مشاوره قبل از ازدواج

آنچه که در مشاوره قبل از ازدواج میگویند

مشاوره قبل از ازدواج


 

چرا مشاوره قبل از ازدواج ضروری ست

علت ضرورت مشاوره قبل از ازدواج برای صحبت هایی ست که شاید از نظر شما جذاب و جالب یا اصلا مهم نباشد اما روانشناس و مشاورِ تخصصی که بسبار مراجع با مشکلات اختلافات زناشویی داشته، دلیل اهمیت این مباحث را میداند.

آنچه مشاوره قبل از ازدواج انجام میدهد نشان دادن مسیری ست که پس از ازدواج، زمانی که شما زیر یک سقف به عنوان زن و شوهر زندگی خواهید کرد، با آن مواجه میشوید.

امروزه اکثر جوانان قبل از آشناییت خانواده ها و معرفی به طور رسمی، یکدیگر را میشناسند ولی حتی این افراد هم احتمالا راجع به آینده ی خود تصوراتی کمی غیر معمول دارند که فرصت روبه رویی با واقعیت را از آنان میگیرد.

مشاوره قبل از ازدواج با انجام تست های روانشناختی متفاوت، مصاحبه های انفرادی و همینطور در حضور در دوی شما، میتواند شما را به این نتیجه برساند که واقعا با شرایط کنونی که دارید به درد یکدیگر میخورید یا خیر.

آنچه که در مشاوره قبل از ازدواج میگویند

لیست مختصری برای افراد وجود دارد که برخی از آنها اخص و ویژه و برخی دیگر عمومی میباشد. این سوالات را شاید شما ماه قبل یا حتی سال گذشته از یکدیگر پرسیده باشید اما حالا در اتاق درمان، با صداقت و عنوان کردن دلایل آن مطرح میشود. همینطور حضور یک شخص بی طرف که کمک میکند مکالمه به بیراهه نکند نقش مهمی دارد.

سوالاتی که در مشاوره قبل از ازدواج وجود دارد شامل:

  • دورنگاه به ده یا بیست سال آینده.
  • تعریف موفقیت و اینکه برای موفقیت های شغلی و تحصیلی چه برنامه ای دارید.
  • تاکید و حتی گاهی آموزش های نکات کوچک برای حفظ استقلال شخصی و ذهنی.
  • بیان ویژگی های اصلی که خودتان دارید و میخواهید آنها را نگه دارید و برعکس چه چیزهایی را در خود و دیگری را میخواهید تغییر دهید.

یک مشاور کاربلد به تمام این سوالات و ابهاماتی که ممکن است شما جرات نکرده باشید تا کنون در آن سرک بکشید به شکل زیربنایی نگاه میکند.

تست های روانشناختی

انواع تست های شخصیت در مشاوره قبل از ازدواج از هر دو طرف گرفته میشود و مشاور یا روانشناس ماهر بعد از چک کردن نتایج به صورت انفرادی نتایج را یکبار هم برای پارتنر شما تفسیر میکند.

تست های روانشناسی که در مشاوره قبل از ازادواج میگیرند شامل:

Neo

این تست به شما برونگرایی/ درونگرایی، روانرنجوخویی/ آرامش، صمیمیت و تهعد را نشان میدهد. شما میتوانید با دیدن نتایج تست پارتنر و همسر آینده تان بینشی به اخلاقیات کلی او پیدا کنید.

MBTI

یکی از تست هایی که در ایران مخصوصا اسم آن را زیاد میشنوید و هر وقت کسی میپرسد چه تیپ شخصیتی هستی بدون شک منظور کد های MBTI است.

این تست نیز رویکرد روانی و عملی شما نسبت به محیط اطراف، قضاوت های ذهنی، برونگرایی یا درونگرایی را نشان میدهد.

تفسیر کامل تست  MBTIمیتوانید به این صفحه از مجله رزیک بروید.

تست های روانشناختی

تست طرحواره ها

احتمالا مهم ترین قضیه مربوط به طرحواره هاست مگر نه؟؟

طرحواره به چه معناست؟ همان ساخت های ذهنی که از کودکی یاد گرفتیم و شبیه به عینکی رنگی تمام دنیا و جهان پیرامون و درونمان را دستکاری میکند.

طرحواره ها در مشاوره قبل از ازدواج معلوم میشوند و به شما میگویند خودتان یا همسر آینده تان چه مشکلاتی ذهنی و گره های حل نشده دارد؛ همینطور در کجاها نیاز به حمایت بیشتر یا اصلا درمان دارید.

ما خیلی کامل تر راجع به طرحواره ها صحبت کردیم میتوانید در این قسمت بخوانید.

تست های دلبستگی و اضطراب و .. نیز در صورت ضرورت یا بیان مشکلات خاصی گرفته میشود.

مشکلاتی در صورت عدم مراجعه به مشاوره قبل از ازدواج

مشکلاتی در صورت عدم مراجعه به مشاوره قبل از ازدواج

این چالش ها و معضلات که ممکن است در صورت عدم مراجعه به مشاوره قبل از ازدواج گرفتار آن شوید همان شناخت عمیق از یکدیگر است.

برخی از روانشناسان توصیه میکنند قبل از دلبستگی زیاد به پارتنر خود به این سبک مشاوره بیایید زیرا تست ها و مشاوره میتواند عمیق ترین و شاید تاریک ترین ابعاد را بیرون بکشد که شما اصلا از آنها خبر نداشته و پس از آن نتوانید با شخص مقابلتان بمانید.

اگر دلبستگی شما شدید و غیر منطقی باشد به دلایلی از جمله چندین سال با هم بودن یا سفارش کارت عروسی تان، فکر کنید بالاخره با آن کنار میایید یا فرد مقابل درست میشود اما این شبیه به یک شرطبندی بسیار خطرناک است.

مسئله ی اول اینکه انسانها ذاتا تمایلی به اینکه از بیرون تغییر پیدا کنند ندارند. پس بر فرض اگر شما مدام به پارتنر بگویید: مشاور گفت چنین کن و چنان نکن قطعا نتیجه ی دلخواه به دست نمی آید. افراد خودشان باید حس نیاز به تغییر را داشته باشند و دنبال راه های آن بگردند.

و در ضمن از کجا معلوم در صورت رو به رو شدن با آنچه از مشاوره قبل از ازدواج دستگیرتان شده بود هنوز عاشق آن فرد بمانید.

ضرورت مشاوره قبل از ازدواج در دو چیز است
ضرورت مشاوره قبل از ازدواج در دو چیز است

ضرورت مشاوره قبل از ازدواج در دو چیز است

  1. واقع بینانه به جلسه ی مشاوره بیایید. صادق باشید و تست ها را با دقت بزنید؛ همچنین پاسخ های مشاور یا روانشناس را کامل بدهید. اگر دیدید واقعا موانع جدی وجود دارد که نمیتوانید با همسر آینده تان باشید به صلاح خودتان رفتار کنید یا او را به مشاوره تکی و انفرادی بفرستید تا زمانی که حالش خوب شود عروسی را به تعویق بندازید.
  2. و نکته ی دوم اینکه ممکن است خود شما دچار یک طرحواره ناسالم، یک ویژگی خطرناک باشید، پس بدون تعصب رفتار کنید و سعی نکنید شخص دیگری را با خود به منجلاب زندگی تان بکشید.

نتیجه گیری

مشاوره قبل از ازدواج برای شناخت عمیق و درونی افراد است؛ همان چیزی که شاید شما هیچوقت در مکالمات عادی به آن نرسید.

مشاور یا روانشناس متخصص میتواند به شما در پیدا کردن ظریف ترین خصوصیات و تله هایی که ممکن است زندگی زناشویی را به خطر بیندازد یا از سلامت و رشد آن جلوگیری کند، کمک کند.

همین پیدا کردن مسیر روشن برای درمان میتواند زندگی خودتان را نیز متحول کند.

ما میتوانیم در مجله اینترنتی رزیک به شما کلینیک ها و مراکز روانشناسی برای مشاوره قبل از ازدواج معرفی کنیم و از حضور متخصصان برای شما اطمینان حاصل میکنیم.

 

منابع:

TALKSPACE.COM

 

 

 

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *