انواع تیپ شخصیت ذهنی


“انواع تیپ شخصیت ذهنی”

در پست قبلی توضیح کلی درباره شخصیت شناسی و شخصیت ذهنی دادم، و حالا میخوام درباره ی هر یک از تیپ های ذهنی بگم…..

 

به طور کلی هرکدام از تیپ های ذهنی ویژگی های کلی شخصیت ذهنی را دارند، ولی علاوه بر اون ویژگی ها، ویژگی های اختصاصی تری هم هر کدام دارند که باعث میشه حتی افراد ذهنی هم باهم متفاوت باشند.

 

منطقه ی خطر، روزانه، امن چیست”

قبل از معرفی تیپ های ذهنی کمی درباره ی این مناطق صحبت کنیم…

 

در منطقه روزانه، انسان تیپ اصلی شخصیت خود را نشان میدهد. اما در منطقه خطر(حال بد) و امن (حال خوب) تغییر تیپ می دهد و به سمت تیپ شخصیت دیگری میرود. مثلا شخصی که در حالت عادی بی نهایت شوخ و راحت است، وقتی وارد محیط جدیدی میشود میبینیم که خیلی آروم میشود به طوری که همه فکر میکنند آدم گوشه گیری است در حالیکه اون شخص فقط وارد تیپ منطقه ی خطر خود شده است و در صورتی که در محیط، بعد از مدتی احساس راحتی کند شاید دوباره به منطقه روزانه خود برگردد. این موضوع درباره ی منطقه ی خطر هم هست.

برای هرکدوم از تیپ ها، منطقه ی خطر و امنشون گفته میشود.

 

تیپ 5 (مشاهده گر):

افراد با این تیپ شخصیتی، خیلی سرشون پایینه و به نظر میاد خیلی خجالتی هستند در حالی که فقط علاقه ای به ارتباط اجتماعی ندارند، این افراد غریزه ی احساسیشون کم و منطقشون زیاد است.

خیلی دنبال اطلاعات و آگاهی هستند، خلوت خودشون رو خیلی دوست دارند، احساس اولیشون ترس هست و شعارشون در زندگی اینه که  “هرچه قدر مردم در موردت کمتر بدونن، کمتر ضرر میبینی”، خیلی به نظر افراد نچسبی می آیند در حالی که فقط از تنهایی خودشون لذت میبرن، این افراد از حرف” بستگی دارد” و ” نمی دونم” خیلی استفاده میکنند.

درافراد تیپ5 به نظر ما میاد که احساس ندارند و نمیبینند در حالیکه خیلی هم خوب میبینند و احساس دارند و فقط بروز نمیدهند، همه چی باید براشون قابل پیش بینی باشد، خیلی کوتاه میان و بقیه واسشون مهم نیستند. آنها در کودکی اکثرا والد سختگیر داشتن. اختلالی که این تیپ شخصیتی میتواند بگیرد اسکیزوفرنی است.

افراد تیپ 5 در حالت منطقه امن به سمت تیپ 3، و در حالت منطقه خطر به سمت تیپ9 میروند.

 

تیپ6 (محتاط):

این افراد از نوع بدبین ذهنی ها هستند و در واقع در کل تیپ های شخصیتی بدبین ترین ها هستند، کاملا با منطق جلو میرن، بسیار ذهن جست و جوگری دارند، تمام کارآگاه ها تیپ6 هستند.

احساستشون را نمیتونیم ببینیم و هیجاناتشون را میتونن بروز ندن، نماد حیوانیشون گرگ خاکستری هست چون همیشه نگرانن و گوش به زنگ هستند، به شدت ذهن مشغولی دارند و خیلی مریض میشن، خواب ناآرامی دارند، همش فکر میکنن بقیه خیلی وسوسه شیطانی دارند و کار های شیطانی انجام میدهند، همیشه لباس هایی می پوشند که دیده نشن.

خیلی خروجی کار ازشون نمی گیریم، خیلی کندن و سریع تصمیم نمی گیرن، خیلی محتاطند، به شدت قابل اعتماد و صادقند و خیلی راز دارند.

حسابداری و منشی گری و کارآگاه براشون به عنوان شغل خیلی خوب هست اما استادهای خوبی نمی شوند. این افراد میتونن در حالت ناسالم به اختلال پارانوئید مبتلا شوند.

تیپ6 به دو دسته تقسیم میشود یکی6 ترسو و دیگری 6 غیر ترسو . 6غیر ترسو میتواند حرکت های بزرگی انجام دهد، اما6 ترسو احساس بی قدرتی دارند.

این افراد وقتی در حال خوب هستند میرن سمت تیپ 3و در صورت داشتن حال بد به سمت تیپ 9 میروند.

 

تیپ7 (بانشاط):

نخاله ی ذهنی ها است. تیپ7 را که اول میبینیم مثل تیپ 5 و 6 هستند(چون مرکز اصلیشون امنیت است.) این افراد امنیت و استقلال را باهم میخوان، که به ذهنی فعال تبدیل میشن.

تیپ های 7 آدمهای شادی هستند، در صورتی که به امنیت برسند. دارای ریسک پذیری بالایی هستند و به شدت دنبال هیجان هستند. این تیپ، دوست دارد لذت های مختلف را تجربه کند. یک تیپ 7 در ازدواج و شغل باید با لذت جلو برود تا موفق شود.

آدمهای پشت میز نشین نیستند. یه عالمه کار نکرده دارند که باید انجام بدهند. عشق عمیق را تجربه نمیکنند چون تعهد خیلی کمی دارند و وفاداریشون هم کم هست. ظاهرشون خیلی شاد است و بسیار خلاق هستند و خیلی راز دارند.

افراد تیپ 7 در حالت منطقه امن به سمت تیپ 5، و در حالت منطقه خطر به سمت تیپ 1 میروند.

4 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *