تفاوت سادیسم و مازوخیسم چیست؟


تفاوت سادیسم و مازوخیسم در شیوه ی لذت بردن و نوع نگاه افراد به احساساتی ست که پس از آسیب رساندن دارند. سادیسم و مازوخیسم دو اختلال روانی و ذهنی هستن  که برای اختلالات جنسی نیز استفاده میشن. اساساً از این دو کلمه برای تعریف حالات و رویکردهای مختلف روحی و جسمی یک فرد استفاده میشود.

 تفاوت سادیسم و مازوخیسم چیست؟

در ادامه مقاله با تعریف کلی سادیسم و مازوخیسم، پی به تفاوت بین سادیسم و مازوخیسم خواهیم برد.

سادیسم چیست؟

سادیسم کسی است که به معنای واقعی کلمه از ایجاد درد یا ناراحتی برای دیگران لذت می برد. این لذت می تواند جسمی، عاطفی یا روانی یا هر سه در یک زمان باشد

سادیسمی ها اغلب از فعالیت های مبهم مانند کتک زدن، شلاق زدن یا سایر اشکال بازی BDSM که شامل ایجاد درد یا ناراحتی به شریک زندگی خود می شود، لذت می برند.

همچنین ممکن است از تماشای رنج دیگران یا کنترل دیگران لذت ببرند. من شخصاً احساس می‌کنم که این موضوع بیشتر به سمت رفتار یک قاتل زنجیره‌ای متمایل است تا یک شریک رضایت‌دهنده.

مازوخیسم چیست؟

از طرف دیگر، مازوخیسم فردی است که وقتی خود درد یا ناراحتی را تجربه می کند، لذت می برد. مانند سادیسم، این لذت نیز می تواند فیزیکی، عاطفی یا روانی باشد.

مازوخیسم ها اغلب از فعالیت هایی مانند کتک خوردن، شلاق خوردن یا تحقیر شدن لذت می برند. همچنین ممکن است از حضور در نقش های مطیع و کنار گذاشتن کنترل دیگران لذت ببرند.

همچنین می‌تواند در زمینه صحبت کردن در مورد کسی که به نظر می‌رسد عاشق خودتخریبی است یا کسی که «بدترین دشمن خودش» است، استفاده شود. همیشه وقتی کلمه مازوخیسم را می شنوم به فیلم گرگ و میش فکر می کنم و صحنه ای که ادوارد خون آشام می گوید برای عاشق شدن به بلا که یک انسان است، مازوخیسم است.

bdsm چیست؟

واقعیت جالب این است که، در حالی که برخی از افراد ممکن است به عنوان سادیسم یا مازوخیسم معرفی شوند، برخی دیگر ممکن است با برچسب خاصی شناسایی نشوند اما همچنان از جنبه های خاصی از BDSM لذت می برند.

همچنین، برای برخی افراد، امیال سادومازوخیسمی می تواند به سادگی یک فتیش باشد. فقط به نقش Annastacia در سری فیلم‌های Fifty Shades of Grey فکر کنید.

بله، سادیسم و مازوخیسم اغلب با BDSM همراه هستند، اما می توانند خارج از این زمینه نیز وجود داشته باشند. برای مثال، ممکن است شخصی از تحمیل درد به دیگران به روشی غیر توافقی یا توهین آمیز لذت ببرد، که BDSM نیست. سوء استفاده است.

همیشه bdsm در موارد جنسی نمایان نمی‌شود و هر شکلی از آزار که به شریک عاطفی وارد می‌کنند را که باعث تحریک فرد آزارگر می‌شود را bdsm می‌گویند.

سادومازوخیسم چیست؟

در حال حاضر، این یک اصطلاح پیچیده است. اگر باور کنید سادومازوخیسم ترکیبی از هر دو سادیسم و مازوخیسم است. این عمل کسب لذت از ایجاد و تجربه درد یا ناراحتی است.

در مورد سادومازوخیزم باید اطلاعات دقیقتری به‌دست آید تا با شما همراهان در میان بگذاریم.

فرق سادیسم با اختلال شخصیت ضد اجتماعی:

اختلالات شخصیت شرایط سلامت روانی است که بر نحوه تفکر، درک، احساس یا ارتباط فرد با دیگران تأثیر می گذارد.

برای توضیح تفاوت سادیسم با اختلال شخصیت ضد اجتماعی، باید گفت شخصیت ضداجتماعی نوع خاصی از اختلالات چالش برانگیز است که با رفتارهای تکانشی، غیرمسئولانه و اغلب مجرمانه مشخص می شود.

فرد مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی معمولاً فریبکار و بی پروا است و به احساسات دیگران اهمیتی نمی دهد.

مانند سایر انواع اختلال شخصیت، اختلال شخصیت ضداجتماعی نیز در یک طیف قرار دارد، به این معنی که شدت آن از رفتار بد گاه به گاهی تا نقض مکرر قانون و ارتکاب جرایم جدی، متغیر است.

ویژگی‌های کلیدی فردی که از اختلال شخصیت ضداجتماعی (APD) رنج می‌برد، شامل تمایل به استثمار دیگران برای منافع خود، فقدان هرگونه احساس پشیمانی یا پشیمانی برای دیگران، ناتوانی در کنترل خشم و بی‌توجهی به هنجارهای اجتماعی است.

ویژگی های اختلال سادیسم و مازوخیسم:

برای آگاهی بهتر از تفاوت سادیسم و مازوخیسم برایتان یک لیست جامع تهیه کرده ایم که البته الزاما تمام این موارد با مشاهدات افراد عادی امکان پذیر نخواهد بود.

ویژگی های سادیسم عبارت است از:

  1. ناتوانی در احساس همدلی
  2. ناتوانی در احساس پشیمانی
  3. شرارت
  4. شیفته بازی‌های ویدئویی و رسانه‌های خشونت‌آمیز
  5. فقدان مسئولیت: سادیست ها مسئولیت آسیبی که به دیگران وارد می کنند را بر عهده نمی گیرند.
  6. حساسیت به انتقاد و آسیب پذیری: افراد مبتلا به سادیسم نسبت به انتقاد دیگران بسیار حساس هستند. برای آنها، داشتن قدرت بر دیگران یا کنترل دیگران انگیزه اصلی آنهاست.

نیاز آنها به کنترل باعث می شود که اجازه ندهند کسی واقعاً به آنها نزدیک شود. برای آنها، کنترل و قدرت محرک های پشت مرزهای شخصی سفت و سخت آنها هستند. اگر کسی بخواهد خیلی نزدیک شود، ممکن است از زور استفاده کند تا مطمئن شود که او در جای خود نگه داشته می شود. استفاده از زور و خشونت برای حفظ مرزهایشان باعث احساس گناه در آنها نمی شود، فقط از فرصت انجام این کار لذت می برند.

 

برخی از ویژگی های افراد مازوخیسم عبارتند از:

  1. جست‌وجوی موقعیت‌هایی که شامل از خود گذشتگی است: افراد مازوخیسم ممکن است خود را در موقعیت‌هایی قرار دهند که مجبور شوند نیازهای دیگران را بالاتر از نیازهای خود قرار دهند، اغلب تا حدی که رنج را تجربه می‌کنند.
  2. امتناع از درخواست کمک در هنگام مواجهه با موقعیت‌های دردناک یا دشوار
  3. درگیر شدن در روابط با افراد سلطه گر یا خودشیفته
  4. فقدان قاطعیت: برخی مازوخیست ها تا حدی کنار می آیند که مطیع هستند. برخی از مازوخیست ها وقتی از آنها سوء استفاده می کنند، به ندرت به مقابله می پردازند یا از خود دفاع می کنند.
  5. خود خرابکاری: مازوخیست ها نیز تمایل دارند شانس موفقیت خود را خراب کنند. در حالی که این گاهی اوقات با ترس از موفقیت مرتبط است، برخی از افراد ممکن است از شکست خود لذت ببرند.

 

درمان اختلال سادیسم و مازوخیسم

درمان هر گونه اختلال شخصیت یک کار چالش برانگیز است. متأسفانه، سخت ترین جنبه این کار متقاعد کردن فرد مبتلا به اختلال شخصیت است تا باور کند که نیاز به درمان دارد.

هنگامی که سادیسم یا مازوخیسم شناسایی شد، موثرترین روش های درمانی شامل داروهای روانگردان و روان درمانی طولانی مدت است.

 

نتیجه

به طور کلی شواهدی مبنی بر اینکه ویژگی‌های شخصیت ضد اجتماعی با افزایش سادیسم و مازوخیسم مرتبط هست، وجود دارد. از آنجایی که موضوعی در ابتدای راه است، هنوز تحقیقات زیادی برای روشن شدن ارتباط بین اختلال شخصیت ضد اجتماعی و سادیسم و مازوخیسم مورد نیاز است.

 

 

منابع

CHOOSING THERAPY

science direct

Britannica

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *