بررسی تاثیرپذیری هیپنوتیزم برای درمان فوبیا


مقدمه؛ آشنایی با فوبیا

فوبیا نوعی ترس شدید و غیرمنطقی از اشیا، موقعیت‌ها یا محرک‌های خاص است که باعث اضطراب و پریشانی می‌شود که می‌تواند در عملکرد روزانه و کیفیت زندگی فرد اختلال ایجاد کند و گاهی منجر به حملات پانیک یا رفتارهای اجتنابی شود. فوبیا جزئی از اختلالات رایج سلامت روان است که حدود ۱۰ درصد از جمعیت را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. انواع مختلفی از فوبیاها وجود دارند، مانند فوبیای حیوانات، فوبیای موقعیتی، فوبیای تزریق خون و آسیب‌دیدگی و سایر فوبیاها که در این دسته‌بندی‌ها نمی‌گنجند. در این مقاله به بررسی درمان‌پذیری فوبیا، مناسب بودن هیپنوتیزم برای درمان فوبیا، انواع فوبیا‌های قابل درمان با هیپنوتیزم، نحوه عملکرد هیپنوتیزم برای درمان فوبیا و ماندگاری این روش درمانی صحبت خواهیم کرد.

آیا فوبیا به طور کلی درمان پذیر است؟

فوبیا یک بیماری دائمی نیست و امکان مداوای آن به کمک روش های مختلف درمانی وجود دارد. با این حال، هیچ درمان واحد و مشخصی برای این بیماری وجود ندارد که بتواند تا هر نوع از فوبیایی را درمان کند. درمان فوبیا به عوامل متعددی مانند شدت فوبیا، طول مدت فوبیا و علل زمینه‌ای بستگی دارد. برخی از افراد ممکن است به زمان و تلاش بیشتری نسبت به دیگران نیاز داشته باشند تا بر ترس خود غلبه کنند.

موفقیت درمان فوبیا به عوامل متعددی از جمله نوع و شدت فوبیا، انگیزه و همکاری فرد، مهارت و تجربه درمانگر و در دسترس بودن و مقرون به صرفه بودن درمان بستگی دارد؛ بنابراین، فوبیا به‌طورکلی قابل‌درمان است، اما روند درمان این بیماری آن طور هم که به نظر می رسد، ساده نیست.

آیا استفاده از هیپنوتیزم برای درمان فوبیا مناسب خواهد بود؟

هیپنوتیزم حالتی خاص از هوشیاری است که منجر به افزایش تمرکز، آرامش و باور‌پذیری می شود. هیپنوتیزم می‌تواند به‌عنوان ابزاری برای دسترسی و اصلاح ضمیر ناخودآگاه، جایی که فوبیاها در آن ریشه دارند، استفاده شود. تحقیقات نشان داده‌اند که هیپنوتیزم برای درمان فوبیا می‌تواند مناسب باشد. به‌ویژه هنگامی که با سایر روش‌های درمانی مانند درمان شناختی-رفتاری CBT و مواجهه ‌درمانی ترکیب شود.

استفاده از هیپنوتیزم برای درمان فوبیا

هیپنوتیزم کدام نوع از فوبیا را می تواند درمان کند؟

در یک پاسخ کوتاه باید بگوییم که امکان استفاده از هیپنوتیزم برای درمان فوبیا وجود دارد. به شرطی که فرد بخواهد و بتواند وارد یک خلسه هیپنوتیزمی شود و از توصیه‌های فرد درمانگر نیز پیروی کند. با این حال، بسته به نوع خاص ترس و فوبیا، ممکن است که هیپنوتیزم برای درمان فوبیا از سایر روش‌های درمانی بهتر باشد.

از هیپنوتیزم می‌توان برای درمان انواع فوبیا مانند فوبیای اجتماعی (ترس از موقعیت‌های اجتماعی)، آگورافوبیا (ترس از مکان‌های عمومی)، کلاستروفوبیا (ترس از فضاهای بسته) و آکروفوبیا (ترس از ارتفاع) استفاده کرد. هیپنوتیزم همچنین می‌تواند برای درمان فوبیاهای خاص مرتبط با اشیا مانند اراکنوفوبیا (ترس از عنکبوت) یا اوفیدیوفوبیا (ترس از مار) استفاده شود. اثربخشی هیپنوتیزم برای درمان فوبیا ممکن است بسته به شدت و مدت فوبیا متفاوت باشد.

بررسی تاثیرپذیری هیپنوتیزم برای درمان فوبیا (3)

نحوه عملکرد هیپنوتیزم برای درمان فوبیا

از هیپنوتیزم برای درمان فوبیا به کمک روش‌ها و تکنیک‌های مختلفی استفاده می‌شود. از جمله این روش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تکنیک آرام‌سازی عمیق. یکی از تکنیک‌های مورد استفاده در هیپنوتیزم برای درمان فوبیا، تکنیک آرام‌سازی عمیق است. این تکنیک باعث می‌شود تا سیستم عصبی آرام شده و سطح اضطراب و استرس فرد در برابر فوبیا به میزان چشمگیری کاهش یابد.
  • تصویرسازی هدایت شده. تکنیک دیگری است که به هنگام بهره‌گیری از روش درمانی هیپنوتیزم برای درمان فوبیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تکنیک باعث می‌شود تا تصاویر ذهنی از شی یا موقعیت مورد ترس در فرد ایجاد شوند. حتی ممکن است که به‌صورت تدریجی، ایمن و کنترل شده فرد را در معرض ترسش قرار دهند.
  • بازسازی شناختی. تکنیک دیگری که به هنگام استفاده از روش درمانی هیپنوتیزم برای درمان فوبیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، بازسازی شناختی است. بازسازی شناختی شامل شناسایی و به چالش کشیدن باورها و انتظارات غیرمنطقی است که زمینه‌ساز فوبیا بوده اند.
  • مراقبت‌های پس از هیپنوتیزم. این تکنیک که برای درمان قطعی فوبیا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، شامل جملات تأکیدی خاصی است که باید بعد از جلسات هیپنوتیزم درمانی تکرار شوند. تکرار این جملات باعث خواهد شد تا رفتارها و نگرش های جدیدی که در فرد ایجاد شده‌اند، تقویت شده و فرد را برای کنار آمدم با ترس خود در محیط واقعی آماده ‌کند.

ماندگاری درمان فوبیا با هیپنوتیزم چقدر خواهد بود؟

مدت زمان درمان فوبیا با هیپنوتیزم از فردی به فرد دیگر متفاوت است و بستگی به نوع و شدت فوبیا، دفعات و شدت جلسات هیپنوتیزم دارد. برخی از افراد ممکن است پس از یک یا دو جلسه بهبود قابل‌توجهی را در وضعیت بیماری خود تجربه کنند. در حالی که برخی دیگر ممکن است به جلسات بیشتری نیاز داشته باشند. به‌طورکلی، درمان فوبیا با هیپنوتیزم می‌تواند از چند هفته تا چند ماه طول بکشد.

کاربرد هیپنوتیزم برای درمان فوبیا

سخن پایانی

در این مقاله شما را با روش‌های استفاده از هیپنوتیزم برای درمان فوبیا آشنا کردیم. فوبیا به‌عنوان ترسی شناخته نشده و اغلب مبهم شناخته می‌شود که می‌توان از روش‌های مختلفی همچون هیپنوتیزم برای درمان آن استفاده کرد. استفاده از هیپنوتیزم برای درمان فوبیا می‌تواند سرعت بهبودی فرد را افزایش دهد.

منابع

https://healingsoulhypnosis.com/10-common-fears-phobias-that-hypnotherapy-can-relieve/

https://www.cityhypno.co.uk/treat-phobias-with-hypnotherapy/

https://www.juliethollingsworth.com/2023/03/27/overcome-a-phobia-with-hypnotherapy/

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/women-autism-spectrum-disorder/202205/using-hypnotherapy-treat-phobias

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *