مشاوره طلاق چه کمکی میکند


 

طلاق گام متفاوتی در زندگی عاطفی هر انسان به شمار می آید، مشاوره طلاق به شما کمک میکند با سازگاری بالاتر و بینش واقعی این مرحله ی چالش برانگیز در زندگی تان را با بیشترین سلامت عاطفی و جسمی پشت سر بگذارید.

 

مشاوره طلاق چه کمکی به من میکند

مشاوره طلاق که طلاق درمانی نیز گفته میشود برای مواجه با اتفاقات و در کل فرایند

  1. قبل از طلاق
  2. دوران طلاق
  3. بعد از طلاق

میباشد. که طیف وسیعی از  رویداد ها، هیجانات حتی صدمات فیزیکی و روحی را در برمیگیرد.

این مسئله که کنار آمدن با تغییرات به خودی خود نیازمند مهارت است به کنار، طلاق به معنای از دست دادن شرایطی میباشد که نسبتا به آن وفق پیدا کرده اید و کم یا زیاد مزیت هایی را داشته اید که حالا از دست خواهید داد.

مشاور طلاق به شما در این تغییرات برای رسیدن به معتادل ترین حالت کمک میکند؛ تفاوت هایی که بعد از طلاق با آن مواجه میشوید شامل موارد زیر میتواند باشد:

  • پرداخت نفقه یا مهریه
  • مسائل مالی مشترک ( خانه، بیزینس و..)
  • فرزند پروی ( در صورت وجود فرزند)

روانشناسان با کیس های بسیاری که در مشاوره طلاق دیده اند میگویند حتی صلح آمیز ترین جدایی ها آسیبات روانی و عاطفی دارد که در جلوه های متفاوت از جمله شغل و حرفه، زندگی اجتماعی و تحصیلی و حتی زیستی شما اختلال ایجاد کند.

در طلاق حق ناراحت بودن را از خود نگیرید

در طلاق حق ناراحت بودن را از خود نگیرید

وقتی صادقانه به ماجرا نگاه کنیم میبینیم از دست دادن شخصی که شب و روز با او بودیم و برنامه های زیادی راجع به آینده ریختیم؛ چه بسا باهمدیگر فرزند مشترک داریم از دست دادن تمام حمایت های عاطفی و اجتماعی و حتی مالی از سمت همسر، بسیار سخت و دردناک خواهد بود.

پس اول از همه ناراحت بودن، دلشکستگی، احساس سرافکندگی و شرم و هرچه دارید را معتبر بدانید.

این احساساتی که در دوره طلاق تجربه میکنید برای شما هستند و نیازمند توجه!! هیچ ایرادی ندارد اگر فکر میکنید در حقتان بی انصافی شده یا از آینده بترسید. این از نظر روانشناسان و تحلیل گران روان بهداشت نیز عادی میباشد. اما اگر آن را مدام پس بزنیم، به ناهشیار ببریم یا تظاهر کنیم بار زیادی برای این موضوع به جای حل شدن درست آن صرف کرده اید.

با رفتن نزد مشاوره طلاق، شما یک شخص سومِ بی طرف، آموزش دیده و حرفه ای میتواند کمک های زیادی دریافت کنید؛ از جمله:

  • روشن ساختن مسیر پیش رو
  • ارائه نگاه واقع بینانه به مسئله طلاق
  • برطرف کردن مشکلات و سوتفاهم ها برای سازگاری با شرایط بعد از طلاق
  • رسیدن به تواناهایی که شما به آن در خود شک دارید و یا اصلا بروز نداده اید
  • شیوه های فرزندپروری مشترک و بدون آسیب به کودکان بعد از طلاق

در مشاوره طلاق چه مسائلی مطرح میشود

مسائل مهم بسیاری در مشاوره طلاق وجود دارد که زن و شوهر با حجم زیادی از تنش روانی یا ناآگاهی نمیتوانند درست با آن مواجه شوند؛ پس یک روان درمانگر، مشاور یا روانپزشک میتواند نقش بسیار مهم و بسزایی در هرچه راحت تر کنار آمدن با زندگی جدید شما داشته باشد. برای دیدن کلینیک های برتر تهران به سایت رزیک مراجعه نمایید.

1. بینش مناسب نسبت به استعداد هایمان

شرایطی در ازدواج ممکن است وجود داشته باشد که استعداد ها، توانایی و حتی ذوق و تبحرمان کنار گذاشته شود. همینطور همسرتان شاید اجازه فعالیت های گسترده چه بسا ساده مثل عملیات بانکی، کار در بیرون از منزل و حتی ارتباطات اجتماعی معدود برای شما در نظر بگیرد.

این شرایط را نه تنها مردان میتوانند ایجاد کنند که چه بسیار زنانی، شوهر خود را محدود به یک شغل با ساعت کاری و حقوق دلخواه خود میکنند یا روابط اجتماعی که تنها از نظرش مناسب است را در زندگی مشترک اجازه میدهند.

بعد از طلاق، یک مشاور مجرب به شما در برگرداندن اعتماد به نفس برای زندگی جدید کمک میکند. البته هیچگاه چیزی اضافه تر از آنچه در وجودتان است بیرون نخواهد آمد. در واقع شخص ثالث با این هدف که به شما یادآوری کند چه کسی هستید وجود دارد!

2. واضح سازی آینده

همانطور که بالاتر نیز گفته شد مشاوره طلاق برای دوره ی قبل از طلاق نیز میباشد.

بسیار روانشناسانی وجود دارند که بر سر این قضیه توافق کرده: طلاق همیشه بهترین راه نیست.

این یک حقیقت شاید تلخ باشد اما با توجه به ویژگی هایی که شما دارید، یا شخصیتی وابسته و بدون هیچگونه پشتوانه؛ شاید ساختن دوباره خود بعد از طلاق کاری غیر ممکن باشد.

البته هیچ کس نمیتواند راجع به زندگی زناشویی از دور نظر بدهد اما این کیس را برای نمونه مشاهده فرمایید:

زنی چهل و پنج ساله، با سه فرزند که به آنها وابسته است تصمیم به طلاق میگیرد. همسر او قطعا فرزندان را در دادگاه به حضانت خود درمی آورد، خانم همیشه در خانه بوده و به شدت تحت تاثیر اقوام خود است. تمام خویشاوندانِ خانم، طلاق را کاری شرم آور میدانند، هیچ حمایتی وجود ندارد و خانم شغل یا تحصیلات ندارد.

دقت کنید در مثال بالا و نمونه های متعددِ این شرایط، چندین عامل موثر هستند:

  1. مهم ترین این عوامل، وابستگی شدید به فرزندان در صورتی که دیگر نمیتواند مثل همیشه آنها را داشته باشد.
  2. عدم پشتوانه ی مالی، تحیصلی یا حتی شغلی.
  3. نبود حمایت خانوادگی و دوستی.

مشاوره طلاق با در نظر گرفتن تمام موارد به شما بینشی برای هر عملتان میدهد.

فرزند مشترک بعد از طلاق چه طور بزرگ میشود

3. فرزند مشترک بعد از طلاق چه طور بزرگ میشود

یکی از اشتراکات مهم بعد از طلاق فرزند یا فرزندانی هستند که قبلا پدر و مادر را همیشه کنار هم دیده اند. باید یک برنامه ریزی دقیق، کارآمد و واقعی برای پیشرفت یا حداقل عدم افت تحصیلی، روانی و اجتماعی فرزندتان طرح ریزی کنید.

یک مشاور طلاق به شما در گذشتن و کنار آمدن با احساسات و عواطفتان و در نتیجه تصمیمات درست یاری میرساند. اما فرزندتان این وسط نباید نادیده گرفته شود، نباید فکر کنید تنها یکی از والدین میتواند تمام بار عاطفی را به دوش بکشد و یکی تنها هزینه ها را بدهد.

قوانین خانه را در هر دو خانه ی جدا پس از طلاق اعمال کنید.(مثل زمان خواب، میزان استفاده از وسایل بازی، رفتن به مدرسه فرزندان)

با فرزندان وقت بگذارید در مهمونی های دوستانه ی او که نیازمند هر دو والد هست شرکت کنید.

تا جایی که میتوانید این مسئله را برای فرزند خود با توجه به سنی که دارند روشن کنید: ما از هم جدا شدیم چون بهترین تصمیم بود تو هم حق داری از هر رابطه ای که حس کردی اذیت میشی بیرون بیای.

انواع مشاوره طلاق

انواع مشاوره طلاق

قطعا دسته بندی های متفاوتی برای مشاوره های طلاق وجود دارد که ممکن است بر اساس عناوین متفاوت خانواده باشد اما ما به طور کلی آنها را به دو دسته تقسیم کردیم:

  1. انفرادی
  2. گروهی

1.مشاوره طلاق انفرادی

مزایای مشاوره انفرادی این است که توجه و تمرکز تنها بر روی شماست. میتوانید در تمام تایمی که دارید از احساسات و اعمال خودتان صحبت کنید و مشاور یا روانشناس نیز تماما در خدمت شما خواهد بود.

2.مشاوره طلاق گروهی

مشاوره طلاق گروهی میتواند شامل خانواده درمانی باشد. خانواده درمانی تنها برای پویایی و ارتباط بهتر خانواده ی موفق نیست بلکه پس از طلاق زمانی که پدر و مادر و فرزندان نیاز به همکاری دارند باید نزد خانواده درمانگر بروند.

ما اطلاعات کاملی از خانواده درمانی که یکی از شیوه های گروه درمانی میباشد برای شما نوشته ایم.

نوع دیگر گروه درمانی برای مشاوره پس از طلاق، بودن در کنار افرادی ست که با مشکلی شبیه به شما درگیر هستند، یا از آن گذشته اند.

مزیت این نوع درمان نیز این است که نگران متفاوت بودن و یا بد بودن شرایط نیستید زیرا افرادی مثل شما از این مرحله به خوبی عبور کرده اند.

شاید بتوانید در کنار سایرین با احساس متفاوت بودنِ کمتر، بهتر صبحت کنید و دریچه هایی از تفکرات جدید برایتان باز شود.

حمایت اجتماعی بعد از طلاق

اگر شما خویشاوند یا دوستی دارید که به تازگی طلاق گرفته نقش شما به عنوان یک عضو از دوستان برای حمایت عاطفی بسیار ارزشمند و با اهمیت میباشد.

طلاق به معنای پایان دادن به زندگی مشترک با فردی میباشد که تاریخ پر معنایی را رقم زده پس بهترین کاری که از دست شما ساخته است حضور در کنار دوست یا آشنایتان میباشد و اینکه از او  بپرسید چه کمکی از دستتان برمی آید. هیچوقت بر عادی بودن شرایط و اینکه میدانید دقیقا چه حسی دارد پا فشاری نکنید.

 

منابع:

HELLODIVORCE.COM

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *