روانشناسی رشته مورد علاقه

روانشناسی رشته مورد علاقه

 

روانشناسی رشته مورد علاقه، در واقع پیدا کردن رشته‌ی دانشگاهی یا شغل، با توجه به ابزار یک روانشناس است.

مسیر رسیدن به رشته مناسب:

  • علاقه‌ با توجه به شخصیت منحصربه فرد شما

  • اشراف کافی به محدودیت ها و توانایی های بالقوه یا بالفعل

  • مشخص شدن نیاز اساسی (برای برخی، آزادی در رشته مورد علاقه از امنیت اهمیت بیشتری دارد)

  • روشن ساختن ویزگی های هر رشته همراه با منطق و علاقه

     

روانشناسی رشته مورد علاقه

روانشناسی رشته مورد علاقه

روانشناسان و مشاوران در تلاش هستند تا بتوانند به افراد با توجه به ابزارهایی که در اختیار دارند در حوزه انتخاب رشته‌ی دانشگاهی یا کاری کمک کنند.

این شیوه‌ای حرفه‌ای، تحقیق شده و با منابع معتبر باید انجام شود و نه همراه با جادو های عجیب و غریب که به خورد کنکوری ها یا دانشجو ها می‌دهند.

ما در اینجا با منابع بین‌المللی موثق چندین قدم را تا انتخاب رشته مورد علاقه با توجه به مهارت های روانشناسی و تست های رشته مناسب شما، طی می‌کنیم.

چگونه رشته مورد علاقه خود را پیدا کنیم

این سوال همواره هنگام تصمیم‌گیری برای آینده ی تحصیلی یا شغلی وجود دارد؛ مخصوصا اگر بخواهیم واقعا زندگی‌مان را بر پایه‌ی آینده بسازیم و وابسته کسی نباشیم.

با فشار های زیاد اجتماعی بر سر معروف بودن و پرستیژ بالا برخی کارها و کم‌ارزش شمردن برخی کارهای دیگر یا تشویق از سمت خانواده و دوستان برای انتخاب رشته‌ای خاص،

رسیدن به پاسخِ چگونه رشته مورد علاقه خود را پیدا کنیم، پررنگ تر و انتخاب گیج کننده تر خواهد شد.

روانشناسان دریافتند، رشته مورد علاقه شما شامل چندین بُعد است:

  1. شخصیت
  2. ناخودآگاه ( همانطور که فروید و یونگ معتقد بودند)
  3. نیازها و غرایز
  4. وجهه‌ی اجتماعی
  5. تاثیر همسالان و کادر آموزش
  6. فضای مجازی

این بدان معنا نیست که نمی‌توانید به رشته مورد علاقه خود برسید؛

بلکه به این معناست که احتمالا آنچه تصور می‌کنید دوست دارید ممکن است راهی برای مخالفت ورزی با والدین، یا شبیه به گروه دوستان بودن و یا به دلیل نیاز های عمیق و درونی شما نه آنچه در آن موفق و راضی خواهید بود، باشد .

در نتیجه، راه آسان نخواهد بود و پیدا کردن رشته مورد علاقه برای هرکسی متفاوت عمل می‌کند.

اما شاید با تکالیفی که متخصصان حوزه سلامت برای شناخت دوباره خودمان به ما می‌دهند، پاسخِ چگونه رشته مورد علاقه خود را پیدا کنیم، شفاف شود.

رشته مناسب من چیست

روانشناسی رشته مورد علاقه باید از چند فیلتر عبور کند:

1.علاقه خود را کشف کنید

  • بسیاری اظهار دارند که از رشته ی مورد علاقه‌ و مناسب خود مطلع نیستند.
  • برای اینکار باید تمامی رشته های موجود را پیدا کرده، لیست کنید و هر آنچه به نظرتان با شخصیت شما هماهنگ هست را در لیستی کوتاه تر بنویسید.
  • دقت داشته باشید در این مرحله لازم نیست رشته‌ مورد علاقه و رشته مناسب شما، هیچ منطق یا محدودیتی داشته باشد؛
  • صرفا هر آنچه به شما احساس خوب میدهد و در مرز های قرمز نیست را جدا کنید.
  • مثلا اگر از خون می‌ترسید احتمالا رشته های پزشکی، دندان پزشکی و … برای شما مناسب نخواهد بود.
  • اگر حوصله‌ی کارهای اداری، یک‌جا نشینی و سی سال کار تکراری کردن را ندارید یا در خود نمی‌بینید این لیست را کوتاه تر کنید.

2.یافتن استعداد و شغل مورد علاقه

  • در روانشناسی رشته مورد علاقه، قدم دوم یافتن استعداد و شغل مورد علاقه است.
  • ممکن است استعداد در چیزی داشته باشید که به آن علاقه ندارید ( مثلا من در ریاضی استعداد دارم اما جزو علاقه‌مندی هایم نیست).
  • در این نقطه تمام  استعداد در شغل مورد علاقه‌ یا رشته دانشگاهی تان از جمله در حوزه‌های ورزشی، علمی، هنری با دلیل نوشته و به لیست قبلی اضافه کنید.

3.با محدودیت های خود روراست باشید

  • حالا در لیستی که رشته مورد علاقه و استعدادهایتان در آن نهفته است دست به حذف زدن بزنید.
  • این کار درد آور و تا حدی ناراحت کننده است زیرا با خط زدن هر کدام از شغل ها یا رشته‌های دانشگاهی نباید به آن برگردید.

اما محدودیت به چه معناست؟

  1. وضعیت کشور ( شامل شغل هایی که ممکن است ممنوع یا اصلا وجود نداشته باشد یا پرداخته نشود مثل باستان شناسی)
  2. وضعیت خانواده
    ( حتی اگر قرار باشد از آنها جدا شوید اما در حال حاضر تا مدتی نزد آنها می‌مانید و این کشش روانی نیازمند آمادگی بسیار زیاد است. در برخی شرایط خانوادگی هم در کل جایی برای برخی شغل ها وجود ندارد)
  3. وضعیت مالی ( شما و خانواده در حال حاضر توانایی پرداخت یک سری رشته ها را چه آزاد و چه دولتی ندارید یا به عنوان یکی از اعضای خانواده به سرعت باید درآمد زایی کنید پس رشته ای مانند پزشکی یا معماری که سالها طول می‌کشد تا به درآمد زایی خوب برسد، به درد شما نخواهد خورد)

4.از رشته های متفاوت آگاهی کسب کنید

  • برای پیدا کردن رشته مورد علاقه خود یا بهتر است بگوییم رشته مناسب، باید با افرادی در آن حوزه کار یا تحصیل می‌کنند هم‌صحبت شوید.
  • این کاری می‌تواند دید شما را به کلی عوض کند زیرا نگاهی واقعی و کاری به آن می‌شود نه تنها از پشت لنز دوربین های مردم ناآگاه.
  • البته صحبت با یکی دو نفر از مکان مشترک به شما نگاهی واقع بینانه نمی‌دهد همینطور که شما می‌توانید در آن رشته صاحب سبک و مدل متفاوتی باشید.

5.اهداف خود را یادداشت کنید

در انتهای این لیست که از رشته مورد علاقه شروع و به استعداد، محدودیت ها، صحبت با افراد در گیر در رشته، ادامه یافت؛ حال باید دلیل اینکه می خواهید حداقل سی یا چهل سال با رشته‌ی دانشگاهی مرتبط خود کار کنید یا شغلی را برگزینید بنویسید.

هر آنچه به ذهنتان می‌آید شامل:

  1. نیاز اساسی خود را پیدا کنید؛ بمی‌توانید در تست های رایگان یا صحبتی عمیق و درونی با خود به آن برسید
  2. اهداف؛ شامل هدف های کوچک و بزرگی که در شش ماه آینده تا ده سال می‌خواهید به آن ها دست یابید. ببینید آیا با انتخاب رشته مورد علاقه به آن می‌رسید یا خیر.
  3. آرزویی و رویاهایی که همیشه برای خود در سر پرورانده و خود را مستحق آن می‌دانید. دریابید چه ارتباطی بین آینده شغلی و تحصیلی و آن امیال و آرزو ها وجود دارد.
  4. ناکامی و ناراحتی که تجربه کردید و حالا می‌خواهید تاثیری مثبت بگذارید
  5. الهام هایی که گرفته اید

در نهایت می‌توانید در تست های شخصیت، کاری و تحصیلی شرکت کنید تا ببینید چه کارهایی به شما پیشنهاد داده می‌شود.

ولی اگر هنوز هم دوبه شک هستید حتما به یک روانشناس خوب مراجعه کنید.

چه رشته دانشگاهی انتخاب کنید

چه رشته دانشگاهی انتخاب کنید

برای رسیدن به پاسخ این که چه رشته دانشگاهی انتخاب کنید، ابتدا باید از دسته بندی های کلی شغل های دنیا آگاهی لازم را داشته و خصوصیات هر رشته‌ی دانشگاهی مرتبط با آن را بفهمید.

لیستی کوتاه از تمام رشته های دنیا:

1.پزشکی و سلامت

  1. طیف گسترده‌ای از این شغل وجود دارد از خود رشته ی پزشکی و دندان پزشکی تا پرستاری، بیهوشی، دامپزشک، تجهیزات اتاق عمل، دارو سازی، فیزیوتراپ و…
  2. با شکستن تابو ها و آگاهی از پیچ و خم های این رشته شامل بیش از دوازده سال درس خواندن مداوم بدون هیچ زنگ تفریح، شیفت های چالش برانگیز طوری که به سالیان طولانی تنها دو سه ساعت در روز می‌خوابید و آمار بالای مرگ و میر و شکایات خانواده ها، البته همراه با درآمد خوب و پرستیژ بالای کاری و مهاجرت، آن را انتخاب کنید.

2.معماری و مهندسی

  1. از جمله رشته های دانشگاهی و شغلی معماری و مهندسی: مهندسی فضای سبز، معماری، ایجاد سازه ها، مهندس زیست پزشکی، مهندس عمران است.
  2. متقاضیان در این رشته بعد از کارشناسی ارشد معمولا در شغلی مناسب به فعالیت ادامه می‌دهند. دوره‌ی کارشناسی طولانی تر از رشته های دیگر ( به جز پزشکی) هم به دلیل پایان نامه و هم دروس عملی است.

3.ارتباطات اجتماعی

  1. مشاغل و رشته های مرتبط: مشاوره مدرسه، آسیب شناسان اجتماعی، مددکاران اجتماعی، روانشناسان، مراقبان در آسایشگاه.
  2. این گروه شغلی نیازمند ایجاد ارتباط با تمامی اغشار، درک و دریافت بالا برای ایجاد صمیمیت و وضوح کاری، اجرای راهبرد های هدفمندانه و صبر و حوصله همینطور حضور فعال در اجتماع است.

4.هنر

  1. روانشناسی رشته مورد علاقه برای هنر که یکی از پرطرفدار ترین رشته ها بین نوجوانان است، گزینه های شغلی در آینده را عنوان می‌کند:
  2. انیماتوی، طراحی بازی، طراحی لگو و جلد کتاب ها، عکاسی، ترانه سرایی، موزیسین، گرافیک، طراح مد.
  3. فعالیت در این حوزه نیازمند روحیه‌ای خلاق، کنجکاو، با هدف غنی سازی زندگی مردم، به اشتراک گذاشتن فرهنگ و طریقه‌ی متفاوتی به امور نگاه کردن و انتزاعی بودن است.

 

5.رشته های کامپیوتری

  1. سخت افزار، نرم افزار، طراح سایت، طراحی بازی و برنامه های هوشمند، ساخت ربات، برندینگ، عیب یابی و تعمیر دستگا های صنعتی از جمله کارهای مرتبط در این حوزه است.
  2. اگر به ریاضیات یا کارهای کامپیوتری که معمولا شغل هایی مستقل و فری لنسر دارند، برای مهاجرت گزینه ی خوبی به حساب می‌آیند البته با توجه به متغیر های متفاوت از جمله میزان توانایی شما، میتوانید رشته های کامپوتری را در برنامه‌ی خود قرار دهید.

6.قانون و حوزه سیاست

  1. روانشناسی رشته مورد علاقه به شما برای اطلاع از مشاغل قانون و جوزه سیاست دیدی کلی می‌دهد: عدالت کیفری، انواع شغل ها در دادستانی، قضاوت، وکلا،، کارشناس حقوقی
  2. و مدیر دولتی.
  3. معمولا فعالیت در حیطه ی شغل برای دولت و با موازین اخللاقی آنهاست. به دلیل نیاز به آگاهی برای قوانین آن محدوده برای مهاجرت اصلا توصیه نمی‌شود.

در این لیست تمامی حیطه‌های کاری و رشته های تحصیلی، تحت نظر قرار نداده بلکه تنها شروعی از بیشترین رشته‌های دانشگاهی در سراسر کشور و حتی کشور های دیگر است.

با توجه به مقصد خود برای انتخاب رشته تحصیلی مورد علاقه یا شروع کار، باید به توانایی های محیط مقصد خود توجه داشته باشید.

چه بسا بسیار زیر رشته هایی که در این بحث قرار نگرفته در دانشگاه یا محیط شغلی مقصد شما وجود داشته باشد یا برعکس از همین لیست هم حذف شود.

کدام رشته  وشغل مناسب من است

نظر بسیار جالب توجهی که روانشاسی رشته مورد علاقه به تازگی به آن رسیده‌ این است که علاقه‌ی شما بسیار با مسیر کاری و رشته ی تحصیلی‌تان که چه بسا در آن خوشحال و راضی خواهید وبد، متفاوت است.

  • ممکن است شما به روانشناسی علاقه داشته باشید.
    اما تصور اینکه در بخش بیمارستان های روانی و پژوهش های آن یا سرو کله بزنید یا با بیمارهایی با مشکلات اعصاب و روان سالیان طولانی کار کنید، اصلا مناسب نباشد.
  • یا در مدرسه زبان، فلسفه یا زیست بسیار مورد علاقه‌تان بوده اما بدترین سالهای زندگی‌تان 4 سالی باشد که در دانشگاه فلسفه خواندید.
  • همینطور ممکن است تحصیل تا مقاطع بالایی در یک رشته بسیار خوب و دلپذیر باشد، مثلا علوم سیاسی اما وارد شدن در آن به عنوان کاری تمام وقت، پیدا کردن هویت متفاوت خودتان در آنجا بسیار بعید و سخت باشد که شغلی دفتری و بدون هیجان نسیبتان می‌شود.

در نتیجه روانشناسان برای انتخاب رشته به جای روانشناسی رشته مورد علاقه، از رشته ی مناسب شما استفاده می‌کنند.

رشته دانشگاهی و شغل مناسب شما در چند مسیر به دست خواهد آمد:

1.واقع بینانه به آن نگاه کنید

  • ممکن است به پژوهش علاقه داشته باشید اما برای شروع هر کاری باید منتظر تایید، اصلاحیه ها و مبلغی به عنوان کمک هزینه باشید.
  • اگر قصد دارید طراحی بخوانید باید بدانید با اشخاصی در ارتباط هستید که از شما توقع پیدا کردن ایده آل ذهنی‌شان بدون اینکه خود بدانند آن چیست را داشته باشید.
  • یا بخواهید به عنوان فردی مستقل پرستار شوید. آیا می‌تواند در روز به بیشتر از 50 نفر آمپول و سرم بزنید بدون اینکه ارتباطی با آنها داشته باشید؟ چون این سیاست کاریت‌ست؟

2.فرهنگ اجتماعی

  • چه در رشته مورد علاقه خود در دانشگاه چه در سرکار، شما برای حضور و ارتباط با دیگران نیاز دارید تا با فرهنگ آنها همنوا باشید.
  • به نوعی دیگر باید بتوانید با آنها همراه شوید؛ وقایع را مثل آنها ببیند و درک کنید.
  • من کار در تاتر را بسیار دوست دارم اما هرگز نمی‌توانستم با همکارانم(با اینکه آنها بسیار خوب و عالی بودند) ارتباط بگیرم.
  • یا در شرکتی از شما انتظار رفتاری خاص، دوستی با حد و مرز و حتی حق رایی بی رحمانه نسبت به بقیه ی همکاران خود داشته باشند.

3.کارهای داوطلبانه انجام دهید

  • شاید به نظر برسد انجام دادن فعالیت و زحمت بدون مزد احمقانه است اما اگر همین کار داوطلبانه نباشد ممکن است آینده‌ی شغلی شما نابود شود.
  • اگر در مسیر شغلی هستید تا به عنوان کادر درمان یا روانشناس و معلم می‌خواهید ادامه بدهید، و پتانسیل کار داوطلبانه را دارد حتما سری به مکان های مربوطه بزنید.
  • اصلا ممکن است با دیدن فضا و جو حاکم و توقع هایی که از شما می‌رود رشته مورد علاقه خود را عوض کنید!

مکان هایی که می‌توانید داوطلبانه در مسیر روانشاسی رشته مورد علاقه، شغلی را امتحان کنید، موارد زیر است:

  1. کمیته های امداد
  2. خانه سالمندان
  3. کمک به مددکاران اجتماعی
  4. فعالیت در خیریه ها در حوزه های متفاوت

پر درآمد ترین رشته ها چیست

احتمالا یکی از عنوان های پرطرفدار روانشناسی زرد، القا همین کلمات و تعریف هاست.

  • روانشناسان بارها تاکید می‌کنند که در سخت ترین و چالش برانگیز ترین رشته ها از جمله پزشکی یا معماری هم اگر نتوانید هویت خود را پیدا کنید، با پشتکار جلو بروید، برای خودتان اسمی مستقل بسازی و البته سختی های راه هر لحظه بچشید، بیکار در خانه خواهید ماند یا دچار فرسایش شغلی می‌شوید.
  • و در عین حال با شغل های آزاد یا فعالیت های مرسوم اما همراه با تزریق هویت خود و ابداعات، صدها میلیون تومان پول دربیاورید.
  • پس برای کم تر شدن استرس خودتان هم که شده پردرآمد ترین رشته ها را از ذهنتان حذف کنید و دنبال شغلی که واقعا مناسبتان است بگردید.

تست انتخاب رشته رایگان

تست انتخاب رشته رایگان

تست هایی که در جوامع بین الملل برای روانشاسی رشته مورد علاقه در دانشگاه طراحی می‌کنند، تا جای ممکن به بازار کار نزدیک است.

متاسفانه در ایران اما بسیاری از روانشناسان یا مشاوران ناآگاه از تست هایی استفاده می‌کنند که صرفا بر اساس توجه و علاقه‌ی چه بسا زودگذر دانش آموز می‌گذرد.

اما آنچه ما به شما می گوییم چیزی‌ست که اثبات شده و جدید تر است تا بیشتر به درد بخورد و آن آزمون های مطابقت شغلی با توانایی و علاقه‌ی شماست.

در این لیست تست های انتخاب رشته رایگان(سعی کنید به زبان انگلیسی سرچ کنید تا پاسخ دهید تا به پاسخ معتبر تری برسید)

به شما دیدی وسیع از انتخاب شغل که لازمه‌ی مهارت دانشگاهی یا ارتباطی شماست، می‌دهد.

1.تست هلند

روانشاسی رشته مورد علاقه کد تست هالند را یکی از معتبر ترین تست های انتخاب رشته می‌داند.

تست هالند مجموعه‌ 5 ویژگی بارز در شما را بررسی می‌کند و سپس طیفی از کارها و فعالیت هایی که با توجه به شخصیتتان در آن موفق خواهید بود را می‌دهد.

5 تیپ شامل:

  1. واقع بینانه ( عملی و محسوس)
  2. هنری ( اصیل، خلاق، مستقل)
  3. متعارف( جزئیات گرا، تحلیلی)
  4. کارآفرین ( رقابتی، رهبری، متقاعد کننده)
  5. اجتماعی ( تعاوی، حمایتی، پرورشی)

2.تست truety

این تست ترکیبی از هالند و آزمون شخصیت، پنج بزرگ (NEO) است.

در این تست جملاتی از ویژگی های شخصیتی می‌خوانید.

همینطور علاقه یا عدم تمایل به هرگونه فعالیت را تیک می‌زنید.

درآمد و رشد پیش بینی شده شغلی شما یکی دیگر از ویژگی های تست تروتی است.

3.تست ساکانو SAKANU

یکی از بهترین ویژگی های این تست، به روز رسانی جدید آن با آخرین داده ها و تحقیقات است که به کار روانشناسی رشته مورد علاقه بسیار می‌آید.

تست ساکانو با توجه به:

  1. کهن الگوی شخصیت ( همانند آنچه یونگ برای روان تحلیلی به آن رسید)
  2. تطابق شغلی
  3. میزان انعطاف پذیری شما

مسیر شغلی و تحصیلی که همراه با موفقیت باشد را به شما می‌دهد.

از دیگر ویژگی های تست انتخاب رشته رایگان ساکانو این است که انتخاب های گسترده ای برای انواع شغل ها دارد و با داده های ماشینی تکامل یافته است.

 

منابع:

INDEEDCAREER

INTELLIGENT

MEDIUM.COM

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *