درمان غر زدن: غر بزنیم یا نه


“غر زدن مسری است و درمان غر زدن بهترین راه حل مشکلات. شروع کردن یک عادت آسان است اما ترک کردن آن سخت است. کسانی که غرغر می کنند با نگرش مشابه دیگران را جذب می کنند. در را برای غیبت باز می کند. چنین افرادی فقط اشتباهات را در کارهایی که دیگران انجام می دهند می بینند.”

 

عواقب تکان دهنده شکایت: غرغر کردن می تواند شما را بکشد

این کاری است که همه ما صدها بار در روز انجام می دهیم – به طور متوسط هر دقیقه یک بار. شكايت كردن. خواه در مورد ترافیک، آب و هوا یا شغل ما باشد، اجتناب از شکایت دشوار است. اما این عادت می تواند به موسیقی متن منفی زندگی ما تبدیل شود.

تخلیه احساس خوبی دارد، اینطور نیست؟ غر زدن نیز راه خوبی برای برقراری ارتباط است. وقتی دور هم جمع می شویم و درباره یک نفرت مشترک ناله می کنیم، می تواند یک تجربه پیوند ایجاد کند. شکایت کردن باید حال ما را بهتر کند، درست است؟ خوب، علم چیز دیگری به ما می گوید. به‌جای اینکه به سادگی از بین برود، گریه کردن ما را عصبانی‌تر می‌کند و سلامت، روابط و شغل‌مان را به خطر می‌اندازد.

 

 

“غر زدن به زندگی کسانی که در نور راه می روند تعلق ندارد. کسانی که در برابر غر زدن آسیب پذیر هستند، به بخشش خداوند برای این رفتار بد نیاز دارند.”

3جنبه مثبت دست کشیدن از غر زدن:

به نظر می رسد غر زدن یک سرگرمی ملی است. وقتی هوا بد است ناله می کنیم. ما از ترافیک شکایت داریم. ما از ناامیدی ها گله داریم.  و ما میدانیم که باید از غر زدن دست برداریم و آن را رها کنیم.

پولس رسول نوشت:

“هر کاری را بدون شکایت یا مشاجره انجام دهید.”

فیلیپیان گفت:

“این تا حد زیادی آن را پوشش می دهد، اینطور نیست؟ خداوند به ما دستور می دهد که هر کاری را بدون غر زدن انجام دهیم.”

 

پولس به فیلیپی ها گفت که ترک غر زدن، سه جنبه مثبت دارد:

  1. “ما بی گناه و پاک خواهیم شد. بی تقصیر یعنی بی تقصیر. وقتی از شکایت دست برداریم، زندگی ما پذیرای انتقاد نخواهد بود. خالص یعنی زندگی ما مخلوطی از خیر و شر نخواهد بود.”
  2. “ما مانند ستارگان در جهان خواهیم درخشید. بدون غر زدن، نور ما روشن تر خواهد شد، ما بیشتر قادر خواهیم بود مردم را به نور جهان راهنمایی کنیم. شکایت فقط روشنایی ما را کم می کند. دست از غر زدن بردارید، اعتماد را به نمایش بگذارید”
  3. “وقتی عادت شکایت کردن را هر بار که چیزی ما را آزار می‌دهد یا کسی ناامیدمان می‌کند، کنار ‌بگذاریم، می‌توانیم نوری را بر کسی بتابانیم که بیش از حد مایل است به ما فیض دهد تا با هر آزمایشی روبرو شویم. وقتی غر زدن را کنار می گذاریم، به خدایی اعتماد می کنیم که دست ما را در هر روز بارانی، هر دست انداز جاده، هر ناامیدی دردناکی نگه می دارد.”

 

چرا غر زدن مضر است؟

وقتی شکایت می کنیم، هورمون استرس کورتیزول را ترشح می کنیم. هنگامی که سطح کورتیزول افزایش می یابد، سیستم ایمنی بدن ما به خطر می افتد، فشار خون بالا می رود، وزن اضافه می کنیم و خطر بیماری قلبی افزایش می یابد. همچنین می تواند به بخش هایی از مغز که برای حل مسئله و سایر عملکردهای شناختی استفاده می شود آسیب برساند.

 

 

خوشبختانه ما می توانیم این عادت را درمان کنیم. پیشرفت های اخیر در تحقیقات مغز نشان می دهد که مغز ما به طور مداوم در طول زندگی ما در حال سازماندهی مجدد است و با هر فکری تغییر می کند. هرچه بیشتر از مسیرهای خاصی استفاده کنیم، آنها قوی تر می شوند و برای مغز آسان تر می شود که در این بزرگراه های داده حرکت کند.

درمان غر زدن:غر بزنیم یا نه

سوزان آلبرز، موافق است که: «شکایت ها می توانند مانند ویروس ها باشند. دوری از شاکیان مهم است.»

 

ما در اینجا 8 راهبرد آورده ایم که در درمان غر زدن کمک خواهند کرد:

  • به عقب برگرد: به تصویر بزرگ نگاه کنید. آیا این واقعاً پنج دقیقه، پنج ماه یا پنج سال دیگر برای شما مهم خواهد بود؟
  • قدردانی را تمرین کنید: هر روز یک چیز را به خود یادآوری کنید که برای آن سپاسگزار هستید، مهم نیست چقدر کوچک است.
  • تعداد دفعات شکایت خود را پیگیری کنید: آگاهی اولین قدم برای تغییر است.
  • اگر خود را در حال غر زدن گرفتید، کلمه “اما” را اضافه کنید و چیز مثبتی در مورد وضعیت پیدا کنید. به عنوان مثال، “ترافیک بسیار زیادی وجود دارد، اما من از اینکه با ماشینی راحت رانندگی می کنم و به آهنگ های مورد علاقه خود گوش می دهم سپاسگزارم”.
  • در مورد آنچه که شما را آزار می دهد، بنویسید تا بتوانید درک بهتری کسب کنید و راه حل های ممکن را ارائه دهید.
  • به جای شکایت از یک تجربه بد، بپرسید که درس آن چیست و از آن به عنوان فرصتی برای رشد استفاده کنید.
  • زمان بیشتری را با افرادی بگذرانید که به شما روحیه می دهند و زمان کمتری را با شکایت کنندگان مزمن بگذرانید – زیرا شکایت مسری است.
  • تغییر یک شبه اتفاق نمی‌افتد، اما هرچه کمتر غر بزنید، چیزهای بیشتری برای قدردانی و سپاسگزاری خواهید یافت – و احساس شادی و آرامش بیشتری خواهید داشت.

 

 

 

کلام آخر

کسانی که به طور مداوم غرغر می کنند، نقش قربانی را نیز بازی می کنند تا بتوانند اطرافیان خود را دستکاری کنند تا وارد عمل شوند. آنها متمرکز بر خود هستند و مسئولیت شخصی را بر عهده نمی گیرند. همیشه این تقصیر دیگران است که خوشحال نیستند یا اوضاع آن طور که می خواهند پیش نمی رود.

ما نارضایتی خود را با غر زدن و شکایت نشان می دهیم، با این حال مالکیت انتخاب ها، نگرش ها و اعمال خود را نمی پذیریم.

ما باید یاد بگیریم که لب هایمان را به غر زدن ببندیم و راه هایی برای ایجاد تغییرات کشف کنیم. به جای اینکه انرژی خود را صرف غر زدن و شکایت کنیم، می توانیم تصمیم بگیریم که با اعمال خویشتن داری و نظم و انضباط، قدم هایی برای ایجاد یک تغییر مثبت برداریم.

 

 

منابع

Dr Irene Olumese

Sharla Fritz

Hellen buttigieg

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *