چگونه بر اساس تیپ شخصیتی خود اهداف مالی واقع بینانه تعیین کنید؟


چگونه بر اساس تیپ شخصیتی خود اهداف مالی واقع بینانه تعیین کنید؟

قوانین کلی برای شروع پس انداز کردن

بن مایکلز روانشناس بالینی راجع تعیین اهداف مالی چنین نظر میدهد: هنگام ارتباط با مراجعان همیشه به آنها متذکر میشوم از اهداف کوچک برای اهداف بزرگتر استفاده کنید. مشکل اصلی که مردم هنگام تعیین اهداف مرتبط با پول با آن دست و پنجه نرم می کنند این است که سعی می کنند خیلی سریع کارهای زیادی انجام دهند. برعکس، تغییر آهسته تغییر خوبی است.”

این به این معناست که هدف خود را با معیارهای کوچک‌تر تعیین کنید تا کم کم، هر هفته یا ماه به آن‌ها برسید، بدون اینکه سعی کنید با شتاب فراتر از هدفی که از همان ابتدا تعیین کرده‌اید، از خود پیشی بگیرید، که می‌تواند منجر به از دست دادن قدرت شود.”

برنامه ریزی بلند مدت به چه معناست؟

وقتی بحث بر اساس تیپ شخصیتی اهداف مالی تعیین کردن میرسد کج فهمی بسیاری از افراد برای برنامه ریزی بلند مدت این است که: حالا من میخواهم در عرض یک سال یا ده سال یک ماشین یا خانه بخرم اما حالا که از کارم اخراج شدم، اعضای نزدیک خانواده ام فوت کردند یا انگیزه ای در این یک ماه نداشته ام و احساس افسردگی و اضطراب میکنم؛ دیگر امکان ندارید به اهداف بلند مدتم برسم و از هدف بلند مدت هم باز ماندم.”

همین سخنان باعث منفعل بودن بیشتر ما میشود و این یک اشتباه برای فهمِ برنامه ریزی (مالی) بلند مدت است.

اسم برنامه ریزی بلند مدن روش هست؛ برنامه ریزی بلند مدت یعنی در طی زمان طولانی با تلاش مستمر به اهدافی دست یابیم. تلاش مستمر به معنای تلاش هر روزه در حدِ صد در صد توان نیست بلکه معنای درست برنامه ریزی بلند مدت، یعنی اگر یک ماه حس کردیم  زمین و زمان بر خلافمان است و به کارهایی که میخواستیم نرسیدیم ماه بعدی بیشتر تلاش کنیم.

چه طور به اهداف بلند مدت مالی برسیم؟

1. اهداف بلند مدت را خورد کنید

کارا ماکسیموف روانکاو بالینی می گوید: “وقتی اهداف بلندمدت دارید، مهم است که خیلی به آینده نروید. به خاطر داشته باشید که چگونه همه چیز می تواند تغییر کند و هر بار روی یک سال یا کمتر تمرکز کنید. او توصیه می‌کند که هدف خود را به بخش‌های کوچک‌تر، شاید فصلی یا حتی ماهانه، تقسیم کنید تا موارد غیرمنتظره را در نظر بگیرید.”

برای مثال با به کار بردن این راهبرد در برنامه ریزی بلند مدت مالی وقتی برای یک ماه آینده _باتوجه به هدف سالانه_ یک سری خواسته هایی داشتیم که به نیمی از آنها رسیده ایم لازم نیست خود را ناامید بکنیم چرا که یازده ماه دیگر در دست ماست!

به این ترتیب، به خود فرصت می‌دهید تا برنامه پولی خود را مجدداً بررسی کنید و آن را مانند زندگی‌تان تغییر دهید.

2. شما نمی توانید در برابر خرج کردن پول برای چیزهایی که دوست دارید مقاومت کنید.

این برای یک سری از افراد حتی از روشنایی روز هم واضح تر است چرا که شخصیتی شان بر اساس این لذت های فریبنده ی کوچک شاداب میشود.

روانشناس مایکلیس میگوید:” از اتوماسیون استفاده کنید. به جای پس اندازِ باقی مانده ی حقوق یا ماهیانه تان، یک بخشی را اول ماه کنار بگذارید و باقی را با خیال راحت خرج کنید.”

این باعث میشود خواسته های کوتاه مدت سد راه اهداف بلند مدتی شما نشود.

3.برای رسیدن به هر هدف باید روند آن طی شود.

رابرت تی. کیوساکی در کتابِ دانش مالی و هوش مالی میگوید: بسیاری از افراد به دنبال پولدار شدن هستند اما خواستار روند دستیابی به آن نیستند. چیزی که بیشتر مردم آن را درک نمیکنند این است که روند کار آنها را پولدار میکند نه خودِ پول!”

از نظر کیوساکی بسیاری از مردم پولدار نمیشوند به دلیل اینکه به دنبال راحتی هستند. به طور مثال راحتی در ردیافت ماهیانه حقوق را به گردش مالی موفق و هوشمندی در مدیریت مالی ترجیح میدهند.

4. همه ی ما با یکدیگر متفاوت هستیم.

یکی دیگر از عناوین جذاب کتاب دانش مالی و هوش مالی از کیوساکی که به طور خلاصه آن را عرض میکنم به تقاوت نقاط قوت و ضعف هر یک از ما اشاره دارد.

کیوساکی میگوید:بعضی ها از بدو تولد مانند پیشتازان و موسسان سازمان ها هستند؛ برخی دیگر ذاتا فروشنده به دنیا آمده اند؛ برخی دیگر هم باید نخست با وحشت خود راجع به نپذیرفته شدن کنار بیاید.

اولین راه رسیدن به ثروت بعد از شناخت ضعف ها و غلبه به آنها، فهمیدن این است که در چه چیزی پولدار میشویم و برویم و آن را انجام دهیم!

بسیاری از افراد آنچنان درگیر افکار و احتمالات و سخنان ناامید کننده ی اطرافیان میشوند که حتی فرصت نمیکنند تفاوت خودشان، نقاط قویت و شور خود را در انجام کاری خاص پیدا کنند.

بر اساس تیپ شخصیتی MBTI اهداف مالی واقع بینانه تعیین کنید.

یکی از انواع تست های شخصیت که چه در ایران و در خارج از ایران بسیار محبوب بوده است تست چهار مقوله ایِ MBTI است که افراد را در چهار گروه بندی منحصر به فرد و در نتیجه 16 کارکتر تقسیم میکند.

تست شخصیتی ام بی تی اس که افراد را در جهت هایی بررسی میکند از قبیل:

E/I: جایی که توجه خود را متمرکز می کنید.

S/N: روشی که اطلاعات را دریافت می کنید.

T/F: نحوه تصمیم گیری.

J/P: نحوه برخورد شما با جهان.

به شما کمک های بسیاری میکند در جهت شناسایی ابعاد شناختی، تصمیم گیری، روابط احساسی با پارتنر و خانواده و البته شغل و نحوه ی پس انداز در پست های قبلی بیشتر موضوعات را بررسی کرده ایم.

در حالی که یک تیپ شخصیتی ذاتاً در مدیریت پول بهتر یا بدتر نیست، درک ترجیحات هر شخصیت می تواند به فرد کمک کند تا زمینه های مشکل بالقوه را بهتر شناسایی کرده و به آنها رسیدگی کند.

به طور مثال شخصیت های بالفطره و هیجانی که با تیپ های p عموما شناخته میشوند در برابر مشکلات کنونی و لحظه ای مدیریت بهتری دارند نسبت به آنهایی که تفکر و پیش بینی را راه حل میدانند. افرادی که j یا I آنها برتر میباشد.

بگذارید به چند نمونه که دور و برمان زیاد میبینیم اشاره کنم: فلان بازیگر مقدار زیادی پول به دلار در میاره کاری هم نداره چرا من نمیتونم؟ همکلاسی دبیرستانم الان یه خونه یا ماشین داره من هنوز خونه ی والدینم هستم. من چرا عقب ماندم؟ برادرم/ خواهرم توانسته مستقل شود چرا من نمیتوانم کار تمام وقت پیدا کنم و در آن بمانم؟

فردی که دارای اولویت فکری (T) است به احتمال زیاد با استفاده از اطلاعاتی که در اختیار دارد تصمیمات تحلیلی می گیرد.
از طرف دیگر،افراد احساسی (F) ممکن است قبل از رسیدن به نتیجه، زمان بیشتری را در نظر بگیرند که چگونه تصمیمات آنها می تواند بر دیگران تأثیر بگذارد.

J/P

قضاوت در مقابل درک کردن، یکی دیگر از حروف در تیپ شخصیتی ام بی تی ای هست حالا ببینیم چگونه بر اساس تیپ شخصیتی خود اهداف مالی واقع بینانه تعیین میکنند.
J: کسانی که ترجیحات قضاوت (J) را دارند، بیشتر وظیفه محور هستند و اهداف خود را به عنوان مواردی در یک فهرست می بینند تا علامت گذاری کنند.
اینها اهداف واقع بینانه دارند. یعنی میدانند هر ماه واقعا چه قدر میتوانند پس انداز کنند و چه طور خرج کنند.

شاید گمان کنید پس کار برایشان خیلی راحت است اما بخش مهم آن پس انداز طولانی مدت مالی نیست بلکه ترجیحات آنهاست.
اگر یکی از این افرادِ قضاوتی به این برسند که نیازی به پس انداز مالی ندارند قرار نیست هیچوقت این کار را انجام دهند چون برای هر مسئله ای یک استدلال ولو غلط در آستین دارند.

P:  افرادی که تمایل به درک (P) دارند، نسبت به افراد قضاوت کننده خود، احتمال کمتری دارند که در تصمیم گیری تسریع کنند. احتمال بیشتری وجود دارد که بخواهند گزینه های خود را باز نگه دارند و به ارزیابی اطلاعات نزدیک به مهلت تصمیم گیری ادامه دهند.
هنگامی که یک فرصت سرمایه گذاری به وجود می آید که نیاز به تصمیم گیری سریع دارد، شخصی که شخصیتی درک کننده دارد ممکن است زمان بیشتری برای تحقیق بخواهد و به طور بالقوه باعث می شود فرصت ارزشمندی را از دست بدهد.
اما همانطور میتواند از بقیه تاثیر بگذرید و نسبت به اتفاقات و نظرات اصطلاحا باز هستند. پیش اندیشی و تعهد بیش از حد به عقاید خود ندارند.

در انیاگرام  تیپ های شخصیتی چگونه اهداف مالی واقع بینانه تعیین میکنند؟

با دیدن نوشته های قبلی مجله ی ما میتوانید بفهمید در کدام یک از سه دسته ی انیاگرام یعنی شخصیت های:

ذهنی

احساسی

حرکتی هستید.

حال بعد از دادن تست خودشناسی انیاگرام ما به شما میگوییم چگونه بر اساس تیپ شخصیتی خود اهداف مالی واقع بینانه تعیین کنید!!

شخصیت حرکتی

افراد حرکتی آنهایی هستند که تمایل به مدیریت و ریاست دارند. آدم های حرکتی دور و برمان همان پدرِ مقتدر و مادرِ حواس جمع هست.
انسان های حرکت اهداف مالی که میریزند بزرگ و عظیم هست. چرا که همیشه کارهای بزرگ میکنند و اصلا اگر کارکتر سالمی باشند در این کار تبحر دارند.

تیپ شخصیتی حرکتی در انیاگرام با اینکه زیاد ظریف نیست اما بزرگترین کارها را میتواند تحت پوشش قرار دهد پس این یک نکته ی مثبت است که برنامه های بلند مدت مالی و بزرگی دارند.
از طرفی همانطور که حدس زده میشود رسیدن به اینها گاه بسیار سخت میتواند باشد و اینها باید بتوانند در نظر بگیریند همیشه نمیتوانند به خواسته های بزرگ برسند.

شخصیت احساسی

افراد با این شخصیت بسیار به دیگران اهمیت میدهند ممکن است پولی را که در یکسال جمع کرده اند برای تولد یا مشکل یکی از دوستان دورشان حتی از دست بدهند.

اینها باید بدانند قهرمان داستان خودشان هستند نه شخص دیگری! پس اول به خود اهمیت بدهند اینطوری از اندوخته ی مالی به اندازه ی کافی احساس کفایت و اطمینان میکنند.

شخصیت ذهنی

شخصیت های ذهنی در انیاگرام همان هایی هستند که میتوانند شما را عمیقا سورپرایز کنند! سوپرایز هایی گاه امید بخش مثل پس انداز بلند مدت به مبلغ زیادی که سالها به کسی نگفته اند و سورپرایزی بد که اصلا به فکر آینده نباشند.

طیف شخصیت های ذهنی به طور کلی بیشتر درون خودشان زندگی میکنند تا بیرون. پس شما به عنوان پارتنر یا والدین نمیتوانید امیدوار باشید راجع به وضعیت مالی به شما گزارشی بدهند.

اما برای شماهایی که این تیپ شخصیت را دارید چون نمیتوانید خیلی راحت از دیگران کمک بگیرید و تنهایی را ترجیح میدهید بهتر است راجع به اهداف مالی و پس انداز دراز مدت بیشتر فکر کنید.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *