آشنایی با تاثیر هوش هیجانی در رابطه

آشنایی با تاثیر هوش هیجانی در رابطه

آشنایی با تاثیر هوش هیجانی در رابطه


مقدمه

آیا تا به حال درباره هوش هیجانی و تأثیر آن در رابطه‌های بین فردی شنیده‌اید؟ آیا می‌دانید که برخی از افراد از کمبود هوش هیجانی در رابطه رنج می‌برند و چنین مواردی نیز ممکن است مشکلاتی را در پیشبرد روابط ایجاد کنند. در این مقاله به بررسی تعریف هوش هیجانی، اهمیت آن در روابط و همچنین نشانه‌های نبود هوش هیجانی خواهیم پرداخت.

هوش هیجانی (EI) چیست؟

هوش هیجانی بنا به تعریفی که دانشکده پزشکی هاروارد بیان کرده است، به توانایی شناسایی و تنظیم احساسات خود و دیگران و احساس همدلی نسبت به آنها و استفاده از این توانایی‌ها برای برقراری ارتباط مؤثر با دیگران گفته می شود. این اصطلاح اولین‌بار در دهه ۶۰ میلادی مطرح گردید. با این‌ حال، ۲۵ سال پیش بود که کتاب معروف دانیل گولمن، باعث شد تا هوش هیجانی بر سر زبان‌ها بیفتد.

اهمیت هوش هیجانی در رابطه

تحقیقات فراوانی وجود دارند که نشان می‌دهند داشتن هوش هیجانی در رابطه سالم بسیار مهم است. افراد در صورت داشتن هوش هیجانی قادر هستند تا احساسات خود را به روش سازنده در میان رابطه عاطفی مدیریت کنند. همچنین توسعه مهارت هوش هیجانی در رابطه‌ها باعث می‌شود تا به زوجین در دستیابی به اهداف و بهبود سطح رفاه کمک کند.

هوش هیجانی به شما کمک می‌کند تا در کنار اینکه بتوانید احساسات خود را به روشی سازنده مدیریت کنید، نسبت به سایر افراد به‌خصوص شریک زندگی عاطفی خود مهربان باشید. در طرف مقابل، نبود هوش هیجانی در رابطه باعث می‌شود تا هر دو فرد شریک در رابطه را با سختی‌هایی مواجه سازد.

نبود هوش هیجانی در رابطه چه نشانه هایی دارد؟

نبود هوش هیجانی در رابطه نشانه‌های مختلفی دارد که در ادامه به بررسی و معرفی آنها می‌پردازیم:

  • افرادی که از سطح پایین‌تری از هوش هیجانی در رابطه رنج می‌برند، معمولاً پذیرش هرگونه انتقاد سازنده ای را نیز دشوار می‌دانند.
  • زمانی که افراد دارای هوش هیجانی پایین در مورد موضوعی با شریک عاطفی خود به صحبت و گفت‌وگو می‌پردازند، آن‌ها انتظار دو حالت مختلف را دارند: یا باید حرف آخر را بزنند و نشان دهند که حق با آنهاست؛ یا شروع به سنگ‌اندازی کرده و حقیقت را کتمان کنند.
  • یکی دیگر از مواردی که به‌عنوان نشانه‌ای از پایین‌بودن هوش هیجانی در رابطه شناخته می‌شود، این است که این افراد خودآگاهی ضعیفی دارند.
آشنایی با تاثیر هوش هیجانی در رابطه
آشنایی با تاثیر هوش هیجانی در رابطه

چگونه هوش هیجانی را در رابطه خود تقویت کنیم؟

رساندن رابطه عاطفی به سطح عالی، همیشه کار آسانی نیست. شما می‌توانید با کار بر روی هوش هیجانی خود، روابط خود را بهبود ببخشید. در اینجا چند نکته در مورد چگونگی تقویت هوش هیجانی در رابطه آورده شده است:

۱. از احساسات خود آگاه باشید. اولین قدم در ایجاد روابط عاطفی هوشمند این است که از احساسات خود آگاه باشید. وقتی از احساسات خود آگاه باشید، بهتر می‌توانید آنها را مدیریت کرده و به طور مؤثرتری به دیگران پاسخ دهید.

۲. سعی کنید تا احساسات دیگران را درک کنید. برای تقویت هوش هیجانی در رابطه، باید بتوانید احساسات دیگران را درک کنید.

۳. یادگیری نحوه واکنش مناسب. هنگامی که نسبت به احساسات خود و اطرافیان خود آگاهی بیشتری پیدا کردید، گام بعدی یادگیری نحوه واکنش مناسب است. اگر کسی روز بدی را سپری می‌کند یا اینکه به نظر می‌رسد عصبانی است، آن را شخصی نگیرید و تا حد امکان به فکر کمک کردن به او باشید.

۴. توجه خود را در حین مکالمات افزایش دهید. مورد دیگری که برای تقویت هوش هیجانی در رابطه پیشنهاد می‌شود، این است که باید توجه خود را به شریک خود منعطف سازید.

۵. به تقویت همدلی بپردازید. افراد همدل تمایل دارند که درک بهتری از احساسات دیگران داشته باشند.

۶. به شریک زندگی خود علاقه نشان دهید. مورد دیگری که برای تقویت هوش هیجانی در رابطه پیشنهاد می‌شود، این است که باید به اطرافیان خود علاقه‌مند باشید.

۷. با دیگران همکاری کنید. برای تقویت هوش هیجانی در رابطه پیشنهاد می‌شود تا همکاری را سرلوحه کار خود قرار دهید.

۸. احساسات خود را سرکوب نکنید. ازبین‌بردن احساسات منجر به رنجش می‌شود.

۹. از صحبت درباره موضوعات حساس اجتناب نکنید. در طول زندگی موضوعات مختلفی وجود دارند که اگر به‌خوبی مدیریت نشوند، ممکن است رابطه را با آسیب‌های جبران‌ناپذیری مواجه سازند.

۱۰. چالش‌ها را به‌عنوان فرصت در نظر بگیرید. اگر بتوانید با دیدی باز به چالش‌های زندگی‌تان نگاه کنید، احتمالاً آنها را به‌عنوان فرصت‌ در نظر بگیرید.

سخن پایانی

در این مقاله، به بررسی تأثیر هوش هیجانی در رابطه پرداختیم و به مهم‌ترین سؤالات در این باره پاسخ دادیم. هوش عاطفی کلید موفقیت در همه نوع روابط است. زمانی که بتوانید احساسات خود و دیگران را درک کنید، تحکیم روابط بسیار آسان می‌شود. اگر بتوانید زمانی که دیگران در مورد احساسات خود صحبت می‌کنند به‌درستی پاسخ دهید یا به صحبت‌هایشان به‌دقت گوش دهید، متوجه خواهید شد که روابط عاطفی هوشمندانه آن‌قدرها هم سخت نیستند. اگر می‌خواهید این روابط دوام بیاورند، پرداختن به موضوعات حساس مهم است؛ حتی اگر گاهی اوقات چالش‌برانگیز باشند.

منابع

https://www.refinery29.com/en.gb/emotional.intelligence.relationships

https://www.helpguide.org/articles/mental.health/emotional.intelligence.eq.htm

https://www.blueheart.io/emotional.intelligence

https://mantracare.org/therapy/relationship/emotional.intelligence.in.relationships/#How_To_Build_Emotionally_Intelligent_Relationships

https://www.thecouplescenter.org/how-to-deal-with-a-partner-who-lacks-emotional-intelligence/

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *