تعبیر خواب یونگ : کشف مرز های ناخودآگاه

تعبیر خواب یونگ کشف مرز های ناخودآگاه

 

خواب ها، اجزای ناهشیار و هدایت شده از روح هستند؛ پس چرا نباید آنها را دوست داشته باشم و تصاویر معماگونه ی آنها را مورد تحلیل قرار ندهم؟

ـ کارل گوستاو یونگ

 

نظر یونگ در مورد خواب

تعبیر خواب یونگ کاری تخصصی و نیازمند همراهی با یک روانشناس می‌باشد؛ از این رو وی که پایه گذار روان تحلیلی بود، در مورد خواب می‌گوید:

خواب و رویا نشانه هایی از ناخودآگاه می‌باشد ولی ورود به ناخودآگاه همیشه دارای محتوا خطرناکی‌ست که مراجع هم از آن بی اطلاع است.

نظر یونگ در مورد خواب چنین است:

  • خواب دیدن بخشی از ناهشیاری انسان است که همیشه هم معنای خاصی در پشت آن نیست.
  • خواب هایی که به یاد میماند و قوی تر از بقیه ی آنها هستند؛ مخصوصا زمانی که فرد از آشفتگی روحی رنج ببرد، نیاز به تعبیر دارند.
  • تعبیر خواب با استفاده از نماد ها، آشنایی با ناخودآگاه و ساز و کار تعبیر کردن ست.
  • خواب ها، دارای نماد، تشبیه و استعاره ست پس دنبال پاسخ مستقیم درون خواب خود نباشید.
  • همانطور که ما در هشیاری با زبان حرف می‌زنیم؛ هنگام رویا دیدن با تصاویر، معانی به ما منتقل میشود.

در نتیجه، نظر یونگ در مورد خواب، سخنان ناهشیار آدمی‌ست که در تلاش برای ورود به هشیاری با استعاره ها و نماد، نه به صورت واضح، متجلی می‌شود.

3 مرحله روان تحلیلی

4 مرحله روان تحلیلی

در روش روانشناسی یونگی که روان تحلیلی نام دارد، 4 مرحله یا قدم از شروع علائم بیماری روانی یا پریشان‌حالی تا درمان وجود دارد:

  1. کارتاسیس و اعتراف
  2. توضیح
  3. آموزش
  4. تحول

 

1. اعتراف

در این قسمت، نخست باید خوابتان را بنویسید. داستان و ماجرا، دیالوگ فضا را با جزئیاتی که به یاد دارید در جایی یادداشت بنمایید.

این نوشته باید تمام احساسات، هیجانات و تفکر شما را شامل شود.

مثلا اگر خوابی راجع به دفتر کار خود دیده اید احتمالا فشار روانی یا موقعیت های شغلی، زمان و استرسی که از آن مکان گرفته اید را بیان می‌کند که نسبت به هر شخصی متفاوت است.
همچنین کسانی که در خواب می‌بینید برای شما چه معنی دارند؟ چه احساسی از آنها در خواب خود یا واقعیت گرفته اید؟

اگر خواننده مورد علاقه خود را به عنوان رئیستان خواب دیده اید، میتواند بیانگر فاصله ی بین کار و علاقه تان باشد؛ شاید بی توجهی به یکی از این حوزه ها و ناراحتی چند وقتی که حس می‌کنید، دلیل آن باشد.

2. توضیح

در این مرحله آنچه نوشته اید را بازبینی کنید. حالا زمان آن رسیده که راجع به تمام احساسات و افکار خود در زندگی واقعی و نه خواب، فکر کنید.

آیا کار دیگری هست که به آن علاقه داشته باشید؟ مسئله ای که فکرتان را برای مدتی درگیر کرده باشد؟ مشاجره ای که حتی زیاد به آن فکر هم نکردید اما خلالی در زندگی‌تان ایجاد کرده؟

فشار روانی یا بیماری خاصی که از آن رنج ببرید؛ هرچند ناچیز و بی اهمیت باشد؟

مرحله ی توضیح، در روان تحلیلی یونگ به این صورت است که شما باید اجزای خواب‌تان را درون واقعیت دنبال کنید و ارتباط این دو با هم را بفهمید.

در تحلیل خواب یونگ، شما نمیتوانید رویا و خواب های شخصی‌تان را در هیچ سایت یا کتابی پیدا کنید پس این مراحله را مستقل و بدون افکار و دیدگاه دیگران بگذارید.

3. آموزش

مرحله ی سومِ تحلیل رویا و خواب، آموزش و یادگیری لازم برای شما می‌باشد.

برخی موار د در خواب ها یافت میشود که در همه ی جوامع و انسانها وجود دارد.
آنچه مشترک و مربوط به فرهنگ و زادگاهشان می‌باشد. در این موارد شما  باید آموزش لازم را  دریافت کرده و اطلاعات به دست بیاورد.

طبق نظر یونگ این مشترکات بین مردم کهن الگو نام دارد.

در این خصوص شما لازم است آموزش لازم را در کتاب ها ( چه بسا خود کتاب تحلیل رویا یونگ)، مجلات معتبر و سایت های تخصصی یا بهتر از آن نزد یک روان‌درمان با رویکرد یونگ پیدا کنید.

کهن الگو هایی که شما در خواب هایتان نیاز به آموزش و یادگیری آن دارید، چیزهایی ست که در تمام جهان تقریبا برداشتی یکسان دارد.

مانند احساسی که به آنیما و آنیموس در وجود زنان و مردان است؛ بخش های تاریک سایه؛  آب به معنای روشنی و ناخودآگاه و پرنده به معنای آزادی و رهایی می‌باشد.

البته توجه به برخی الگو های فرهنگی نیز در آموزش تحلیل خواب یونگ اهمیت بسیاری دارد.

عقاب در آمریکا نماد جسارت و بلند پروازی‌ست در حالی که بومیان آمریکایی عقاب را نماد سرزندگی و صلح می‌دانند.

4. تحول

آخرین بخش از 4 مرحله روان تحلیلی، تحول یا بهبود را می‌بینیم.

در تحقیقاتی که اخیرا در ایران انجام شده بود؛ روانپزشک ، یک بیمار مبتلا به اضطراب اجتماعی را با روش روان تحلیلی و تعبیر خواب شروع به درمان کرد.

ابتدا خانم ترس شدید برای ورود به دانشگاه، صحبت با بقیه و انجام کنفرانس ها و.. داشت به طوری که شاهد افت شدید تحصیلی بود ( اضطراب اجتماعی) .

او خواب و رویاهایی در خصوص دوری از جنسیت زنان و ترس از مردم داشت. روابط تنش‌زا بین والدین در کودکی و پدری که از او و مادرش دوری میکرد؛ سبب شده بود این خانم در واقعیت از زن و ویژگی های زنانه به جز وقتی که مردی را عاشق خود میکرد، دوری بجوید.

درمان با تحلیل و تعبیر خواب ها، روش های درمان یونگی از جمله روان تحلیلی و کلمات آزاد ادامه یافت.

در نهایت امر، بعد از درمان مناسب، خواب ها رفته رفته نشان دهنده ی کاستن تنش، عدم تعصب فکری نسبت به زنانگی و کاهش فشار روانی بود و تحول صورت گرفت. به طوری که در خواب ها حالا او میدید که کنفرانس میدهد و با زنان دیگر حرف میزد.

تحول، در روش درمان یونگ، درک کردن کاستی ها، ضربه ها و تروماهای کودکی و پذیرش آنان است.

خواب ها به عنوان یک تنظیم کننده اصلی نیروی زندگی می توانند به بیماران کمک کنند تا به تعادلی از آنیما و آنیموس، شخصیت و کهن الگوها برای درمان برسند.

کتاب سرخ

معرفی کتاب های یونگ

1.کتاب سرخ کارل یونگ

در این کتاب، یونگ به ماجراجویی و سفر میرود. ولی این سفر  بالا رفتن از کوه، گذر از شهر ها و آشنایی با آدمهای دیگر نیست بلکه کاوشی درون خود است.

یونگ در کتاب سرخ، ویرانی و از نو ساخته شدن را برای ما تعریف میکند.

در این کتاب، که روان تحلیل گر سوئیسی تالیف کرده با ناخودآگاه و ناهشیاری رویارویی میشود و به ما بینشی متفاوت و عمیق از زندگی نشان میدهد.

کتاب رویاها

2. کتاب رویا ها

نویسنده، جهانگرد، نقاش و روانشناس معروف قرن بیستم، کارل گستاو یونگ، در کتاب رویاها به نقش رویا و خواب در زندکی و درمان روانی انسان پرداخته.

او تفاوت بین رویاهای شخصی؛ که هر فرد به طور اخص می‌بیند با رویا های بزرگ؛ که در همه ی انسانها مسترک است تحقیق و تجسس میکند.

برای کسانی که  با آثار و ایده های یونگ در حیطه ی روانشناسی یا تعبیر خواب یونگ آشنا نیستند؛ این کتاب شروع خوبی به حساب می‌آید.

این کتاب 344 صفحه و 1974 به چاپ رسیده.

کتاب تعبیر خواب کارل یونگ

3. کتاب تعبیر خواب یونگ

در این کتاب، کیس های درمانی یونگ توسط او گفته شده اند که در آثار دیگر او خبری از آنها نیست.

یونگ نشان میدهد چه طور با روان تحلیلی میتوان افراد را درمان کرد و نقش خواب و رویا در آنها چیست.

کتاب تعبیر خواب یونگ، منبع ارزشمندی برای روانشناسان و محققان که در حوزه ی رویا و تعبیر خواب علاقه دارند، به حساب می‌آید که از جادو و جنبل در آن خبری نیست.

چه طور تعبیر خواب کنیم

ادامه دهندگان راه یونگ از جمله دبی فورد، تعبیر خواب را روندی می‌دانند که شامل :

  • آشنایی با ضمیر ناخودآگاه
  • پذیرش قسمت های تاریک آن
  • آگاهی از تمام خواسته ها، امیال، آرزو و عقده ها
  • توانایی ارتباط بین آنچه در خواب دیده اید با زندگی شخصی، شغلی و روابط اجتماعی و عاطفی خود

این راهی نه چندان راحت و نیازمند تمرین و تکرار می‌باشد. به همین دلیل است که شما می‌توانید به روان درمانگر در این حوزه  مراجعه کرده و همراه با آن میتوانید با استفاده از چند کتاب روانشناسی، ویدیو هایی از یوتیوب و.. دانش خود را در این حوزه افزایش دهید.

 

خلاصه

تعبیر خواب یونگ، نوعی از درمانِ ابداعی این روانشناس، به نام روان تحلیلی می‌باشد.

برای تعبیر رویا و خوابها به روش روان‌تحلیلی روانشناسان از این مفاهیم اصلی استفاده میکنند:

  • ناخودآگاه را در خودآگاه پذیرفتن
  • اطلاعات ناخودآگاه به شکل استعاره، تشبیه و تمثیل در خواب می‌آید
  • 4 مرحله برای تعبیر خواب وجود دارد که شامل: نوشتن خواب، توضیح رویداد، پیدا کردن ارتباط با واقعیت و در نهایت تحول است.

 

منابع:

JONACALINAVA

NCBI

DR.NATHANBARDON

DREAMANALYSIS

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *