تعبیر رویا های رایج/ 9خوابی که همه تا حالا دیدن و معنی آن


تعبیر رویا های رایج

آیا تا به حال پس از خواب از خواب بیدار شده اید و فکر کرده اید که آیا این خواب معنای عمیق تری دارد؟ خب باید گفت شما تنها کسانی نیستید که این احساس را تجربه کرده اید.

از سالهای گذشته روانشناسان و حتی نورولوژیست ها این دغدغه را داشته اند که معنای خواب هایی که میبینیشم چیست.

آنها با علمی که داشتند به غیر از پیدا کردن ریشه ی خواب هایی که اغلب مردم در زندگی بارها آنها را میبینند دست به نوعی تعبیر خواب زدند!

 

زیگموند فروید، روانکاو معروف، می گوید که رویاها “جاده سلطنتی” به سوی ناخودآگاه هستند و با مطالعه محتوای رویاها می توان به خواسته ها یا پیام های پنهان روشنی بخشید. یعنی اینکه ذهن هوشیار و خودآگاه انسان در پی تایید شدن از طرف دیگران، رعایت قوانین و مقررات و زندگی اجتماعی هست اما بخشه دیگری هم وجود دارد به نام ناهشیار و ناخودآگاه.

فروید میگوید این ناهشیار هست که مانند طفلی میخواهد به سرعت کارها و نیاز هایش رفع شود بدون توجه به قوانین و صدمه زدن یا نزدن به دیگران.

حال بین این دو بعد به شدت متفاوت یک نیرویی در اکثر مردم عادی به وجود می اید به نام سرکوب!

سرکوبِ امیال و انجام ندادن خواسته های لحظه ای باعث میشود آنها به عمق ناخودآگاه من و شما برود و به شکل رویا در ناهشیاری و لغزش زبانی در هشیاری دیده شود.

 

هر شب، یک فرد تقریباً پنج قسمت رویا می بیند و می تواند بین 15 تا 40 دقیقه طول بکشد.

کارشناسان رویاها را به عنوان آینه ای از الگوهای اساسی رفتار انسان توصیف می کنند – آنها منعکس کننده این هستند که ما چه کسی هستیم، به چه چیزی اعتقاد داریم و به چه چیزی نیاز داریم.

 

صرف نظر از اینکه رویاها معنی دارند یا نه، مفسران و تحلیلگران مجموعه‌ای از فرهنگ لغت رویاها را ایجاد کرده‌اند تا به معنای نمادها و مضامین رایج رویاها تعبیری گفته شود. این تعبیر رویا نه تنها جنبه ی سرگرمی که از روانشناسی و عصب شناسی می آید.

در اینجا به بررسی 9 تعبیر رویا های رایج میپردازیم. 

  1. افتادن/ سقوط کردن

آیا تا به حال در رویای خود سقوط کرده اید سپس از خواب بیدار شوید؟

دو نوع بسیار متفاوت از سقوط رویا وجود دارد. اول، هنگامی که در خواب خود به زمین می افتید، میتواند نشان دهنده ی غلبه بر ترس و تلاش برای ایجاد یک محیط امن از اضطراب باشد.

شاید شما در انجام کاری در زندگی بیداری خود شکست خورده اید و رویایی که در ابراز احساسات خود در مورد انجام ندادن آن طور که می خواستید دارید با سقوط که نشان دهنده ی شکست است نمایش پیدا میکند.

 

و دوم، همچنین می تواند به این معنا باشد که شما در بخشی از زندگی خود احساس از دست دادن کنترل می کنید. یا می تواند نشانه از دست دادن حمایت یا حتی یک هشدار نمادین باشد مبنی بر اینکه خودآگاهی شما باید بیشتر مستقر شود.

 

از سوی دیگر، سقوط آزاد با خوشحالی در خواب نشان می دهد که از تغییرات نمی ترسید و آماده پذیرش شادی آن هستید.

  1. برهنه بودن

آیا تا به حال خواب ناخوشایندی دیده اید که در محل کار یا مدرسه خود با کت و شلوار تولد خود حاضر شوید؟ یا شاید در خیابان قدم می زنید و متوجه می شوید که لباس ندارید یا پیراهن یا شلوار خود را فراموش کرده اید.

رویاهای برهنه شدن در ملاء عام می تواند باعث شود شما احساس خجالت، تحقیر و افشای فوق العاده ای داشته باشید. این خواب‌ها می‌توانند به این معنی باشند که شما احساس آسیب‌پذیری می‌کنید یا می‌ترسید که دیگران شما را واقعا دریابند.

این حالت میتواند با نوعی از احساس بیزاری در حضور در اجتماع چه نزدیک و چه دور همراه باشد. همین طور میتواند به دلیل خاطره و اتفاقی بد باشد که در نتیجه ی اعتماد به فردی و نشون دادن خوده واقعی تان به او بوده اید اما با خیانت او روبه رو شده اید.

 

همچنین می‌تواند نشان دهد که برای یافتن خود تلاش می‌کنید یا احساس می‌کنید که به اشتباه در معرض افشاگری یا متهم شدن قرار گرفته‌اید. کارشناسان تا حد زیادی موافق هستند که این نوع رویا نشان دهنده اضطراب یا آسیب پذیری است – شاید ارتقای شغلی را پذیرفته باشید، شغل جدیدی را شروع کرده باشید یا در معرض دید عموم قرار بگیرید به طوری که شما احساس نارضایتی و عدم تمایل به حضور در آن مکان ها را داشته باشید.

 

اما برداشت دیگری از آن نشان می‌دهد که شما در پوست خود راحت هستید و چیزی برای پنهان کردن ندارید، و نشان می‌دهد که اعتماد به نفس دارید تا به دنیا اجازه دهید دقیقاً شما را همان کسی که هستید ببیند. و با اینکه شما و سایر افراد متفاوت هستید مشکلی ندارید.

در اینجا مهم حسی هست که از برهنه بودن خود میگیرید. اگر احساس بد و منزجر کننده و ناایمنی داشتید همین طور باید بدانید در واقعیت موضوعی ناراحت کننده منتظر است تا شما آن را رفع کنید ولی اگر احساس بدی همراه نبود باید بدانید از این بعد ظاهری وجودتان خجالتی نمیکشید.

  1. در حال مرگ

اکنون، دیدن مرگ یکی از عزیزان یا حتی مرگ شما می تواند فوق العاده وحشتناک باشد، اما لزوماً به این معنی نیست که خواب یک کابوس است یا اینکه شما یا کسی که می شناسید خواهید مرد!!

این تفکرات عامه ی مردم راجع به تعبیر رویا و خواب اصلا عقلانی و درست نیست و انگار در ابتدا تنها برای ترساندن خواب بیننده درست شده که خب قطعا هم علمی نبوده.

حالا با روایی که از مرگ حرف میزنید اینطور تعبیر میشود؛ این رویا در واقع فرد را تشویق می‌کند تا تلاشی جدید یا شروعی تازه را آغاز کند.  رویاهای مرگ همچنین می توانند منعکس کننده ی اضطراب در مورد تغییر یا ترس از ناشناخته باشد.

مثلا اگر باید به مسافرتی بروید که از آن اطلاعی ندارید یا با شخصی آشنا شده اید که از او میترسید بدون اینکه او را بشناسید.

در این مواقع بهتر از در زندگی معمول خودمان روش های کنترل اضطراب را یاد بگیریم که در پست های دیگر همین مجله گفته شده.

 

مانند مرگ، تغییر نیز می تواند ترسناک باشد، زیرا ما نمی دانیم طرف دیگر تغییر چیست، آیا باعث بهتر شدن وضعیت میشود یا همه چیز را نابود میکند، بنابراین ذهنِ رویاپرداز تغییر را با مرگ برابر می داند.

 

بنابراین، دیدن خواب در مورد مرگ یکی از عزیزان می تواند ترس مشابهی از تغییر را نشان دهد، به ویژه در مورد رسیدن کودکان به نقاط عطف.

این تغییرات می تواند نشان دهنده ی این باشد که کودک در حال رشد و بزرگ شدن است و والدین شروع به تعجب می کنند که کودک کوچکتر کجا رفته است. خلق و خو، رفتار و کلمات و حتی طرز لباس پوشیدن کودک با نوجوان و جوان با بزرگسال کاملا متفاوت است.

این به معنای از دست دادن آن فرد قبلی نیست بلکه جلوه هایی انسان پیدا کرده است که میخواهد آنها را شما ببینید.

پس پذیرای این تغییر در زندگی واقعی باشید و دیگران را همان طور که تصمیم گرفته اند بپذیرید.

چنین رویاهای مُردن منعکس کننده نوعی سوگواری برای گذشت اجتناب ناپذیر زمان است. مطالعات نشان داده‌اند که افرادی که به پایان زندگی نزدیک می‌شوند یا می‌دانند یکی از عزیزان بزرگتر می‌شود، می‌توانند از این رویاها اهمیت و معنایی دریافت کنند، که اغلب مربوط به حضور آرامش‌بخش، مانند آماده شدن برای رفتن است.

  1. از دست دادن دندان ها

تعابیر مختلفی از معنای خواب از دست دادن دندان وجود دارد. دندان ها اغلب نمادی از قدرت و جوانی هستند و از دست دادن دندان یکی از رایج ترین تجربه های پیری است.

 

این می تواند نشان دهنده ترس از پیر شدن و از دست دادن جوانی باشد. این رویاها همچنین ممکن است منعکس کننده نگرانی های شما در مورد ظاهر شما و درک دیگران از شما باشد زیرا نشان دادن دندان یا لبخند زدن بخش مهمی از نحوه ارائه خودمان به دیگران است.

 

این می تواند نمادی از تعامل اجتماعی و شخصیت ما باشد. همچنین، از دست دادن دندان ها خوردن چیزها و واضح صحبت کردن را سخت تر می کند. وقتی خواب از دست دادن دندان را می بینید، ممکن است در رویای از دست دادن قدرت و جذابیت خود در زمینه زندگی اجتماعی خود باشید یا احساس می کنید در برقراری ارتباط با دیگران مشکل دارید.

 

معمولاً این رویاها ناشی از ترس از طرد شدن، خجالت یا احساس عدم جذابیت است. تعابیر دیگر می گویند که دندان ها فال بد هستند و نشان دهنده یک رابطه شکسته هستند.

 

همچنین، از دست دادن دندانی که باعث درد شما شده است، می تواند تسکین بسیار زیادی باشد. این تصویر به طور بالقوه مفید است زیرا از دست دادن دندان ها می تواند سیگنالی از تولد مجدد قریب الوقوع باشد.

همان طور که بسیاری از روانشناسان معتقد هستند و روش های درمانی که پیش میگیرند حاکی از آن است که زندگی دردناک است. زندگی سراسر از چالش هایی ست که اگر به آنها نرسیم و آنها را عقب برانیم یا ندانیم چه طور با آنها مقابله کنیم سخت تر و بزرگتر و به طبع ترسناک تر میشوند.

اما این پایان قضیه نیست. دوباره دیدن خودمان همان طور منحصر به فرد که هستیم، زیبا و خلاق که هستیم هم دردناک است. باید گذشته ها، افراد دور و نزدیک، خاطره و دیالوگ های زیادی دور انداخته شود. در آتش وجودمان سوخته شود تا دوباره متولد شدیم.

اینبار همان طور که هستیم خود را  ببینیم با هر نقص و عدم نقصی که وجود دارد.

 

  1. پرواز کردن

تعبیر رویای پرواز کردن اغلب در مورد استقلال و آزادی هست؛ اما همچنین می توانند نشان دهد که یک دید پرنده از جهان وجود دارد. یعنی دیدن همه چیز از زوایای دیگر.

گاهی ذهن ما نه در خودآگاه که در ناخودآگاه به کمک ما می آید. به ما میگوید که لازم است زمانی که گمان میکنیم یک جور دیگر به قضایا نگاه کنیم، حتما این کار را بکنیم.

وقتی برای تصمیم گیری شک دارید، برای حرکت جدی در کار یا رابطه ی احساسی خود مطمئن نیستید همه ی زوایا را در نظر بگیرید.

 

تعبیر رویای پرواز کردن همچنان می تواند فرد را تشویق کند تا مسائل جاری را رها کند و اجازه دهد همه چیز سر جای خود قرار گیرد. به همین ترتیب، پرواز نشانه آن است که وضعیتی خارج از کنترل در زندگی واقعی شما وجود دارد که ممکن است نیاز به بررسی داشته باشد.

 

زمان دشوار پرواز در خواب نشان می دهد که کسی یا چیزی شما را از رفتن به مرحله بعدی در زندگی باز می دارد. اگر نمی توانید پرواز کنید، نشان دهنده این است که  باید برای رسیدن به اهداف عالی که برای خود تعیین کرده اید تلاش کنید.

پیدا کردن مشکل همان طور که اجازه ی پرواز را میگیرد در زندگی بیداری تان مهم است. این چالش و یا مشکل درون خودتان است؟ از دیگران گرفته میشود؟ یا هر دوی اینها دست به دست هم داده؟ یا اینکه اصلا شما تمایلی ندارید به انجام دادن آن کار؟ صرفا به عنوان یک اجبار و جبر بدون استفاده از ابعاد منحصر به فردتان در آن گیر افتاده اید؟

به همین ترتیب، تنها بودن و تلاش زیاد برای پرواز به معنای عدم اعتماد به نفس در درون خود است.

  1. در حال تعقیب

فرار از چیزی یا تعقیب شدن نشان می دهد که شما در حال تلاش برای جلوگیری از چیزی هستید که باعث اضطراب یا ترس شما در زندگی بیداری می شود.

 

هنگام در نظر گرفتن معنای نمادین تعقیب شدن، می تواند نشان دهد که چیزی می خواهد به شما برسد. این اغلب به احساس شما در مورد بخشی از زندگی خود که به اندازه کافی به آن توجه نمی کنید، مانند یک ضربه ناشناخته یا رویداد استرس زا مربوط می شود.

همان طور که دبی فورد معتقد بود: نیمه های تاریک وجودمان همان بخش هایی هستند که ما مدام از آنها فرار میکنیم اما خودمان بدون اینکه خبر داشته باشیم مدام به آنها جذب میشویم چرا که زندگی همان چیزی را برای شما می آورد که مدام به آن فکر میکنید و در تلاش هستید تا آن را به ثمر برسانید یا نابودش کنید.

اکثر روانشناسان رویا می گویند که به اصطلاح “هیولا” که شما را تعقیب می کند می تواند جنبه ای از خودتان باشد که به طور هدفمند سرکوب می کنید. عمل دویدن شما در رویاهایتان می تواند به این معنی باشد که به استرس های روزانه برای مقابله با رویدادهای اضطرابی پاسخ می دهید.

 

اگر تمایل دارید به جای مقابله با آنها از مسائل فرار کنید، تعقیب شدن می تواند یک رویای تکرار شونده باشد تا زمانی که مشکل را دریابید و آن را در زندگی آگاهانه خود حل کنید.

 

  1. رانندگی / تصادف با ماشین

ماشین ها در رویاهای ما نشان دهنده انگیزه ما در زندگی و مسیر پیش رو هستند.

تعبیر رویای رانندگی اینطور است که اگر در خواب ببینید که ماشینتان کنترل خود را از دست داده است، ممکن است احساس کنید که قدرت کافی در مسیر موفقیت خود ندارید یا از مسیر خود خارج شده باشید و برای ادامه راه باید به جاده اصلی برگردید.

 

بنابراین، بله، به همان اندازه کلیشه ای که ممکن است انتظارش را داشته باشید. همچنین می تواند نشان دهد که یک عادت بد فعلی ممکن است به یک مشکل طولانی مدت تبدیل شود. اگر کنترل وسیله نقلیه خود را از دست دادید و شخصی که می شناسید در حال رانندگی ماشین است، ممکن است لازم باشد او را به مسیر خود بازگردانید.

 

شخصی که رانندگی می‌کند به شما کمک می‌کند بفهمید چه کسی مسیری را که می‌روید کنترل می‌کند.

دیدن این مدل خوابها نشان میدهد شما انسانی هستید که دوست ندارید از اهداف و برنامه های زندگی تان خارج شوید. شاید شخصی نزدیک به شما هست که میخواهد در برنامه هایتان تغییری به وجود بیاورد و یا خودتان چند وقتی هست که در پیگیری این اهداف سست شده اید.

کاری که لازم است انجام شود این است که بعد از مشخص کردن سودمندی و فایده ی اهداف اگر واقعا برای شما مناسب نیست آنها را رها کنید. اجازه بدهید هر سال با پیشرفت هایی که میکنید و افراد و اتفاقاتی که شما را درگیر میکند و در نهایت منجر به تغییرتان میشود، شما را به سمت و سوی بهتر و پیشرفت حقیقی خودتا ببرد.

خیلی ها فکر میکنند چون در فلان سالِ کودکی یا نوجوانی همچین چیزی را خواسته اند دیگر نمیشود بعد از پنج یا ده سال آن را دوست نداشت اما این تصور کامل اشتباه است.

اگر قرار بر این باشد که انسان مدام تلاش کند تا تغییر نکند  ودر برابر هر تغییری گارد بگیرید پس مانند مرده ای است که در قبر خوابیده! نه چیزی میتواند حالش را عوض کند نه برنامه ش را!

  1. وقت امتحان

رویای وقت امتحان می توانند برای افراد مشخصی ترسناک ترین رویاها باشند. احساس عدم آمادگی برای امتحان در خواب معمولاً می تواند به افراد جوان یا کودکان مرتبط باشد که تحت فشار و استرس زیادی هستند.

 

گاهی اوقات آنها می توانند آنقدر واقعی احساس کنند که وقتی فرد از خواب بیدار می شود، واقعاً متقاعد می شود که در یک آزمون مهم شکست خورده است. این نوع رویا می تواند منعکس کننده عدم اعتماد به نفس و ناتوانی فرد در پیشرفت به مرحله بعدی زندگی باشد.

 

امتحان کردن در خواب می تواند ترس اساسی از شکست را آشکار کند. ثابت شده است که از هر 5 نفر حداقل 1 نفر یک رویای امتحان را در زندگی خود تجربه می کند.

همچنین گفته می‌شود که افراد کمال‌گرا رویاهای استرس‌زای مکرر هنگام امتحان را میبینند. چرا که همیشه در تکاپو برای پیشرفت در جلو زدن از دیگران هستند همان چیزی که در انتهای یک امتحان و گرفتن نمره کسب میشود.

 

این رویا می تواند به فرد یادآوری کند که هوشیار بماند.  هنگامی که این رویا در بزرگسالان رخ می دهد، شباهت هایی بین مدرسه و شغل ایجاد می کند، زیرا هر دو مکان موقعیت های پر فشار زیادی را مشاهده می کنند که می تواند به معنای استرس کاری باشد.

 

امتحانات تجربیات وحشتناکی هستند که در آنها مجبور می شوید با رویای شکست خوردن در امتحان یا عدم آمادگی روبرو شوید می تواند نشان دهد که برای چالش های زندگی بیداری احساس آمادگی نمی کنید.

اما باید بدانیم که در نهایت هر شکست و پیروزی لازمه ی زندگی ست. موفق ترین انسانهای تواریخ و بدبخت ترین شان هر دو در یک چیز شاید مشترک باشند.

اینکه هر دو شکست ها و پیروزی هایی را در حیطه ی خود تجربه کرده اند.

البته باید بدانیم که شکست خوردن همیشه دردناک است. نیاز به ریکاوری بعد از آن است. نباید چون یک سری مثل زرد وجود دارد که میگوید بعد از شکست ناراحت نباشید و این پله ی موفقیت است، ناراحتی احساس شده را سرکوب کنیم.

زیرا این سرکوب احساسات باعث میشود نتوانیم آنطور که باید برای تلاش های بعدی کار کنیم و موقعیت ها را با دلزدگی پس بزنیم.

پر هر احساسی که دارید را تجربه کنید. آن را در اغوش بگیرید و از ان متنفر نشوید چرا که اون تمامِ شماست و از خود فرار کردن چیزی جز تباهی و بیهودگی نیست.

  1. دیر رسیدن

این منجر به آخرین رویای مشترک ما می شود که دیر رسیدن است. تعبیر رویای دیر رسیدن  نشان دهنده نگرانی و اضطراب در مورد جهت گیری متفاوت در زندگی شما است.

ممکن است احساس کنید که اکنون 100٪ در مورد ایجاد تغییر مطمئن هستید. یا جوری که رفتار میکنید و فکر میکنید اشتباه است. شاید در شغلی باشید یا مجبور شده باشید اخیرا قضاوت مهمی را انجام دهید که حالا فکر میکنید اشتباه بوده است.

 

همچنین می‌تواند به این معنا باشد که احساس می‌کنید برای انجام کاری که قصد انجام آن را داشتید وقت ندارید. با این حال، ناخودآگاه شما ممکن است به شما بگوید که برای دستیابی به چیزهایی که در زندگی می خواهید هرگز دیر نیست. اما هیچ قولی نده که نمی توانی به آن عمل کنی!

 

این می تواند دلیلی برای دیدن این خواب باشد. آیا اکثر این تعابیر خواب دقیق به نظر می رسند؟ در حالی که رویاها می توانند معانی مختلفی داشته باشند، امیدوارم که بتوانید برخی از رویاهای رایجی که می دیدید را درک کنید.

 

به جای اینکه بخواهید یک معمای گیج کننده از معنای رویاهایتان را کنار هم بچینید، رویاهایتان را تفکری در زندگی بیداری خود در نظر بگیرید که ترس ها، اضطراب ها، خواسته ها و آرزوهای شما برای آینده را منعکس می کند.

 

به احتمال زیاد چیزهایی که در رویاهای خود تجربه می کنید، منعکس کننده نگرانی هایی هستند که در زندگی روزمره خود با آن روبرو هستید.

با اینکه در این پست تعبیر رویا های رایج گفته شده که با بیشترین رجوع به کتاب ها و تحقیقات صورت گرفته اما در مورد بقیه رویا هایتان هم بگذارید چیزی که واقعا درون شماست را بیدار کند، هوشیار باشید و زندگی را همان طور که وجودتان میگوید ادامه دهید.

در تمام این تعابیر رویا دیدیم که منشا ترسناک بودن یا نفرت انگیز بودنشان سخت گیری بیش از حد به خودمان، اطرافیانمان، آرزوهایمان هست.

یک جایی خوانده بودم: رویاها ما را میبلعند.

باید بدانیم این رویا و خواسته های ما هستند که به ما برای خوشحالی کمک میکنند و ما نباید اسیر آنها شویم تا زندگی را چه در خواب چه در واقعیت برایمان سخت کنند.

 

کتاب تفسیر خواب اثر زیگموند فروید شاید بتواند به شما در مسیر دقیق رویا‌خوانی کمک بیشتری کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *