7 راه کنترل اهمال کاری


 

همه ی ما تا کنون کم یا زیاد با کلمه ی اهمال کاری و به نسبت نتایجی که به دنبال دارد آشنا هستیم. در این مقاله 7 راه کنترل اهمال کاری را به شما میگوییم.

اهمال کاری به چه معناست ؟

اهمال کاری یعنی؛ با وجود وظایف و تکالیفی که هر روزه داریم مدت ها هیچ کاری انجام ندادیم.
احساس کم ارزشی کنیم و ناتوانی به همین علت داشته ایم.
گوشه ای خزیده ایم یا اصلا حال انجام کار ها را نداشته باشیم.

با انباشته شدن این وضعیت و توزیع آن به تمام بخش های زندگیمان، زندگی فردی و اجتماعی مختل شده و انسان دید منفی تری نسبت به خود خواهد داشت.

روانشناسان با بررسی ریشه های اهمال کاری سعی در از بین بردن آن یا به طور واقعی بینانه کنترل دارند.

چرا اهمال کاری میکنیم؟

برای یافتن 7 راه کنترل اهمال کاری ابتدا نیاز خواهد بود بنیادی تر از تنها حال نداشتن و نوشتن todo لیست به آن نگاه کنیم.

1.نقش سلامت روان بر اهمال کاری

مشکلات روحی روانی هر مدل که باشد بار زیادی روی دوش ما میگذارند که میتواند دلیل اصلی و بنیادی اهمال کاری باشد.

اختلالات روانی اغلب یکدفعه حمله میکنند، باعث رفتاری ناپسند یا نالازم میشوند و بعد شما را رها میکنند ( مثل طیف adhd).

یا گاها باعث میشوند احساس ناکافی بودن، اضطراب شدید به وقایع آینده، خواب ناآرام و ناکافی؛ پریشانی و گیجی در روز داشته باشید که در نتیجه به اهمال کاری برسد ( مانند طیف اختلالات اضطرابی).

مثال دیگر، کارهای تکانشی انجام دادن، چند روز در ماه کاملا خوش صحبت و فعال، خوش مشرب و نیاز به اجتماع برای بیان خود و مدتی نیز تمایل افراطی به انزوا داشتن. پرخاشگری و تهیج بالا (برخی نشانه های اختلالات شخصیت یا دو قطبی).

و بیشترین احتمال مشکل زمینه ای که در خود علائم بیماری اهمال کاری وجود دارد افسردگی ست.

2.مشکلات خارجی

گاهی نه به دلیل خود سختی کار یا اضطراب و افسردگی و.. بلکه به دلیل مشکلاتی که ذهنمان را به خود مشغول نگه میدارد نمیتوانیم طبق برنامه پیش برویم.

گاهی به جای اینکه به خود قول بدهیم انسان بی وجدان و بدون انعطاف به اطرافیان باشیم و مغز خود را به کاری که وظیفه مان است سوق بدهیم که البته بعدا از آن دوری افراطی میجوییم، بهتر است برای احساسمان وقت بگذاریم.

آیا رابطمه مان به هم خورده، با خانواده دعوا و بحث داشتیم، وام دانشجویی نداریم یا از سرکار اخراج شدیم.

مسلما در این زمان یا هر موقعیت دیگری نمیشود سر کار و وظایف از قبل مشخص شده رفت و بخواهیم مغز بی نظیرمان همه ی چفت و بند ها را بسته و ما مثلا یک رمان را دو هفته ای تمام کنیم یا یک بیزینس جدید راه بیندازیم.

3.عدم آگاهی

به جز زمینه های اصلی اهمال کاری، آگاهی داشتن از اینکه اصلا کاری که انجام میدهیم اهمال کاری ست هم نیمی از مسیر است.

برخی به خود برچسب ناتوان، خنگ، بدون وقت و.. را میزنند در حالی که نمیدانند دقیقا مشکل از کجاست و ممکن است تنها به اهمال کاری برگردد.

4.محیط اجتماعی

ژن هایی که از پدر و مادر میگیریم و مخصوصا محیطی که در آن رشد میکنیم اهمیت بسیاری در بروز ویژگی های خصوصیتی ما ایفا میکند.

اگر هر آن کس که در اطراف خود دیده ایم افرادی منظم و دقیق، بدون هیچ انعطاف، با خودانتقادی شدید بوده باشند

یا برعکس بدون هیچ احساس مسئولیتی کارهایشان با به فرداهای بعید میسپردند ممکن است در ما اهمال کاری به وجود بیاید.

7 راه کنترل اهمال کاری

ما با جمع آوری مقاله ها و نکات روانشناسی میتوانیم به شما  7 راه کنترل اهمال کاری را معرفی کنیم که شاید تنها یکی از آنها یا همگی شان به دردتان بخورد.

1.وظایف را خرد کنید

اگر یک مقاله باید بنویسید به چشم یک اتفاق بزرگ و ترسناک نگاهش نکنید بلکه آن را به چند قسمت اصلی مثل چکیده، متن اصلی، ادبیات نوشته و.. تقسیم کنید.

2.واقع بینانه برنامه ریزی کنید

اینکه از خودمان توقع انجام کارهایی نظیر دیگران داشته باشیم و بخواهیم سوپر قهرمانانه تا بالای برج اهداف پرواز کنیم تنها باعث تنش و اهمال کاری میشوید.

اگر میخواهید کتاب خواندن را شروع کنید با برنامه ی: تا دو هفته یک فصل کتاب را میخوانم شروع کنید.

3.لیستی از اهداف بنویسید

این نوشتن برای برخی ها معجزه میکند و برای بعضی دیگر هیچ فایده ای ندارد. پس یکبار امتحان کنید و کارهای هفته یا روز یا هر سه روز خود را بنویسید.

با دیدن کارهای انجام شده حس خوبی به خودتان دست میزد.

4.آگاهی داشته باشید

این احتمالا یکی از مهمترین 7 راه کنترل اهمال کاری است.

هر روز یا هر هفته به خود بگویید کارهایی که در این بیست و چهار ساعت انجام خواهم داد به چه علت است؟ چه فوایدی دارد؟ چه طور در دراز مدت باعث خوشحالی من میشود.

همین طور نسبت به رفتار های کنترل اهمال کاری هم بینش داشته باشید و آنها را صرفا یک مشت وظیفه برای یک ماه در نظر نگیرید.

5.به آینده فکر نکنید

طبق پژوهش های انجام شده تصورات و برنامه ریزی برای آینده در انسان همراه با خوشبینی یا بدبینی بسیار است که این خود سبب اهمال کاری میشود.

صرفا کاری را که باید انجام دهید، انجام دهید.

مثلا اگر قرار است برای مصاحبه آماده شوید لازم نیست هر روز راجع به نتایج آن و نظر کارفرمایان برای خودتان رویا پردازی کنید تنها روی مهارت های مورد نیاز تمرکز کنید.

6.جوایز در نظر بگیرید

اول اینکه بدانید همین خواندن مقاله ها برای کنترل اهمال کاری خود قدم بسیار خوبی در جهت کنترل دوباره ی خود است و به خودتان اجازه ی نفسی راحت بدهید.

هر موقع یکی از وظایف را انجام دادید یک جایزه کوچک مثل شکلات، فیلم دیدن یا بیرون رفتن آخر هفته را وعده دهید.

7.عوامل مزاحم را حذف کنید

به عنوان آخرین راه از 7 راه کنترل اهمال کاری، اگر از آن دسته آدمها هستید که مدام به گوشی سر میزنید یا اگر اتاق شلوغ باشد به آن نگاه میکنید

حتی با بودن کتاب مورد علاقه تان انرژی برای خواندن مطلب درسی ندارید همگی را جمع کنید و دور از دسترس بگذارید.

 

منابع:

solvingprocrastination

oreganstateuniversity

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *