آشنایی با علائم اسکیزوفرنی پارانوئید

آشنایی با علائم اسکیزوفرنی پارانوئید

آشنایی با علائم اسکیزوفرنی پارانوئید


اسکیزوفرنی پارانوئید چیست؟

اسکیزوفرنی پارانوئید نوعی اختلال روانی شدید و مزمن است که بر ادراک فرد از واقعیت تأثیر می‌گذارد. این بیماری به‌عنوان دسته خاصی از بیماری اسکیزوفرنی شناخته می‌شود که در درجه اول به‌صورت علائم پارانوئیدی همچون بی‌اعتمادی، سوءظن و هذیان‌های آزاردهنده ظاهر می‌شود. بعدها با علائم اختصاصی اسکیزوفرنی تکمیل شده و به این نوع خاص از بیماری تبدیل می‌یابد. با ما همراه باشید تا در یک مقاله جامع به بررسی علائم اسکیزوفرنی پارانوئید خواهیم پرداخت.

اسکیزوفرنی پارانوئید

از کجا می‌توان فهمید که فردی به اسکیزوفرنی پارانوئید مبتلاست؟ (علائم اسکیزوفرنی پارانوئید)

در بحث علائم اسکیزوفرنی پارانوئید باید بگوییم که علائم ممکن است که در هر فرد متفاوت باشند. همچنین این علائم ممکن است به‌صورت مثبت و منفی در افراد ظاهر شوند. علائم مثبت به معنای برخی ویژگی‌ها و خصوصیاتی هستند که در افراد عادی وجود ندارند. علائم منفی نیز به آن دسته از خصوصیت انسان سالم گفته می‌شود که یک فرد مبتلا به اسکیزوفرنی پارانوئید از آنها بی‌بهره است. در اینجا به برخی از علائم مثبت و منفی این بیماری می‌پردازیم.

هذیان:

یکی از مهم‌ترین علائم اسکیزوفرنی پارانوئید را هذیان‌ها دانسته‌اند. هذیان در تعریف اصلی خود، به باورهایی گفته می‌شود که خلاف واقعیت هستند و توسط فرد بیان‌کننده این باورها به جدیت دنبال می‌شوند. هذیان‌ها در مبتلایان به اسکیزوفرنی پارانوئید اغلب شامل مضامین آزار و اذیت، توطئه و تهمت است. به طور مثال فردی که به نوع پارانوئید اسکیزوفرنی مبتلا است، ممکن است این باور را داشته باشد که تمامی حرکات او توسط نهادهای حکومتی تحت‌نظر قرار گرفته‌اند. نکته مهمی که درباره هذیان‌های این افراد وجود دارد، این است که ممکن است پایدار باشند و در برابر استدلال و هرگونه شواهد منطقی مقاوم باشند.

هذیان گزند و آسیب

توهم:

از دیگر علائم اسکیزوفرنی پارانوئید می‌توان به وجود انواع توهمات در فرد مبتلا اشاره کرد. مبتلایان به اسکیزوفرنی پارانوئید مدلی اختصاصی از توهمات را تجربه می‌کنند. بدین صورت که توهمات شنوایی این افراد شامل صداهایی است که این فرد را مورد تهدید یا انتقاد قرار می‌دهند. چنین توهماتی شاید برای اطرافیان فرد مبتلا غیرمنطقی و غیرقابل‌باور باشند. بااین‌حال، تصورات فرد مبتلا به بیماری اسکیزوفرنی پارانوئید متفاوت و غالبا آزاردهنده خواهد بود.

در ضمن، در نتیجه توهمات موجود در فرد مبتلا به اسکیزوفرنی ممکن است که رفتارهای عجیب‌وغریب و غیرمعمول در این فرد رخ بدهد. فردی که تصور می‌کند دولت و یا افراد مختلف درصدد آسیب رساندن به او هستند، ممکن است خانه‌نشینی را برگزیده و با سیاه کردن پنجره‌ها و قراردادن اشیا در جلوی درب‌های ورودی در صدد افزایش ایمنی محل زندگی خود باشد.

اختلال تفکر:

اختلال تفکر یکی دیگر از علائم اسکیزوفرنی پارانوئید است که به عدم توانایی تفکر منطقی و منسجم اشاره دارد. اسکیزوفرنی پارانوئید می‌تواند باعث اختلال در گفتار، تفکر مماسی (پرش از موضوعی به موضوع دیگر بدون ارتباط منطقی) و مشکل در درک مفاهیم انتزاعی شود.

 

کناره‌گیری اجتماعی:

کناره‌گیری اجتماعی از دیگر مشخصات و علائم اسکیزوفرنی پارانوئید است. افراد مبتلا به اسکیزوفرنی پارانوئید ممکن است به دلیل توهمات و بی‌اعتمادی به دیگران منزوی شوند و از موقعیت‌های اجتماعی دوری کنند. این کناره‌گیری اجتماعی می‌تواند به انزوای بیشتر و بدتر شدن علائم در طول زمان منجر شود.

 

علائم منفی اسکیزوفرنی پارانوئید:

علائم منفی به فقدان یا کاهش رفتارها و احساسات عادی اشاره دارد. اسکیزوفرنی پارانوئید می‌تواند باعث بی‌حسی عاطفی (کاهش بیان عاطفی)، فقر گفتاری (مشکل در شروع یا حفظ مکالمه) و طفره‌رفتن (فقدان انگیزه) شود. این دسته از علائم اسکیزوفرنی پارانوئید می‌تواند به کاهش فعالیت‌های اجتماعی فرد مبتلا شوند.

آیا راهی برای درمان اسکیزوفرنی پارانوئید وجود دارد؟

متأسفانه در حال حاضر هیچ درمانی برای اسکیزوفرنی پارانوئید وجود ندارد. بااین‌حال، با درمان مناسب، بسیاری از افراد مبتلا به این اختلال می‌توانند علائم اسکیزوفرنی پارانوئید را مدیریت کرده و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند. درمان پیشنهادی معمولاً شامل ترکیبی از دارودرمانی، روان‌درمانی و تغییر در سبک زندگی است.

 

سخن پایانی

در این مقاله شما را با علائم اسکیزوفرنی پارانوئید آشنا کردیم. اسکیزوفرنی پارانوئید یک اختلال پیچیده است که نیاز به مدیریت و حمایت مداوم از سوی ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی، اعضای خانواده و دوستان دارد. درحالی‌که در حال حاضر هیچ درمانی برای این اختلال وجود ندارد، تشخیص و درمان به‌موقع می‌تواند به افراد در مدیریت علائم اسکیزوفرنی پارانوئید و بهبود کیفیت زندگی آن‌ها کمک کند. برای ارتقای بهبودی و ادغام اجتماعی، ضروری است که به افراد مبتلا به اسکیزوفرنی پارانوئید با همدلی، احترام و درک نزدیک شویم.

منابع

https://www.psycom.net/paranoid-schizophrenia

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *