تست شخصیت شناسی انیاگرام / بخش اول


انیاگرام چیست؟
سیستم انیاگرام از تیپ‌های شخصیتی مختلف استفاده می‌کند تا به افراد کمک کند تا خود را بهتر بشناسند و انگیزه‌شان را درک کنند.
منشأ دقیق سیستم انیاگرام کمی مبهم است، اما محققان خاطرنشان می‌کنند که ریشه‌های آن به اسکار ایکازو فیلسوف آمریکای جنوبی در اواسط قرن بیستم بازمی‌گردد.
تحقیقات در مجله آمریکایی روانپزشکی (American journal of psychology) این سیستم را به عنوان نظریه شخصیتی توصیف می کند که ” نُه استراتژی را توصیف می کند و توسط آن یک جهان بینی ایجاد می کند که افراد چگونه با خود و دیگران ارتباط برقرار می کنند.”

به گفته محققان، این سیستم از دهه 1970 توسط روانپزشکان مورد استفاده قرار گرفته است، آنها خاطرنشان می کنند که این نظریه “پیشنهاد می کند که در بزرگسالی، افراد یک استراتژی شخصیتی غالب برای مقابله با محیط بیرونی ایجاد کرده اند.”

 

برای شناختن تایپ ها باید حواسمون به دو مسئله باشد اول اینکه هیچ تایپی بهتر از تایپ دیگر نیست. توی این پست و پست های بعدی تلاش میشه تا این رو ثابت کرد.
هر کدوم از فصول سال ویژگی های خودشون رو دارن همونطور که شما و دوستانتون ویژگی های خوب و بد مختص به شخصیتتون رو دارید.
و نکته ی دوم این که افراد در هر آزمون شخصیت در یک طیف سالم تا ناسالم قرار دارند که تلاش شده تا حالت های نه تایپ شخصیتی انیاگرام در پست ها گفته شود.
سالم یا ناسالم بودن تایپ های انیاگرام طبق نظر برخی کارشناسان به تربیت و دوره ی کودکی و چگونگی رفع نیاز های اساسی آنها مثل عشق، امنیت، آزادی و … بستگی دارد.


نوع اول: کمال گرا

دوم: یاری رسان

سوم: دست آوردگرا

چهارم: فردگرا

پنجم: محقق

ششم: وفادار

هفتم: مشتاق

هشتم: چالشگر

نهم: صلح طلب

نُه تایپ شخصیتی انیاگرام به سه دسته: حرکتی، حسی و منطقی تقسیم میشوند.
تایپ  های 8،9 و 1 گروه حرکتی،

تایپ های 2،3 و 4 احساسی،

و تایپ های 5،6 و 7 منطقی یا ذهنی هستند.

در پست های قبلی این سه دسته ی حرکتی، حسی و منطقی به طور کامل توضیح داده شدند.

قبل از خواندن توضیحات کامل راجع به نه شخصیت انیاگرام، برای دادن آزمون میتوایند با کلیک کردن به سایت منتقل شوید!

تایپ شخصیتی اول؛ کمال گر

افراد با وجدان و اخلاقی هستند، با احساس قوی راجع به درست و غلط بودن امور و افراد!
آنها معلمان، جنگجویان و مدافعان تغییر هستند. همیشه در تلاش برای بهبود اوضاع هستند، اما از اشتباه کردن می ترسند.
آنها به خوبی سازماندهی شده، منظم و سخت کوش هستند، سعی می کنند استانداردهای بالایی را حفظ کنند، اما می توانند به سمت انتقاد پذیری و کمال گرا بودن دچار شوند.
آنها معمولاً با رنجش و بی حوصلگی مشکل دارند پس همیشه یک کاری برای بهتر شدن پیدا میشود!
در بهترین حالت: عاقل، فهیم، واقع بین و نجیب اند. آنها می توانند از نظر اخلاقی قهرمان باشد.

اما از طرف نقطه ضعف، آنها به دلیل علاقه به کمال گرایی می توانند به رژیم های سخت گیرانه و زیاد روی بیاورند، بیشتر در معرض الکلیسم شدن یا معتاد به دارو های آرامبخش هستند چرا که اکثرا اگر در محیط سالم با تفکرات مثبت نباشند در تکاپو هستند.
ما به عنوان پارتنر، والدین و نزدیکان میتوانیم به آنها برای معتدل بودن کمک کنیم. بهشون بگیم مشکلی نیست اگه باید ها و نباید ها رو رها کنیم و برخی چیز ها رو کثیف و اشتباه باقی بگذاریم چون زندگی در نهایت تعامل اجزای سیاه و سفید با همدیگر است.

ترس اساسی: فاسد، معیوب یا شرور بودن.

خواسته ی اصلی: خوب بودن، صداقت داشتن، متعادل بودن.

type1.gif

معنی فلش ها؛
وقتی تیپ شخصیتیِ یک، در جهت فروپاشی (استرس) خود حرکت می کنند، افراد روشمند ناگهان دارای حالت بد خلق و غیرمنطقی می شوند.
با این حال، هنگامی که در جهت ادغام (رشد) خود حرکت می کنند، افراد عصبانی و انتقادی مانند هفت سالم، خودانگیخته تر و شادتر می شوند.

 

چند توصیه برای این افراد؛

  1. یاد بگیرید که ریلکس کنید. یک زمان هایی رو برای خودتون بزارید بدون اینکه حس کنید همه چیز به شما بستگی داره.
  2. شما مسائل زیادی برای آموزش به دیگران دارید و احتمالا آموزش دهنده ی خوبی هم هستید اما توقع نداشته باشید بقیه به سرعت تغییر کنند.
  3. احتمالا خیلی خوب مشکلات بخش های دیگر و یا افراد دیگر را تشخیص میدهید اما چرا باید این را مدام به آنها تذکر دهید؟
    ” هر فردی بهترین معلم خود است.” را فراموش نکیند.
  4. پاشنه ی آشیل شما خشم خود پسندانه ی شماست. شما خیلی راحت احساس عصبانیت میکنید. سعی کنید عقب نشینی کردن را یاد بگیرید چرا که اگر اینطور نشود شما افراد زیادی را از دست خواهید داد.

بهترین همراهان با شخصیت نوع یک: تایپ 3 و 9 است. چرا که تایپ 3 بیشترین شباهت را به آنها دارد و تایپ 9 این افراد را متعادل میکند.

افراد با تایپ شخصیتی مشابه:  توماس مور، مهاتما گاندی، پاپ جان پل دوم، نلسون ماندلا، مارگارت تاچر، شاهزاده چارلز، کیت میدلتون،جیمی کارتر، میشل اوباما و…

 

تایپ شخصیتی دوم؛ یاری رسان

همدل، صمیمی و خونگرم هستند. آنها دوستانه، سخاوتمندانه و فداکار هستند، اما همچنین می توانند احساساتی، چاپلوس، و مردم پسند باشند.
آنها خوش نیت هستند و به سمت نزدیک شدن به دیگران سوق داده می شوند، اما می توانند برای اینکه مورد نیاز باشند، کارهایی را برای دیگران انجام دهند.
آنها معمولاً با مالکیت و تصدیق نیازهای خود مشکل دارند اگر در یک مهمانی باشند ترجیح میدهند راجع به موضوع دلخواه بقیه صحبت کنند و یا اگر در دسترس باشد، غذایی که مهمان ها دوست دارند بپزد.
در بهترین حالت: خودخواه و نوع دوست، عشق بی قید و شرط به دیگران دارند.

ترس اصلی: ناخواسته بودن، ارزش دوست داشتن را نداشتن.

خواسته اصلی: احساس عشق داشته باشند.

معنی فلش ها؛
هنگامی که در جهت فروپاشی (استرس) حرکت می کنند، فرد نیازمند ناگهان در شخصیت هشتم یعنی پرخاشگر و مسلط می شود.
با این حال، هنگامی که در جهت ادغام (رشد) خود حرکت می کنند، مغرور و خودفریبنده، مانند شخصیت چهارم، سالم، خودپرورتر و از نظر عاطفی آگاه تر می شوند.

چند توصیه؛
1. به یاد داشته باشید تا زمانی که نیاز های خود را برآورده نکنید نمیتوانید بدون رنجش و توقعات، نیاز دیگران را برآورده کنید.
باید به درستی از خود مراقبت کنید. شما نیازی به یک سوپر قهرمان در زندگی تان ندارید چرا که خودِ شما آن سوپر قهرمان هستید!

  1. وقتی میخواهید به کسی کمک کنید نسبت به رفتار هاتون هشیار تر باشید.
    زمانی که کار خوبی برای مردم انجام میدهید مطمئنا یک کار خوب کردید اما اکثرا به این دلیل است که از طرف مقابل انتظار قدر دانی دارید و اگر این توقع برآورده نشود شما عمیقا شکسته میشود.
    بنابراین این چرخه ی معیوب را بشکنید!
  2. قبل از اینکه به دیگران کمک کنید از آنها صریحا بپرسید اول از همه به چه چیز نیاز دارند.
    ممکن است شما برای تولد یکی از دوستانتان زیورآلات گران قیمت و لباس های مارک خریده باشید اما او در واقع نیاز به کسی دارد که در گرفتن کیک تولد کمکش کند.
  3. در مقابل وسوسه جلب توجه به خود و کارهای خوبتان مقاومت کنید. بعد از اینکه کاری برای دیگران انجام دادید، آن را به آنها یادآوری نکنید.

ما به عنوان همراهان این افراد در زندگیشان میتوانیم به آنها اطمینان بدهیم حتی اگر کاری برایمان انجام ندهند هم باارزش هستند.

با رفتارمان این را ثابت کنیم که ارزششان چیزی فراتر از فداکاری های مداوم برای بقیه است.

تایپ دو به شدت نیاز دارد خودش را ببیند، اعتماد به نفس داشته باشید، کارهایی که تکی میتواند انجام دهد را کم کم با او آشنا کنید.

بهترین همراه: تایپ 8 چرا که کمی آزادی عمل و بیخیالی به آنها تزریق میکند.

افراد با این تیپ؛ جنیفر تیللی دنی گلاور، ریچارد توماس «جان بوی والتون»، ژولیت بینوش، آرسنیو هال، تیموتی تردول «مرد گریزلی»، «ملانی همیلتون ویلکس» (بر باد رفته)، دکتر مک کوی (استار ترک)، پاراماهانسا یوگاناندا.

تایپ سوم؛ دستاورد گرا

افرادی دارای اعتماد به نفس، جذاب، جاه طلب، شایسته و پرانرژی اند.
آنها همچنین می توانند از وضعیت آگاه باشند و برای پیشرفت محرک باشند.
تایپ سوم بسیار شبیه به تایپ یک است.
آنها دیپلمات و آماده هستند، اما همچنین می توانند بیش از حد نگران تصویر خود و آنچه دیگران در مورد آنها فکر می کنند باشند ( برخلاف تایپ یک که زیبا شناسی و نگرانی از بابت تفکر دیگران را ندارد).
آنها معمولاً با اعتیاد به کار و رقابت مشکل دارند.
در بهترین حالت: خودپذیر و معتبراند.

ترس اصلی: بی ارزش بودن
خواسته اصلی: احساس ارزشمندی و خواستنی بودن.

معنی فلش ها؛
هنگامی که در جهت فروپاشی (استرس) حرکت می کنند، تایپ سه که رانده شده ناگهان به تایپ نه که بی تفاوت است، تبدیل می شوند.
با این حال، هنگامی که در جهت ادغام (رشد) خود حرکت می کنند، سه که بیهوده و فریبکار بوده، مانند تایپ شش های سالم، با دیگران همکاری میکند و متعهدتر می شوند.

 

چند پیشنهاد؛

  1. برای پپیشرفت واقعی نیاز است که صادق باشیم. پس با خود و بقیه صداقت به خرج بدهید.
  2. همکاری را در روابط خود توسعه دهید. در یک روز کمی از زندگی روزانه خود فاصله بگیرید و با یک دوست خوب ارتباط برقرار کنید.
  3. استراحت کنید. شما میتوانید خود و دیگران را با پیگیری های بی وقفه برای اهداف خود به فرسودگی سوق دهید.
  4. آگاهی اجتماعی خود را توسعه دهید. بسیاری از تایپ سه ای ها با پیشرفت شخصی در اموری که ربطی به کار آنها نداشته به شدت رشد کرده اند.
  5. برخی از مواقع تایپ سه آنقدر نیاز به پذیرفته شدن توسط دیگران دارد که نیاز های اصلی خود را از دست میدهد خوب است حواسمان به تمرکز به خوده واقعی مان باشد.

به عنوان دوست و همراه لازم است به گروه تایپ 3 دوست داشتن بدون حد و مرز را نشان بدهیم. عشقی که مریض گونه نیست، در روز های خوب و بد وجود دارد.
علاقه ای که نیاز به تلاش هر روزه ندارد و مورد قبول هم میتواند باشد. بهشون این رو ثابت کنیم که حتی اگه دنیا فردا تموم بشه تو خیلی کارها انجام دادی و دیگه کافیه!

بهترین مکمل تایپ 3: 1،5،9

هم تایپ ها؛
لیدی گاگا، تیلور سویفت، جاستین بیبر، بروک شیلدز، سیندی کرافورد، تام کروز، باربارا استرایسند، بن کینگز فاکس، ریچارد گیر، کن واتانابه، ویل اسمیت، امپراتور کنستانتین، محمد علی و…

 

برای دیدن سایر تایپ ها و شناختن طرز فکر خود و نزدیکانتون به بقیه ی پست های رزیک مراجعه فرمایید!

 

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *