آشنایی با مهم ترین علائم اسکیزوفرنی در کودکان

علائم اسکیزوفرنی در کودکان

علائم اسکیزوفرنی در کودکان


علائم اسکیزوفرنی در کودکان این است که واقعیت را به طور غیر عادی تفسیر می کنند و همچنین یک اختلال روانی ناشایع اما شدید است.

اسکیزوفرنی چیست؟

این اختلال، شامل طیفی از مشکلات در تفکر (شناختی)، رفتار یا احساسات است. ممکن است منجر به ترکیبی از توهم، هذیان، و تفکر و رفتار بسیار بی نظم شود که توانایی عملکرد کودک شما را مختل می کند. در واقع یک بیماری مزمن است که نیاز به درمان مادام العمر دارد. شناسایی و شروع درمان اسکیزوفرنی دوران کودکی در اسرع وقت ممکن است به طور قابل توجهی نتیجه بلند مدت کودک شما را بهبود بخشد.

اسکیزوفرنی دوران کودکی اساساً مانند اسکیزوفرنی در بزرگسالان است، اما در اوایل زندگی – عموماً در سال های نوجوانی – شروع می شود و تأثیر عمیقی بر رفتار و رشد کودک دارد.

 

اسکیزوفرنی دوران کودکی از چه سنی شروع می شود؟

برای تشخیص اسکیزوفرنی دوران کودکی، کودکان باید کمتر از 13 سال داشته باشند. در واقع، اسکیزوفرنی در کودکان می تواند شبیه سایر شرایط سلامت روان یا رشد باشد، از جمله:

علائم این شرایط اغلب قبل از روان پریشی ظاهر می شود. این می‌تواند تشخیص دقیق زمان شروع اسکیزوفرنی کودک شما را دشوار کند.

 

 

هنگامی که اسکیزوفرنی دوران کودکی در اوایل زندگی شروع می شود، علائم ممکن است به تدریج ایجاد شوند. علائم و نشانه های اولیه ممکن است آنقدر مبهم باشند که نتوانید تشخیص دهید چه چیزی اشتباه است.

علائم اسکیزوفرنی در کودکان

 اسکیزوفرنی در کودکان نشانه‌هایی است که نشان می‌دهند کودک دید تحریف شده‌ای نسبت به واقعیت دارد. علائم ممکن است از کودکی به کودک دیگر متفاوت باشند و ممکن است در طول زمان تغییر کنند. برخی از علائم ممکن است مشابه علائم سایر اختلالات روانی یا رشدی باشند، بنابراین ارزیابی کامل توسط یک متخصص روانپزشک برای تشخیص صحیح مهم است.

اولین نشانه های اسکیزوفرنی دوران کودکی اغلب تأخیرهای اجتماعی و رشدی است، از جمله:

  • تاخیر در مهارت های حرکتی، از جمله در یادگیری راه رفتن.
  • مشکل در توجه
  • ارتباط چشمی ضعیف
  • عملکرد ضعیف در مدرسه
  • مشکل در عملکرد روزانه، مانند مسواک زدن
  • عدم کنترل تکانه
  • تأخیر در گفتار یا مشکلات دیگر، مانند تکرار صداها یا کلماتی که توسط افراد دیگر گفته می شود.

 

اسکیزوفرنی دوران کودکی علائمی مانند اسکیزوفرنی در بزرگسالان ایجاد می کند. کودک شما ممکن است علائم زیر را داشته باشد:

  • توهمات اینها باورهای نادرستی هستند که شما حتی زمانی که شواهد زیادی مبنی بر اشتباه بودن آن باورها وجود دارد، به آنها معتقدند.
  • کودک شما فکر می کند می تواند چیزهایی را ببیند، بشنود، ببوید، لمس کند یا بچشد که وجود ندارند، مانند شنیدن صداها.
  • کودک شما ممکن است هنگام صحبت کردن در سازماندهی افکار خود دچار مشکل شود.

 

علل ایجاد اختلال اسکیزوفرنی

مشخص نیست که چه چیزی باعث اسکیزوفرنی دوران کودکی می شود، اما تصور می شود که به همان شیوه ای که اسکیزوفرنی بزرگسالان ایجاد می کند، ایجاد می شود. محققان بر این باورند که ترکیبی از ژنتیک، شیمی مغز و محیط در ایجاد این اختلال نقش دارد. مشخص نیست که چرا اسکیزوفرنی برای برخی خیلی زود در زندگی شروع می شود و برای برخی دیگر نه.

مشکلات مربوط به برخی مواد شیمیایی طبیعی مغز، از جمله انتقال دهنده های عصبی به نام دوپامین و گلوتامات، ممکن است به اسکیزوفرنی کمک کند. مطالعات تصویربرداری عصبی تفاوت هایی را در ساختار مغز و سیستم عصبی مرکزی افراد مبتلا به اسکیزوفرنی نشان می دهد. در حالی که محققان در مورد اهمیت این تغییرات مطمئن نیستند، آنها نشان می دهند که اسکیزوفرنی یک بیماری مغزی است.

 

 عوارض درمان نکردن اختلال اسکیزوفرنی

اسکیزوفرنی دوران کودکی بدون درمان می تواند منجر به مشکلات شدید عاطفی، رفتاری و سلامتی شود. عوارض مرتبط با اسکیزوفرنی ممکن است در دوران کودکی یا بعد از آن رخ دهد، مانند:

  1. خودکشی، اقدام به خودکشی و افکار خودکشی
  2. خود آسیبی
  3. اختلالات اضطرابی، اختلالات هراس و اختلال وسواس فکری اجباری (OCD)
  4. افسردگی
  5. سوء مصرف الکل یا سایر داروها، از جمله نیکوتین
  6. درگیری های خانوادگی
  7. ناتوانی در زندگی مستقل، حضور در مدرسه یا کار
  8. ایزوله سازی اجتماعی
  9. مشکلات بهداشتی و پزشکی
  10. مشکلات حقوقی و مالی و بی خانمانی
  11. رفتار پرخاشگرانه

 

جلوگیری از اسکیزوفرنی

شناسایی و درمان اولیه ممکن است به کنترل علائم اسکیزوفرنی دوران کودکی قبل از ایجاد عوارض جدی کمک کند. درمان زودهنگام همچنین برای کمک به محدود کردن دوره های روان پریشی، که می تواند برای کودک و والدینش بسیار ترسناک باشد، بسیار مهم است. درمان مداوم می تواند به بهبود دیدگاه بلندمدت کودک شما کمک کند.

 

اسکیزوفرنی در کودکان

اسکیزوفرنی در کودکان به‌عنوان یک اختلال روانی نادر و جدی شناخته می‌شود که بر نحوه درک کودک از واقعیت، تفکرات، رفتارها و ابراز احساسات او تأثیر می‌گذارد. این بیماری ممکن است که باعث ایجاد توهم، هذیان و انواع اختلالات تکلم می‌شود. باوجوداینکه اشتراکاتی بین علائم اسکیزوفرنی در کودکان و بزرگسالان وجود دارند، برخی علائم نیز به‌صورت اختصاصی تنها در کودکان ظاهر می‌شوند. در ادامه می‌خواهیم شما را با علائم اسکیزوفرنی در کودکان آشنا کرده و به بررسی هر یک از این علائم به طور جداگانه بپردازیم.

تشریح مشخصات کودک مبتلا به اسکیزوفرنی

اضطراب یا ترس زیاد از علائم اسکیزوفرنی در کودکان است.

اضطراب یا ترس زیاد. این مورد اسکیزوفرنی در کودکان بدان معناست که کودک دارای سطح بالایی از عصبانیت یا نگرانی است که در فعالیت‌های روزانه او اختلال ایجاد می‌کند.

مشکل در تشخیص رویاها از واقعیت.

یکی از علائم اسکیزوفرنی در کودکان، وجود مشکل در تشخیص و تفکیک رویاها از واقعیت است. به‌عنوان‌مثال، کودک ممکن است باور کند که در یک‌دنیای فانتزی زندگی می‌کند یا قدرت یا توانایی‌های خاصی دارد که در حقیقت فاقد آنهاست.

پرش افکار. پرش افکار یکی دیگر از علائم اسکیزوفرنی در کودکان است که بدان معناست که کودک در سازماندهی افکار خود و بیان واضح آنها مشکل دارد. به‌عنوان‌مثال، کودک ممکن است بدون هیچ ارتباط منطقی از موضوعی به موضوع دیگر بپرد یا از کلمات یا عباراتی استفاده کند که معنی ندارند.

افکار و عقاید عجیب. این مورد از علائم اسکیزوفرنی در کودکان بدان معناست که کودک افکار و عقاید غیرعادی یا عجیبی دارد که مبتنی بر واقعیت یا عقل سلیم نیست. به‌عنوان‌مثال، کودک ممکن است فکر کند که توسط بیگانگان کنترل می‌شود، یا می‌تواند ذهن دیگران را بخواند، یا اینکه یک مأموریت مخفی برای نجات جهان دارد.

افکار پارانویا. این مورد از اسکیزوفرنی در کودکان بدان معنی است که کودک یک حس قوی پارانویا یا سوءظن دارد، مبنی بر اینکه دیگران قصد دارند او را بگیرند یا به او صدمه بزنند. به‌عنوان‌مثال، کودک ممکن است فکر کند که والدین، معلمان یا دوستانش علیه او توطئه می‌کنند.

توهمات دیداری یا شنیداری. این مورد از علائم اسکیزوفرنی در کودکان بدان معناست که کودک توهماتی دارد که تجربیات حسی هستند و توسط هیچ محرک خارجی ایجاد نمی‌شوند. به‌عنوان‌مثال، کودک ممکن است افراد یا حیواناتی را ببیند که وجود خارجی ندارند، یا صداهایی را بشنود که هیچ‌کس نمی‌تواند بشنود.

هذیان. این علامت از اسکیزوفرنی بدان معنی است که کودک دارای هذیان‌هایی است که باورهای نادرستی هستند که علی‌رغم شواهدی مبنی بر خلاف آن، به طور قاطعانه توسط کودک دنبال می‌شوند. به‌عنوان‌مثال، کودک ممکن است باور کند که او شخص دیگری مثلاً یک فرد مشهور است.

بدخلقی شدید. این مورد از اسکیزوفرنی در کودکان بدان معنی است که کودک بدون هیچ دلیلی دچار تغییرات شدیدی در احساسات خود مانند تبدیل‌شدن از حالت شاد به غمگین یا از حالت آرام به عصبانی دارد.

عدم توانایی بیان احساسات به هنگام مکالمه.

به این معنی است که کودک ریتم تکلم یکنواختی دارد که هیچ احساسی را منتقل نمی‌کند. به‌عنوان‌مثال، کودک ممکن است هنگام صحبت در مورد چیزی هیجان‌انگیز، بی‌تفاوت به نظر برسد، یا وقتی در مورد چیزی غم‌انگیز صحبت می‌کند، شاد یا مشتاق به نظر برسد.

کناره‌گیری اجتماعی. این مورد از علائم اسکیزوفرنی در کودکان بدان معناست که کودک مهارت‌های اجتماعی یا تعاملی با دیگران را ندارد. برای مثال، کودک ممکن است در شروع یا ادامه دادن به مکالمات، درک نشانه‌ها یا هنجارهای اجتماعی مشکل داشته باشد.

آشفتگی ناگهانی. این مورد از علائم اسکیزوفرنی در کودکان بدان معنی است که کودک ممکن است به طور ناگهانی بی‌قرارتر، تحریک‌پذیرتر یا پرخاشگرتر شود.

آشفتگی ناگهانی

سخن پایانی

در این مقاله شما را با علائم اسکیزوفرنی در کودکان آشنا کردیم. وقوع این علائم اسکیزوفرنی در هر کودکی قطعی نخواهند بود. این علائم در هر کودک منحصربه‌فرد است و ممکن است شدت علائم متفاوتی داشته باشد. در پایان درصورتی‌که بیش از یک یا چند مورد از این موارد را در کودکان اطراف خود مشاهده می‌کنید، بهتر است تا با یک متخصص روانپزشک در این باره مشاوره بگیرید.

منبع اصلی

https://www.cedars-sinai.org/health-library/diseases-and-conditions—pediatrics/s/schizophrenia-in-children.html

Mayo Clinic

Cleveland Clinic

2 دیدگاه

    • برای اطلاعات دارو درمانی حتما باید به پزشک مراجعه بشه و ما اطلاعات کلی رو در خدمت شما عزیزان میزاریم..
      میتونید با مراجعه به بخش «مراکز روانشناسی» از مراکز حرفه ای که معرفی کردیم اطلاعات کسب بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *