عقده ادیپ و الکترا چیست؟ + تحلیل فیلم


عقده ادیپ:

عقده ادیپ اصطلاحی است که توسط فروید در مراحل رشد روانی جنسی او به کار رفته است.

فروید می گوید پنج سال اول زندگی در شکل گیری و رشد شخصیت در بزرگسالی نقش مهمی دارد، او معتقد بود که در این سال ها کودک توانایی خود را برای کنترل و هدایت میل جنسی به سمت رفتارهای قابل قبول اجتماعی افزایش میدهد.

براساس نظریه فروید عقده ی ادیپ در مرحله آلتی، در حدود سنی 3 تا5 سالگی برای پسران به وجود می آید.

این عقده برای توصیف احساسات کودک نسبت به والد جنس مخالف و احساس خشم و حسادت نسبت به والد همجنس ارائه شده است.

 

 

نام این عقده و نظریه از داستان اسطوره ای به نام ادیپ گرفته شده که پدر خود را که پادشاه تبس بود به طور اتفاقی می کشد و با مادرش ازدواج میکند.

البته در این افسانه ادیپ پدر و مادر خود را نمیشناخت….

 

عقده ادیپ چگونه شکل میگیرد؟

در مراحل رشد جنسی کودک، در مرحله تناسلی او علاقه ی زیادی به اندام تناسلی خود پیدا میکند و با دستکاری آلت خود لذت میبرد. عقده ادیپ در مورد پسران مطرح شده است. طبق گفته ی فروید پسربچه ها از 3 سالگی شروع به رویاپردازی درمورد مادر خود میکنند.

آنها نخستین تمایلات جنسی خود را به اولین فرد محبوبشان یعنی مادر ابراز میکنند.

کودک در این شرایط مانعی برای وصال خود میبیند که پدرش است، کودک میبیند که پدر هروقت بخواهد میتواند در کنار مادر باشد. در نتیجه کودک شروع به رقابت با پدر خود میکند و حتی ممکن است حس تنفر به او داشته باشد.

در مواردی شدید عقده ادیپ میتواند باعث بروز افسردگی در کودک شود.

 

عقده الکترا:

این عقده و میل جنسی به والد غیرهمجنس، برای دختران نیز وجود داشته و با نام عقده ی الکترا شناخته می شود.

نام این عقده نیز از داستان اسطوره ای به نام الکترا گرفته شده، که الکترا برادرش، اورستس را واداشت که مادرشان، کلوتایمنسترا، و ناپدریشان، آیگستوس، را به انتقام کشتن پدرشان، آگاممنون، به قتل برساند….

 

 

سازوکار این عقده با عقده ادیپ کمی متفاوت است. دختران نیز در سن 3 تا 5 سالگی، به طور ناخودآگاه از نظر جنسی به پدر تمایل پیدا کرده و مادر را دشمن خود میداند.

در عقده الکترا این باور وجود داشته که از قبل اخته شده اند، زیرا او آلت پسران را شناخته و متوجه کمبود چیزی درخود می شود و مادر را در این موضوع مقصر میداند.

اما انگیزه دختر برای کنار گذاشتن پدرش به عنوان یک هدف عشقی برای بازگشت به مادرش بسیار کمتر از انگیزه پسر برای همانندسازی به پدرش آشکار است.

عقده الکترا را کارل یونگ با استفاده از نظریه ادیپ نامگذاری کرد.

 

عواقب حل نشدن عقده ادیپ چیست؟

عقده ادیپ در اکثریت پسران پس از تجربه اضطراب اختگی از بین خواهد رفت. با این حال گاهی اوقات تجربیاتی در زندگی کودک ایجاد میشود که باعث باقی ماندن بخش هایی از این احساس در کودک خواهد شد.

برای مثال پسرانی که پدرشان را در کودکی از دست داده اند معمولا رقیبی در برابر احساسات خود نسبت به مادر پیدا نمیکنند و این موضوع می تواند باعث حل نشدن کامل عقده ادیپ در فرد شود.

حل نشدن این موضوع می تواند مشکلاتی مانند میل به زن های محرم، پدوفیلیا یا مشکلاتی مانند اضطراب و افسردگی را برای فرد ایجاد کند.

راه درمان عقده ادیپ و الکترا در بزرگسالی:

همانطور که گفتیم، در صورت حل نشدن عقده ادیپ و الکترا مشکلات روانی متعددی در بزرگسالی به وجود می آید.

در این جا راه های مناسب برای درمان این دو را میگوییم:

1. بهترین راه مراجعه به روانشناس متخصص و سکس تراپی است

2. از همزاد پنداری بیش از حد با مادر و پدر خود دست بردارید، به ویژه هنگام تلاش برای ایجاد یک رابطه ی عاشقانه و جدید.

3. انرژی خود را به سمت فعالیت های مثبت هدایت کنید

4. پذیرش احساسات خود منجر به حل راحت تر آن و ایجاد انگیزه می شود.

5. سعی نکنید براساس آنچه مادرتان و پدرتان فکر میکند یا نمیخواهد تصمیم بگیرید. بلکه به عنوان یک بزرگسال مستقل تصمیم گیری کنید.

از اونجایی که هنوز عقده ی الکترا خیلی مجهولات داره که کشف نشدند، این درمان ها بیشتر برای عقده ی ادیپ جواب میدهند.

 

تحلیل فیلم مربوط به عقده ادیپ:

فیلم psycho 1960 یکی از بهترین فیلم های روانشناختی و ترسناک در زمان خودش است.

شخصیت منفی این فیلم، نورمن بیتس، جزو برترین شروران تاریخ سینمای جهان محسوب می شود. سکانس قتل در زیر دوش حمام، دارای چنان اهمیتی در تاریخ سینما است که در بسیاری از دانشکده های سینمایی جهان تدریس میشود.

داستان فیلم درباره ی دختری به نام مارین کرین هست که به امید تسهیل کار ازدواجش، پولهای کارفرمایش را میدزدد و از شهر محل سکونتش خارج میشود و در بین راه در هتلی که نورمن بیتس اداره اش می کند به استراحت میپردازد و در همان شب به قتل میرسد. در ادامه خواهر و نامزد مارین به همراه یک کارآگاه به جستوجوی مارین می پردازن…….

 

 

در آخر فیلم وقتی نورمن که قاتل مارین بود رو میگیرن، روانشناسی با نورمن صحبت میکنه و نظریه های او در مورد نورمن به این گونه تفسیر میشود:

اول از همه اینکه میشه گفت نورمن اسکیزوفرنی و اختلالات شخصیت دیگر داشت که سعی میکرد نقش مادر مرده اش را ایفا کند، دوم اینکه روانشناس به این نکته اشاره کرد که باید به 10 سال پیش برگردیم، یعنی زمانی که نورمن، مادر و معشوقه ی مادرش را کشت.

مادرش زن خودخواهی بوده که همیشه اون رو تحت نفوذ داشته و کنترلش میکرده. این مادر و پسر سال های سال باهم زندگی کردند و با هیچکس هم رفت و آمد نداشتند، در این موقع مادرش با مردی آشنا میشود. نورمن احساس میکنه مادرش اونو به خاطر این مرد دور انداخته و چون نمیتونسته تحمل کنه هردوتاشون رو میکشه.

کشتن مادرش براش خیلی سنگین تموم میشه پس نورمن سعی میکنه این جنایتو از مغز خودش پاک کنه پس درنتیجه جسد مادرشو میدزده. اما بازم کافی نبوده براش چون جسد دیگه تحرکی نداشته پس نورمن شروع میکنه به جای مادرش حرف زدن و لباس پوشیدن.

اغلب اوقات نیمه مادرش بر اون غلبه میکرده و نورمن نمیتونسته کنترلش کنه. از طرفی چون نورمن بی نهایت به مادرش حسود بوده، فکر میکرده اونم باید نسبت به نورمن حسود باشه، بنابراین اگه نورمن نسبت به زنی تمایل شدید احساس میکرد، اون نیمه مادر از حسادت دیوونه میشده و درنتیجه نیمه مادر، مارین رو کشت.

همونطور که مشخصه نورمن دارای عقده ادیپ نیز بوده و به دلیل نبود پدر به عنوان رقیب تشدید نیز شده است….

امیدوارم از این مقاله لذت و بهره برده باشید……

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *