هیپنوتیزم درمانی، چه اختلالاتی را درمان میکند؟


چرا ممکن است فردی تصمیم بگیرد هیپنوتیزم درمانی را امتحان کند؟ اصلا هیپنوتیزم درمانی، چه اختلالاتی را میتواند درمان کند؟ در برخی موارد، افراد ممکن است به دنبال هیپنوتیزم درمانی برای کمک به مقابله با درد مزمن یا کاهش درد و اضطراب ناشی از روش‌های پزشکی مانند جراحی یا زایمان باشند.

هیپنوتیزم چیست؟

هیپنوتیزم یک حالت روانی خلسه مانند است که در آن افراد افزایش توجه، تمرکز و تلقین پذیری را تجربه می کنند. در حالی که هیپنوتیزم اغلب به عنوان حالتی شبیه به خواب توصیف می‌شود، بهتر است به صورت حالتی از توجه متمرکز، تلقین‌پذیری شدید و خیال‌پردازی‌های واضح بیان شود.

افرادی که در حالت هیپنوتیزم هستند اغلب خواب‌آلود به نظر می‌رسند، اما در واقعیت، آن‌ها در حالت بیش‌آگاهی هستند.

در حالی که افسانه ها و باورهای غلط بسیاری وجود دارد، هیپنوتیزم یک فرآیند بسیار واقعی است که می تواند به عنوان یک ابزار درمانی استفاده شود. نشان داده شده است که هیپنوتیزم مزایای پزشکی و درمانی دارد، به ویژه در کاهش درد و اضطراب. حتی گفته شده است که هیپنوتیزم می تواند علائم زوال عقل را کاهش دهد.

تاریخچه هیپنوتیزم

استفاده از حالت‌های خلسه مانند هیپنوتیزم به هزاران سال قبل برمی‌گردد، اما هیپنوتیزم در اواخر قرن هجدهم با کار پزشکی به نام فرانتس مسمر شروع به رشد کرد. این عمل به لطف دیدگاه های عرفانی مسمر شروع ضعیفی داشت، اما در نهایت علاقه به رویکردی علمی تر تغییر کرد.

هیپنوتیزم در اواخر قرن نوزدهم در زمینه روانشناسی اهمیت بیشتری پیدا کرد و توسط ژان مارتین شارکو برای درمان زنانی که در آن زمان به عنوان هیستری شناخته می شد، استفاده شد. این کار بر زیگموند فروید و توسعه روانکاوی تأثیر گذاشت.

اخیراً، تعدادی نظریه مختلف برای توضیح دقیق نحوه عملکرد هیپنوتیزم وجود داشته است. یکی از معروف‌ترین نظریه‌ها، تئوری جدید تفکیک هیپنوتیزم هیلگارد است.

به گفته هیلگارد، افرادی که در حالت هیپنوتیزم هستند، هوشیاری شکافته ای را تجربه می کنند که در آن دو جریان متفاوت از فعالیت ذهنی وجود دارد. در حالی که یک جریان هوشیاری به پیشنهادات هیپنوتیزور پاسخ می دهد، جریان جدا شده دیگر اطلاعات خارج از آگاهی فرد هیپنوتیزم شده را پردازش می کند.

انواع روش های هیپنوتیزم

انواع روش های هیپنوتیزم

روش های مختلفی برای ارائه هیپنوتیزم وجود دارد:

  1. هیپنوتیزم هدایت شده: این شکل از هیپنوتیزم شامل استفاده از ابزارهایی مانند دستورالعمل های ضبط شده و موسیقی برای القای حالت هیپنوتیزمی است. سایت‌های آنلاین و اپلیکیشن‌های موبایل اغلب از این نوع هیپنوتیزم استفاده می‌کنند.
  2. هیپنوتیزم درمانی: هیپنوتیزم درمانی استفاده از هیپنوتیزم در روان‌درمانی است و توسط پزشکان و روانشناسان دارای مجوز برای درمان شرایطی از جمله افسردگی، اضطراب، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و اختلالات خوردن انجام می‌شود. .
  3. خود هیپنوتیزمی: خود هیپنوتیزمی فرآیندی است که زمانی اتفاق می افتد که فرد به خود حالت هیپنوتیزمی را القا کند. اغلب به عنوان یک ابزار خودیاری برای کنترل درد یا مدیریت استرس استفاده میشود.

 

نحوه عملکرد هیپنوتیزم درمانی به چه شکل است؟

یک جلسه هیپنوتیزم درمانی معمولاً حدود یک ساعت طول می کشد. یک درمانگر آموزش دیده از تکنیک های مختلف آرامش استفاده می کند تا شما را به حالت هیپنوتیزم راهنمایی کند. در این حالت شما هنوز هوشیار و آگاه هستید. بدن شما آرام‌تر می‌شود و ذهن بیشتر به پیشنهادات درمانگر پاسخ می‌دهد.

پیشنهادات درمانگر به شرایط یا رفتاری که می‌خواهید درمان کنید بستگی دارد. هیپنوتیزم درمانی می تواند به هدف قرار دادن عادات ناخواسته یا ناسالم کمک کند و احتمالاً آنها را با رفتارهای سالم جایگزین کند. به عنوان مثال می توان به کنترل بهتر درد یا اضطراب یا تنظیم الگوهای افکار منفی اشاره کرد که می تواند علائم افسردگی را بدتر کند.

هیپنوتیزم چه تاثیری دارد؟

هیپنوتیزم چه تاثیری دارد؟

تجربه هیپنوتیزم می تواند از فردی به فرد دیگر به طور چشمگیری متفاوت باشد.

برخی از افراد هیپنوتیزم شده گزارش می دهند که در طول حالت هیپنوتیزم احساس جدایی یا آرامش شدید می کنند در حالی که برخی دیگر حتی احساس می کنند که به نظر می رسد اعمال آنها خارج از اراده آگاهانه آنها رخ می دهد. افراد دیگر ممکن است کاملاً آگاه باشند و قادر به انجام مکالمات در هنگام هیپنوتیزم باشند.

آزمایش‌های محقق، ارنست هیلگارد نشان داد که چگونه می‌توان از هیپنوتیزم برای تغییر چشمگیر ادراکات استفاده کرد.

او پس از اینکه به فرد هیپنوتیزم شده دستور داد که در بازوی خود احساس درد نکند، بازوی شرکت‌کننده در آب یخ قرار داده شد. در حالی که افراد غیرهیپنوتیزم شده به دلیل درد مجبور بودند بازوی خود را پس از چند ثانیه از آب بیرون بیاورند، افراد هیپنوتیزم شده توانستند بازوهای خود را برای چند دقیقه بدون احساس درد در آب یخ رها کنند.

چند نکته در مورد هیپنوتیزم

در اینجا به نکاتی درمورد هیپنوتیزم شدن میپردازیم که توجه به آنها شایان اهمیت است:

  1.  در حالی که بسیاری از مردم فکر می کنند که نمی توان آنها را هیپنوتیزم کرد، تحقیقات نشان داده است که بسیاری از مردم به هیپنوتیزم بسیار واکنش نشان می دهند.  تقریباً 10 درصد از بزرگسالان هستند که هیپنوتیزم کردن آنها دشوار یا غیرممکن در نظر گرفته می شود.
  2.  اگر علاقه مند به هیپنوتیزم شدن هستید، مهم است که به یاد داشته باشید که با ذهنی باز به این تجربه نزدیک شوید. افرادی که هیپنوتیزم را با دیدی مثبت می بینند، بهتر پاسخ می دهند.
  3.  اگر علاقه مند به هیپنوتیزم درمانی هستید، مهم است که به دنبال متخصصی باشید که دارای اعتبار و تجربه در استفاده از هیپنوتیزم به عنوان یک ابزار درمانی باشد.
  4.  در حالی که مکان‌های زیادی وجود دارد که آموزش و گواهی هیپنوتیزم را ارائه می‌دهند، ممکن است مفید باشد که به دنبال یک متخصص سلامت روان باشید که توسط انجمن هیپنوتیزم بالینی آمریکا تأیید شده است. برنامه آنها برای متخصصان بهداشت با مدرک کارشناسی ارشد آزاد است و به 40 ساعت آموزش کارگاهی تایید شده، 20 ساعت آموزش فردی و دو سال تمرین در هیپنوتیزم بالینی نیاز دارد.

 

سوء تفاهم ها درمورد هیپنوتیزم درمانی چیست؟

سوء تفاهم در مورد موضوع هیپنوتیزم بسیار رایج است که ما در اینجا چند مورد از آنها را آورده ایم.

۱. در حالی که فراموشی ممکن است در موارد بسیار نادری رخ دهد، مردم عموماً همه چیزهایی را که هنگام هیپنوتیزم شدن اتفاق افتاده به خاطر می آورند. با این حال، هیپنوتیزم می تواند تأثیر قابل توجهی بر حافظه داشته باشد. فراموشی پس از هیپنوتیزم می تواند باعث شود که فرد چیزهای خاصی را که قبل یا در طول هیپنوتیزم رخ داده است فراموش کند. با این حال، این اثر به طور کلی محدود است.

۲. در حالی که می توان از هیپنوتیزم برای تقویت حافظه استفاده کرد، تأثیرات آن به طور چشمگیری در رسانه های محبوب اغراق شده است. تحقیقات نشان داده است که هیپنوتیزم منجر به تقویت یا دقت قابل توجهی در حافظه نمی شود و هیپنوتیزم در واقع می تواند به خاطرات نادرست یا تحریف شده منجر شود.

۳. علیرغم داستان هایی که در مورد افرادی که بدون رضایت آنها هیپنوتیزم می شوند، هیپنوتیزم به مشارکت داوطلبانه بیمار نیاز دارد. با این حال، افراد از نظر میزان هیپنوتیزم پذیری و تلقین پذیری آنها، در هنگام هیپنوتیزم متفاوت هستند. تحقیقات نشان می دهد که افرادی که به شدت تلقین پذیر هستند، در هنگام هیپنوتیزم کمتر احساس عاملیت را تجربه می کنند.

۴. در حالی که مردم اغلب احساس می کنند که اعمال آنها تحت هیپنوتیزم بدون تأثیر اراده آنها انجام می شود، هیپنوتیزم کننده نمی تواند شما را مجبور به انجام اعمالی کند که برخلاف میل شماست.

۵. این روش می تواند برای افزایش عملکرد استفاده شود، نمی تواند افراد را قوی تر یا ورزشکارتر از توانایی های فیزیکی موجودشان کند.

هیپنوتیزم درمانی، چه اختلالاتی را درمان میکند؟

هیپنوتیزم درمانی، چه اختلالاتی را درمان میکند؟

هیپنوتیزم درمانی پتانسیل درمان شما، بدون نیاز به درمان های تهاجمی یا داروهای اضافی را دارد. درمانگران، هیپنوتیزم درمانی را یک گزینه درمانی ایمن با حداقل عوارض جانبی می دانند.

در حالی که ممکن است برای همه کارساز نباشد، هیپنوتیزم درمانی چیزی است که به عنوان یک درمان مکمل شناخته می شود. فرد می‌تواند از هیپنوتیزم درمانی علاوه بر سایر درمان‌های افسردگی برای تقویت حس کلی سلامت، بهبود خلق و خو و تقویت احساس امیدواری استفاده کند. هیپنوتراپیست ها از آن برای درمان تعدادی از بیماری ها استفاده می کنند، از جمله:

  • دردهای مزمن
  • مشکلات اضطرابی
  • مشکلات تمرکز
  • سندرم روده تحریک پذیر
  • سیگار کشیدن
  • کنترل دندان قروچه

فرد مبتلا به افسردگی طیف گسترده ای از احساسات را تجربه می کند. با توجه به دانشگاه نیوهمپشایر، هیپنوتیزم درمانی می تواند به فرد کمک کند تا احساسات اضطراب، استرس و غم را کاهش دهد و یا بهتر کنترل کند. هیپنوتیزم درمانی همچنین برای درمان رفتارهای منفی که می تواند افسردگی فرد را بدتر کند استفاده می شود. این رفتارها ممکن است شامل سیگار کشیدن و عادات بد خوردن و خوابیدن باشد.

مزایای استفاده از هیپنوتیزم درمانی برای درمان اضطراب چیست؟

اگرچه هیپنوتیزم به اندازه روان درمانی و دارو برای درمان اضطراب شناخته نشده است، محققان و دانشمندان چندین سال است که در حال بررسی اثرات آن بر شرایط سلامت روان مانند اضطراب، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و افسردگی هستند. .

در یک مطالعه 2016، محققان مغز افرادی را که تحت جلسات هیپنوتیزم هدایت شده بودند اسکن کردند. آنها دریافتند که افراد هیپنوتیزم شده، تغییراتی را در مغزشان تجربه می کنند که شمل:

  • توجه متمرکز
  • خودآگاهی کمتر
  • کنترل فیزیکی و عاطفی بیشتر

با این حال، اگر فقط از هیپنوتیزم برای درمان اضطراب خود استفاده می‌کنید، می‌تواند اثراتی شبیه به مدیتیشن داشته باشد. یک القای هیپنوتیزمی به شما کمک می کند تا در این حالت آرام قرار بگیرید، درست مانند مدیتیشن. سپس می توانید از این حالت برای رفع اضطراب و فوبیا استفاده کنید

منابع

healthline

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *