مزایای مراقبه ذهن آگاهی برای کاهش استرس و بهبود سلامتی


 

مراقبه ذهن آگاهی یعنی چه؟

برا فهمیدن موضوع خارق العاده ی مزایای مراقبه ذهن آگاهی برای کاهش استرس و بهبود سلامتی ابتدا نیاز است بدانیم این مراقبه اصلا چیست؟!

مراقبه یا مدیتیشن یکی از اصول زندگی در جوامع گذشته و قدیمی به خصوص در آسیا بوده. مراقبه به معنای توجه به خود و زیستن است.

مدیتیشن در واقع تمرینی ست برای تمرکز حواس. اینکه خودمان تصمیم بگیریم در لحظه به چه چیزی یا چیزهایی بیندیشیم.
این توانایی زیستن در لحظه ی اکنون در جوامع صنعتی تبدیل به مسئله ای بسیار چالش بر انگیز شده است.

مدیتیشن در اینجا با تمرین هایی از جمله توجه به شی یا فکری خاص و یا حتی تنفسمان کمک شایانی میکند تا بتوانیم نقص توجه مان رو بهبود ببخشیم.

همان طور که گفته شد، مراقبه یا مدیتیشن در سنت های مذهبی قدیمی آسیایی نقش برجسته ای داشته. قدیمی‌ترین سوابق مراقبه (دیانا) در اوپانیشادها یافت می‌شود و مراقبه نقش اساسی در مجموعه تفکرات هندوئیسم، جینیسم و ​​بودیسم بازی می‌کند.

در کتاب های هنرهای رزمی چینی و ژاپنی بسیاری از حرکات نشات گرفته از حرکت هایی ست که زمان مراقبه انجام میشود با این تفاوت که به روشی تهاجمی و ترکیبی از رزم است. چرا این طور است؟

زیرا مکتب هندوئیسم معتقد به: جنگیدن برای دلیل خوب هست.

سامورایی ها نمیجنگیدند تا زمانی که تهدیدی مستقیما به آنها و خانواده شان آسیب میرساند. آنها باید از هنرهای رزمی استفاده میکردند که ارتباط با این روحیه ی صلح جویانه و تکامل پذیرشان داشت.

همان چیزی که مراقبه هم در تلاش برای آن است: صلح با خود و جهان!

از قرن نوزدهم، تکنیک‌های مراقبه آسیایی به فرهنگ‌های دیگر گسترش یافته و در زمینه‌های غیرمعنوی مانند تجارت و سلامت نیز کاربرد پیدا کرده‌اند. همان چیزی که در روانشناسی به آن میپردازیم.

ذهن آگاهی

ذهن آگاهی (mindfulness) که در مقاله ی اضلاع ماتریکس به طور کامل ذهن آگاهی توضیح داده شد و میتوانید روی این متن کلیک کنید تا بحث جالب آن را ببینید.

به طور کلی ذهن آگاه بودن یعنی زیستن در لحظه ی اکنون و فهمیدن اینکه الان چه اتفاقی در حال افتادن است.

ما تنها زمانی میتوانیم ذهنمان را روی آنچه “واقعا” در حال وقوع است و نه توهماتمان، متمرکز کنیم که برای آن تمرین کرده باشیم.

جوامع کنونی روی پیشرفت، توسعه و ترقی و یا گذشت از یک ترومای جمعی مثل جنگ یا ویروس تمرکز میکنند. یعنی روی آینده یا گذشته.

خواه نا خواه ما که بیست یا سی و بیشتر در آن کشور ها و جوامع زندگی میکنیم این را روش صحیح برای گذراندن امور میبینیم و جهان بینی ما نیز این طور شکل میگیرد. به همین دلیل نیاز به تمرین کردن برای ذهن آگاهی داریم.

یکی از روش های به دست آوردن ذهن آگاهی مراقبه و مدیتیشن کردن است.

البته که مراسمی خاص و قوانینی برای مراقبه ی هر فرد وجود دارد که با دیگری متفاوت است پس خیلی زود ناامید نشوید؛ تنها کافی است روشِ خوتان را پیدا کنید.

برخی ها با صدای طبیعت میتوانند به این ذهن آگاهی برسند در حالی که مشغول کاری مثل تمیز کردن خانه هستند؛ برخی باید نشسته به صدای حرف زدن آرامِ شخص راهنما گوش بدهند و…

اما چیزی که مسلم است بودن درمکانی آرام، محیطی که شما از آن حس بدی نمیگیرید و توجه به زمان کافی برای مدیتیشن هست. همین طور بعد از دعوا و مشاجره یا وقتی بسیار خسته هستید مراقبه نکنید زیرا ذهنتان نیاز به استراحت واقعا فیزیکی (خوابیدن یا غذا خوردن) دارد نه نشستن و فکر کردن به لحظه ی حالا و اکنون.

برای پیدا کردن فایل های مراقبه و اطلاعات بیشتر میتوانید روی این متن کلیک کنید!

 

ذهن آگاه اساس روش های درمانی

در روش درمانیِ معروفی که ترکیبی از روانکاوی و رفتاردرمانی است، داشتن ذهن آگاهی یکی از مهم ترین روش های درمانی محسب میشود؛ این دیدگاه ACT است که با سنجیدن میزان تمرکز شما روی مسائل و چالش هایی که در گذشته و آینده داشته اید در نتیجه به عدم تمرکز و حالِ بد شما میرسد.

پس محققان و روانشناسانی که این شیوه ی مدرن و کارآمد را برای مراجعان استفاده میکنند قطعا از شما میخواهند به مدیتیشن بگذارید تا دقایقی در روز صرف ارام شدن ذهن و جسمتان شود.

در روش اکت مایند فولنس (mindfulness) میتواند شروعی برای اضلاع دیگر اکت باید از جمله حفظ ارزش ها و خود به عنوان بافتار.

چه طور با مدیتیشن استرس را درمان کنیم؟

روانشناسان به ما وعده میدهند که مراقبه و مدیتیشن باعث درمان استرس ما میشود اما چه طور؟؟

ابتدا باید بدانیم استرس به چه معناست.

ما زمانی استرس، دقت کنید نه اضطراب، داریم که یک عامل مانند شرایط محیطی در ما ایجاد احساس فشار و در تگنا بودن میکند.

مثال شایع آن داشتن امتحانی مهم و یا مصاحبه ی استخدام شدن است. زمانی که ما محیطی را به اشتباه خطرناک و تهدیدی برای زندگی مان تعبیر میکنیم که البته همیشه اتفاق نمی افتد باعث استرس ما میشود.

استرس زمانی ست که تپش قلبمان بالا میرود، عرق میکنیم و نکته ی جالب توجه که محققان به آن رسیدند این است که در مواقعی که استرس داریم دنبال اتفاق بدی میگردیم که شبیه آن در گذشته اتفاق افتاده یا در آینده پیش بینی ش کرده بودیم.

مثلا اگر قبلا در یک امتحان دلپیچه بدی داشتیم و نتوانستیم خوب آن امتحان را بدهیم با بودن در شرایطی مشابه و احساس خطر کردنِ دوباره، افراد به دنبال دلدرد میگردند تا مثلا سر درد!

دقیقا در اینجا میتوانیم مزایای مراقبه ذهن آگاهی برای کاهش استرس و بهبود سلامتی را متوجه شویم !!

بهبود سلامتی با مراقبه 

در این بخش باید یه نکته ای برگردیم که اکثریت ما میدانیم. اینکه استرس اگر مزمن شود به اضطراب تبدیل میشود.

اضطراب به حالتی گفته میشود که دیگر اهمیتی ندارد واقعا محیطِ ترس آوری هست یا قبلا خاطره بدی برای ما داشته یا خیر؛ ما در هر لحظه ای احساس استرس میکنیم و این حالته مزمن زندگی مان را در هر ابعادی دچار اختلال میکند.

از جمله بیماری های جسمانی مرتبط با اضطراب: صرع، مشکلات کبد و معده و روده تحریک پذیر، فشار خون و مشکلات قلبی عروقی ست.

همین طور مشکلات روانی متعددی دارد چرا که کورتیزول بی توجه به شرایط واقعی شروع به کار میکند و هورمون ها را وارد شرایط بحرانی میکند که باعث میشود درست کار نکنند و ما احساس افسردگی ، انزوا یا در واکنش های مقابله ای متقاوت پرخاشگری و تحریک پذیری بالا داشته باشیم.

در نتیجه داشتن مراقبه و مدیتیشن به ما کمک میکند استرس را حل کنیم قبل از اینکه به شرایط بحرانی برسد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *