علائم اختلال خود زشت انگاری

اختلال خود زشت انگاری

اختلال خود زشت انگاری


اختلال خود زشت انگاری به افکار و عقایدی از چهره، بدن، پوست شما مربوط میشود که فکر میکنید بسیار بد و نامناسب است.

این عقاید و افکار با کارهای تکراری و آزار دهنده همراه خواهد بود که ممکن است برای مدتی کوتاه فشار افکار را کم کند یا باعث تشدید آنها شود.

علائم اختلال خود زشت انگاری

این علائم به دو دسته ی فکری و عملی تقسیم میشود.

1. فکری:

  • تصور بد بودن قسمتی از بدن
  • نامتناسب بودن اعضای بدن
  • بزرگی یا کوچکی بیش از اندازه، اندام
  • زشت بودن تمام بدن

2. عملی:

  • نگاه کردن مداوم در آینه
  • سوال پرسیدن از افراد
  • به دنبال تایید اجتماعی برای ظاهر
  • تغذیه کم
  • زیاد ورزش کردن
  • خود انتقادی شدید

 

خود زشت انگاری در سایر اختلالات

همانطور که از علائم فکری و عملی خود زشت انگاری میتوان حدس زد؛ این اختلال با افسردگی و اضطراب همسبتگی بسیاری دارد.

افرادی که مدام در پی زشت تصور کردن خود باشند و بخواهد تایید بگیرند اگر کسی از آنان کوچک ترین ایرادی بگیرد کاخ آرزو هایشان نابود میشود.
خود را بسیار بدتر تصور میکنند و همینطور خطر خودکشی یا افکار خودکشی وجود خواهد داشت.

شخص تمام ساعات روز به طور فعالانه یا حداقل از نظر ذهنی در پی انتقاد از بخشی از بدن یا تمام بدن خود است پس فکر میکند دیگران هم او را اینگونه میبینند.

به همین خاطر دچار اضطراب و وسواس فکری عملی میشود به طوری که به سختی میتواند در اجتماع حضور پیدا کند و روابط موثر کاری، تحصیلی و عاشقانه داشته باشد.

در نتیجه ی اضطراب و افسردگی شخص با علائم اختلال خود زشت انگاری بیشتر در خود فرو میرود و کمتر با جهان خارج ارتباط خواهد گرفت در نتیجه تصورات فکری ش راجع به زشت بودن بدن تصدیق میشود.

دلایل اختلال خود زشت انگاری

به طور مشخص متخصان سلامت دلیلی برای این اختلال پیدا نکردند اما چهار دسته ی اصلی میتواند باعث به وجود آمدن یا تشدید علائم اختلال خود زشت انگاری شود.

  • وراثت
  • وسواس فکری عملی
  • سطوح پایین انتقال دهنده عصبی سرتونین
  • تجربیات کودکی

1. وراثت

طبق برخی آمار حدود 8 درصد از افراد با علائم اختلال خود زشت انگاری دارای والدین یا اقوام نزدیکی بودند که به این اختلال دچار هستند.

2. وسواس فکری عملی

افرادی وسواسی که به همه چیز به نوع خاص، تشریفاتی، وسواس گونه و ناراحت کننده نگاه میکنندمیتوانند به بدن و جسم خودشان نیز بسیار غیر واقع بین باشند.

افراد وسواسی برای هر عمل خود تشدید و روش های خاص عملی دارند مثلا سه بار دست هایشان را بشویند؛ با پای راست وارد کلاس شوند، در خانه را چهار بار چک کنند که بسته باشد پس پتانسیل علائم خود زشت انگاری نیز از قبل در آنها وجود داشته.

مثل شخصی که همیشه از توازن تابلو های روی دیوار، ساعت ها و مداد و اجسام و لباس ها ایراد میگرفته و دارای وسواس فکری عملی بوده حالا نسبت به بدن خودش این افکار منفی را پیاده میکند.

3. سطوح پایین انتقال دهنده عصبی سرتونین

سرتونین همان چیزی ست که بدن برای احساس شادی و خوشبختی به آن نیاز دارد.

وقتی سطوح این ماده شیمیایی به دلایل مختلف از جمله عدم تنظیم تعادل شیمیایی بدن به هم میخورد و پایین می آید افراد با درجات کمتری از حس خوشحالی و سرزندگی روبه رو میشوند.

4. تجربیات کودکی

از فروید و یونگ که روانکاوان دیرینه بوده اند تا فروم به عنوان یک روانشناس اجتماعی و صاحب نظران معاصر از جمله هنری مورای همگی بر اهمیت تاثیر اولین ارتباطات و برخورد هایی که انسان تجربه کرده تاکید ورزیده اند.

به همین دلیل یکی از حوزه های اصلی روانشناسی کودک ارتباط و آموزش به والدین و ساختن محیط اجتماعی متناسب و متعادل است تا کودک بتواند رشد بهنجار داشته باشد، پتانسیل های ذهنی ش به حداکثر برسد و دچار تروما نشود.

کودکی زمانی ست که انسان انتخاب میکند چه دیدگاهی به زندگی در سال های آینده داشته باشد، اولین مفروضات ذهنی ش ساخته میشود، خوب و بد را شناسایی میکند و ناهشیار در هویت او ساخته میشود.

اگر والدین، خواهر و برادر بزرگتر یا افراد تاثیر گذاری در کودکی ما دوست داشتنی بودن، زیبا بودن، مورد قبول واقع شدن را به بی نقصی صورت و بدن تشبیه کرده باشند امکان اینکه در بزرگسالی دچار علائم اختلال خود زشت انگاری شویم وجود دارد.

درمان علائم اختلال خود زشت انگاری

روان درمانی هایی که در این حوزه میتوانند کمک کنند از این قبیل هستند:

  • درمان هیجانی رفتاری
  • طرحواره درمانی
  • روانکاوی
  • گروه درمانی

هر کدام از روش های درمانی با توجه به حوزه ی تخصص روانکاو یا روانشناس شما و از آن مهم تر وضعیت روحی شما باید انتخاب گردد تا بیشترین تاثیر درمانی را داشته باشد.

میتونید ببینید بهترین راه طرحواره درمانی برای شما چیست!!!

نتیجه گیری: علائم اختلال خود زشت انگاری شامل افکار و عقاید راجع به بد یا نامناسب بودن غیر واقعی بخشی از بدن یا تمام بدن ما میشود.

برای درمان بهتر است ابتدا دلیل بنیادی آن را در خودمان پیدا کنیم؛ سپس با کمک روان درمانگر به درمان مرحله ای بپردازیم.
به این جهت که علائم رفتاری و  عملی اگر شدت زیادی بگیرند به انواع اختلال خوردن، وسواس عملی، اضطراب و افسردگی مزمن دچار خواهید شد.

 

منابع:

MINDORG

HEALTHDIRECT

MEDICALNEWSTODAY

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *