگر خوبی باشد. اگر کودک یک یا چند مورد از این علائم را همراه با نگرانی والدین تجربه می کند، بهتر است او را برای ارزیابی همراه کنید.

 

علائم زیر ممکن است نشان دهنده مشکلی باشد که مراجع به مشاوره تربیت فرزند و درمان می تواند آن را اصلاح کند:

 

  1. پرخاشگری بی دلیل
  2. بی اختیاری
  3. مشکل در سازگاری با موقعیت های اجتماعی
  4. کابوس های مکرر و مشکلات خواب
  5. افت ناگهانی نمرات در مدرسه
  6. نگرانی و اضطراب مداوم
  7. کناره گیری از فعالیت هایی که معمولاً از آن لذت می برند.
  8. از دست دادن اشتها یا کاهش/افزایش چشمگیر وزن
  9. انجام کارهای وسواسی مانند شستن دست ها
  10. ابراز افکار خودکشی
  11. صحبت کردن در مورد صداهایی که در ذهن خود می شنوند.
  12. انزوای اجتماعی و تمایل به تنهایی
  13. مصرف الکل یا مواد مخدر
  14. خودآزاری مانند بریدن

اگر والدین تصمیم دارند فرزند خود را به درمان بیاورند، باید در طول فرآیند درمان مشارکت داشته باشند.

روش های درمانی در مشاوره تربیت فرزند چیست؟

جلسات درمانی که مشاور تربیت فرزند تشکیل می دهد، می تواند بر روی کار به سوی آینده ای خوش بینانه، توسعه روش های مقابله ای مثبت، و همچنین تقویت عزت نفس، اعتماد به نفس و دیگر حالت های ویژگی مثبت در کودکان تمرکز کند. همچنین والدین و سرپرستان به بینش حرفه ای نیاز دارند، به ویژه برای موضوعات حساس یا مسائل مناسب رشد.

نوع درمان و تکنیک‌هایی که برای کودک بهتر عمل می‌کنند، ممکن است به این بستگی داشته باشد که در کدام مرحله از رشد قرار دارد.

مثلا شناخت درمانی انتخاب خوبی برای کودکان هیجانی است، زیرا شامل کاهش اضطراب و یادگیری ایده های جدید و راه های جدید برای هدایت احساسات و انرژی کودک می شود.

همچنین تجزیه و تحلیل رفتار کاربردی می تواند به کودک کمک کند تا یاد بگیرد که چگونه به موقعیت ها به روش های بهتر و موثرتر پاسخ دهد و به او در مورد پاداش ها و تنبیه های رفتار خود آموزش می دهد.

این درمان‌ها ممکن است به تنهایی، در ترکیب با سایر روش‌های درمانی، یا به‌عنوان مجموعه‌ای از تکنیک‌ها و تمرین‌ها از چندین نوع مختلف درمان انجام شوند. علاوه بر این، بسته به شرایط ممکن است با دارو همراه باشد یا نباشد.

 

لیست مراکز معتبر مشاوره تربیت فرزند

در این قسمت میخواهیم در مورد ویژگی های یک مرکز معتبر مشاوره تربیت فرزند صحبت کنیم که آن ها چه چیزهایی را بررسی می کنند و به چه نکاتی توجه می کنند .برای اطلاع از کلینیک های برتر تهران به سایت رزیک مراجعه کنبد:

روانشناسان با تجربه، تکنیک های مناسبی را به والدین آموزش می دهند که به افزایش رفتار مطلوب و کاهش رفتار نامطلوب یا شکل دهی تدریجی رفتار در کودک و نوجوان می شود.

خدمات برخی مراکز معتبر مشاوره تربیت فرزند:

  • مشاوره با والدین ، فرزندپروری ، بازی درمانی – مشکلات رفتاری ( اضطراب – فقدان اعتماد به نفس – عزت نفس – پرخاشگری – افسردگی – وسواس و …) اختلالات یادگیری ( بیش فعالی – نقص توجه ADHD/ )
  • تشخیص به موقع توانمندی و ضعف های کودک
  • گفتار درمانی ، انواع تست های روان شناختی ، هوش ، استعدادیابی
  • کمک به کودکان آسیب دیده و آزار دیده ، کودکان طلاق
  • کارگاه های عملی خلاقیت
  • برگزاری کارگاه‌های والدین و کودکان
  • مشاوره با نوجوانان
  • چالش های بلوغ نوجوانی و آگاهی جنسی ، مشکلات عاطفی (ارتباط با جنس متفاوت)
  • گروه درمانی نوجوان ، مشکلات نوجوانان و درگیری های ذهنی فضای مجازی
  • آموزش مهارتهای پیش از دبستان

برخی مراکز به خانواده درمانی می پردازند. خانواده درمانی برای مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره خیانت، مشاوره طلاق و مشاوره ازدواج است که به متخصص یا روانشناس و مراجعه کنندگان کمک می کند تا گفت و گوی سازنده ای ایجاد کنند. و خانواده درمانی با مشاوره تربیت فرزند پیوند تنگاتنگی دارد.

همچنین برخی از مرکز ها مجهز به اتاق مخصوص بازی درمانی، اتاق مخصوص کاردرمانی، فضای مخصوص نوروفیدبک، اتاق ویژه ارزیابی، اتاق مخصوص درمان فردی و زوج، فضای مناسب کارگاه های گروهی هستند که به کودک و والدین کمک بسزایی میکند.

 

 

کلام آخر

مشاوره تربیت فرزند، شاخه تخصصی از علم روانشناسی محسوب می شود که در پیشگیری، تشخیص و درمان مشکلات سلامت روان و اختلالات رفتاری و سلامت روان در کودکان و نوجوانان خردسال نقش داشته و آن ها را کمک می کند تا با حل مشکلات خود آینده ای بهتر داشته باشند. شما عزیزان در صورت نیاز می توانید به بهترین روانشناس کودک و نوجوان مراجعه نمایید.

از شما عزیزان سپاس گزاریم که ما را تا انتهای این مقاله همراهی کردید.

 

منابع

Positive psychology.com

Tribeca play therapy

Savera child clinic

 

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *