روانشناسی و نماد رنگ ها یکی از مورد علاقهترین موضوعات برای بسیاری از متخصصان هنری، کسب و کارها، برند سازان و روانشناسان هست. این گروه ها از روانشناسی رنگها برای چگونگی تاثیر گذاشتن بهتر و ارائه ی دقیق خود یا محصولشان استفاده میکنند.
روانشناسی رنگ به شما کمک میکند روحیه ی خود را بالا ببرید، هدف خودتان از دیده شدن یا حرفه ای به نظر رسیدن را منتقل کنید یا بهتر از تمام آنها، مکانی امن و درست برای شرکت و خانهی خود به عنوان بخشی از شخصیتتان بسازید.
روانشناسی و نماد رنگ ها
- نماد ها به دلیل انتقال سریع بین انسانها بسیار محبوب است. اگر شما آشنایی در طرف دیگر خیابان ببینید با نمادی ساده میدانید زمانی که به هم رسیدید جه طور برخورد کنید.
آیا او سری به معنای سلام دادن، تکان میدهد؟ یا سرش را در گوشی میکند؟ - روانشناس همانطور که به بررسی احساسات و رفتارهای آدمی با دقت نگاه میکند و برای آسانی زندگی افراد شبیه به چراغی مه شکن در جاده عمل کرده، با این علم به ما راه کارهای عالی برای انواع نماد شناسی ها، تاثیر گذاری بالا و بازی های ذهنی روانی ارائه میدهد. یکی از این راه ها روانشناسی و نماد رنگ ها است.
- این عمل راهی آسان برای معرفی، به یاد ماندن و انتقال احساساتان به دیگران است. دوست دارید قوی بهنطر برسید؟ یا پوستتان در پاییز درخشش را از دست ندهد؟ به روانشناسی رنگ نیاز دارید!
- روانشناسی و نماد رنگ ها حتی به این میپردازد که چه طور خلق و خوی پایین خود را با انتخاب مناسب پوشش و محیط اطراف، به مکانی شاد یا حرفه ای تبدیل کنید.
- رنگ کسب و کار نشان دهنده ی بخشی از داستان و موفقیت شرکت شما خواهد بود؛ انتخاب پالت مناسب برای کارکنان، دیوار های شرکت، هویتی خاص به کارکنان میدهد تا در جهت تحقق بهتر اهداف شرکت فعالیت کنند.
چه طور تغییر رنگ در اتاقم حال مرا عوض میکند
مسئلهی دیگری که در روانشناسی و نماد رنگ ها توجه میشود، راحتی خیال، آسودگی و احساس خوب از فضای مورد استفاده هر روزهی شما است.
اتاق خواب یا خانهتان با یک انتخاب حرفه ای در روانشناسی و نماد رنگ ها میتواند حالتان را بعد از یک روز طولانی خوب کند یا برعکس تاثیری دلمرده و خستهکننده روی شما بگذارد.
چند راهکار برای اینکه خانه و اتاقتان از حال شما را عوض کند:
- استفاده از رنگ های هیجان انگیز، مانند طیف قرمز یا نارنجی برای دیوار پذیرایی گزینهی بسیار تغییر دهندهای است. بعد از ورود حس و حالتان را عوض میکند و شادی میبخشد.
- در عین حال رنگ های آبی، فیروزهای، سبز سلطنتی که آرامبخش هستند برای اتاقخواب ها و سرویس حمام و دستشویی انتخاب خوبی در نظر گرفته شده.
- هرچند این رنگ ها به نظر بیپروا به نظر میرسند اما با تزئینات مناسب و ترکیب به جا با رنگ های خنثی و ملایم ( سفید، فیلی، کرم) میتوانند باعث شوند اتاق حال شما را عوض کند.
- پس دلیل اینکه کافه های نستالژیک طرفداران زیادی دارد، رستوران هایی با تناژ رنگ طلایی و قهوه ای گرانقیمت تر به نظر میرسد و لباس قرمز باعث میشود نگاه دوباره ای به شخص مورد نظر داشته باشید، تماما تحقیقاتی هستند که در روانشناسی و نماد رنگ ها جای میگیرند.
کامل ترین اطلاعات کاربردی راجع به روانشناسی و نماد رنگ ها
رنگ ها در موارد بسیاری به کار ما میآیند؛ از تحت تاثیر قرار دادن رئیستان برای انتخاب مناسب رستوران و فضای کار تا طراحی های داخلی.
چند نمونه از کامل ترین موارد که اطلاعات راجع به روانشناسی و نماد رنگ ها به کمک شما میآید، شامل:
- روانشناسی رنگ برای اتاق خواب
- روانشناسی رنگ ها در محیط کار
- رنگ مناسب برند و کسب و کار
- ترکیب رنگ ها در اسباب و اثاثیه منزل
- پالت رنگی لباس ها
- شخصیت هایی که دوست دارید را بسازید
- فضاسازی های انیمیشنی
- ساخت سایت و فضای کار شخصی
- در داستان سازی و کارگردانی
- ساخت اسباب بازی، مجسمه و جلد کتب
- اگر به عطر یا شمع سازی علاقه دارید انتخاب رنگی متناسب با بو و چهرهی محصولتان، آن را بهتر معرفی میکند
روانشناسی و شخصیت شناسی با رنگ ها
هیچکس منکر علاقه شخصی به رنگ خاص و ترجیح آن به سایر رنگ ها نیست.
آیا ممکن است رنگی که دوست دارید علت روانشناسی و ریشه در کودکی ما داشته باشد؟
قصد نداریم قضیه را فرویدی کنیم اما پاسخ، بله هست.
احتمالا رنگی که تمایل بیشتری به استفاده از آن دارید در روانشناسی و نماد رنگ ها واقعا معنایی عمیق برای شما دارد.
سوای انتخاب راحت تر برخی رنگ ها یا پوشش گسترده تر رنگ های ترند در بازار، اما زمانی که بین چند انتخاب متفاوت برای لباس، رنگ خانه، دکوراسیون یا کسب و کارتان در یک گروه رنگ (مثلا سرمهای) انتخاب شما همان همیشگی است، میتواند به دلیل روانشناسی ناخودآگاه رنگ ها باشد.
رنگ ها تاثیری غیر قابل بحث در مغرمان دارد که یونگ، بخشی از این تاثیر را همانند خواب و رویا های مشابه، مربوط به کهن الگو مینامد.
اگر در سنین کودکی لباسی به رنگ زرد پوشیده و با آن مورد تمسخر قرار گرفته باشید کمتر احتمال دارد آن رنگ در سالهای آینده به مورد علاقهتان تبدیل شود.
در عوض اگر با رنگ آبی به سادگی ست های زیبا زده اید، همه از شما تعریف کرده اند و یا با رنگ گیلاسی گفته اند چه قدر زیبا یا قدرتمند به نظر میرسید، این در حافظه ی شما تا انتخاب های بعدیتان هم ثبت میشود.
اهمیت روانشناسی و نماد رنگ ها در کسب و کار و زندگی شخصی
افراد مشهور که در کسب و کار یا برند سازی معمولا در یک گروه خاص رنگی خود را معرفی میکنند.
این ترکیب رنگ باید ویژگی های خاص و دقیقی داشته باشد از جمله:
- بیانگر اهداف و آرمانهای شرکت باشد.
- کسب و کار را به یاد ماندنی کند.
- جذاب و گیرا باشد.
- به نوع کسب و کار بخورد و کاملا بیربط جلوه نکند.
- مردم با فکر به خرید از شما احساس خوبی داشته باشند.
نکتهی دیگری که برای برند ها و شرکت های چند محصول وجود دارد این است که آنها از پالت ها ثابت برای محصولات متفاوت استفاده میکنند.
مثلا اگر برند آرایشی دارند که صورتی و سبز مشخصهی آن است. برای تبلیغ محصول پوشاک هم از همان دو رنگ بهره میجویند.
- تکرار رنگ ها باعث شکل گیری شخصیت رنگی در کسب و کار شما میشود.
- شکل گیری شخصیت رنگی بسیار سخت است زیرا باید مکررا دیده شود و البته مردم با آن حسی خوبی داشته باشند.
- اگر مشتری اهمیت یا توجهی به روانشناسی رنگ در کسب و کارتان نداشته باشند ممکن است آن را از یاد ببرند یا در مرحلهی اول، شما را انتخاب نکنند.
- پس مهم است که چه رنگی را انتخاب میکنید. این رنگ باید با کار شما و هویت شغلیتان مرتبط و همخوان باشد.
روانشناسی و نماد رنگ ها چه تاثیری بر زندگی شخصی دارد
عناصری باعث انتقال احساسات، افکار، خلق و خو میشوند که دور و بر ما حضور دارند، گاه چنان پررنگ که بر زندگی شخصی ما اثر گذارند؛ به طور مثال:
- نور های طلایی برخلاف سفید به محیط حس و حالی پر نشاط میدهد در حالی که نور سفید حرفه ای و انعطاف ناپذیر است.
- کروات سرمه ای یا قرمز احساس اقتدار را برمیانگیزد در حالی که مشکی شیک و مرسوم است.
- دوست دارید خانهتان حس و حالی کلاسیک داشته باشد باشد؟ از رنگ طلایی بهره ببرید.
- وسایل چوبی با رنگ های گردویی و تیره حس و حال قوی و گرمی را در شرکت برمیانگیزد.
- در حالی که رنگ های نارنجی و سبز و سفید برای میز و صندلی و دیوار ها بیشتر حال و هوای ماجرا جویانه دارد.
پس روانشناسی و نماد رنگ ها در زندگی شخصی، برای آگاهی نسبت به اهداف خود و دیگران، انتظارات و برانگیختن حس شما استفاده میشود.
معنی هر رنگ در روانشناسی رنگ ها
در این بخش به عمومی ترین احساساتی که در پس رنگ ها وجود دارد که استفاده از آنها در اتاق، لباس و کسب و کار، هدفتان را واضح تر و افکار و شخصیتتان را معرفی میکند، میپردازیم.
رنگ ها باعث انتقال عصب های خاصی میشوند به همین دلیل به جز فرهنگ و آداب و رسوم که بدون دلیلِ فیزیولوژیک بر رنگ های خاص تاکید شده، معنی رنگها جهانی هستند.
1.سبز
- سبزه در دو طیف پررنگ و کمرنگ دو معنای متفاوت را القا میکند.
- سبز پررنگ، به عنوان موفقیت و ترقی، شبیه به اسکناس و برای قرار های کاری به راحتی مورد استفاده قرار میگیرد.
- سبز کمرنگ، نشان دهنده ی سلامتی، پیشرفت و احساس راحتی است.
- در برند های سلامتی و پیشگیری از بیماری، داروخانه ها و مطب، میتوانید از سبز روشن استفاده کنید.
- سبز نشانه ی مفید بودن، خوداتکایی و ارگانیک بودن است.
- در حالی که استفاده ی بیش از حد آن نشانه ی حسادت و کینهورزیست؛ همانطور که در هری پاتر شاهد آن بودیم.
- مکمل رنگ سبز: بنفش، ذغالی، بژ، فیروزهای، آبی
2. آبی
- این رنگ در روانشناسی و نماد رنگ ها نشان دهندهی قابل پیش بینی بودن، اعتماد، وفاداری و غیر پیچیدگی است.
- برخلاف قرمز که هیاهو و تحریک است، روانشناسی رنگ آبی جو را آرام و حرفه ای میکند.
- به عنوان اولین رنگ مورد انتخاب مردم، برای به یاد ماندن کسب و کارتان از آبی استفاده کنید.
- برند های بزرگ مثل هواپیمایی ها از این رنگ استفاده میکنند تا با جلب اعتماد مشتری ها، آنها را ثابت نگه دارند.
- برای مصاحبه و ملاقات با حرفهای های بخش، مثل حسابدار، شرکت بیمه یا بانک از این رنگ بهره جویید.
- در عین حال، آبی میتواند کسل کننده و خستهکننده باشد پس با تناژ های مناسب و رنگ های حساس تر مثل قرمز ست کنید.
- مکمل رنگ آبی: قرمز، سفید، سبز
3.قرمز
- همانطور که با فکر کردن به این رنگ به قدرت، توجه و جنب و جوش میرسند، این رنگ پیوندی با خشم و انتقام دارد.
- رنگ قرمز با نیروهای جنسی و جذابیت های ظاهری تنگاتنگ در ارتباط است.
- سیاستمداران توجه به این رنگ را در کراوات خود بسیار میپسندند زیرا هویتِ برنده دارد.
- کسانی که خجالتی یا فاقد اعتماد به نفس هستند میتوانند این رنگ را در یکی از لباس هایشان بگنجانند.
- اگر میخواهید حس و حال جلسهکاری را عوض کنید یک تکه از لباستان را مثل روسری، قرمز انتخاب کنید.
- مکمل رنگ قرمز: آبی، خاکستری، مشکی و سبز تیره
4.زرد
- در روانشناسی و نماد رنگ ها، زرد به عنوان روشن ترین رنگ، نماد ذهنیت و آگاهی است.
- زرد به شما تصوری خلاق و خارج از چهارچوب میدهد.
- همینطور میتواند با استفاده نادرست، ارزان یا اضطراب آور به نظر برسد.
- تحقیقات نشان میدهند اگر میخواهید مردی را تحت تاثیر قرار دهید از پوشیدن رنگ زرد خودداری کنید زیرا آنها این رنگ را سطحی و فاقد پیچیدگی میدانند.
- مکمل رنگ زرد: کرم، سفید، سبز، آبی
5. نارنجی
- در روانشناسی و نماد رنگ ها نارنجی بیانگر زنانگی، شور و حال و سر زندگیست.
- ترکیبی از قرمز که بسیار حساس و مورد توجه است همراه با رگه هایی از زرد به عنوان حس صمیمیت، رنگی عالی جهت انتقال شادابی به وجود میآورد.
- اما نارنجی می تواند گاهی به عنوان بدبینی و سطحی نگری هم به نظر برسد پس در طیف رنگی و پالت مناسب آن را انتخاب کنید.
- در کسب و کار ها استفاده از این رنگ حسی مقرون به صرفه میدهد.
- مکمل رنگ نارنجی: قهوهای، سبز، مشکی
6.نفش
- این رنگ در روانشناسی و نماد رنگ ها جای خلاقیت، فانتزی و احساس همدلی را میگیرد.
- افرادی که از بنفش استفاده میکنند جلوه ای از صلح، اقتدار و کیفیت برتر را علام میکنند.
- اگر برند یا کسب و کاری در جهت خدمات دارید، برای نشان دادن بهترین بخش آن از بنفش استفاده کنید.
- در کنفرانس های خلاقانه یا مدیریت شرکت میتوانید بنفش را به جای ترکیب رنگ تکراری مشکی و سفید به راحتی ست کنید.
- این رنگ با اکثر رنگ ها قابل هماهنگی و تکمیل هست، مخصوصا رنگ تیره آن که جلوهای هوشمندانه به شما میدهد.
7.صورتی
- روانشناسی رنگ صورتی با عشق ملایم، صمیمیت و دوستی، عدم تهدید و کودکی همراه است.
- حتی اگر پسر هم باشید صورتی شما را نرم میکند و احساس خشنی به وجود نمیآورد.
- البته صورتی بسته به تناژ و رنگ هایی که همراه آن استفاده میشود بسیار متفاوت خواهد بود.
- همراهی رنگ صورتی با مشکی یا آبی به عنوان رنگ های بزرگسالانه، آن را موجه میکند.
- در حالی که همراهی این رنگ با سفید، نارنجی یا سبز حس و حالی نشاط آور میدهد.
- معصومیت، زنانگی، پرورش، امید و خوش بینی از دیگر احساساتی ست که طبق روانشناسی و نماد رنگ ها در صورتی میتوان پیدا کرد.
- مکمل رنگ صورتی: آبی، قرمز، سبز، مشکی
8.سفید
- بدون شک سفید یعنی صلح، تمامیت، پاکیزگی و اطمینان.
- این رنگ در لباس عروس یا پزشکان نوید امید و اعتماد به آینده است.
- اغلب افرادی که نیاز به شروع دوباره دارند سفید را انتخاب میکنند. شبیه به بومی نو که میتوان هر رنگی را روی آن پیاده کرد.
- سفید نشان دهنده ی حضور هر رنگ و حسی است. شروع کننده و در عین حال بسیار آماده برای حالت گرفتن و انعطاف پذیری.
- چنین رنگی در روانشناسی و نماد رنگ ها به تمیز و پاکیزه بودن ربط دارد که در بسیاری از داستان نویسی ها چنین تعبیری همراه با نقش منفی که سیاهکننده است در تناقض صحنه های عالی میسازند.
9.مشکی
- آخرین رنگ مورد بررسی ما در روانشناسی و نماد رنگ ها این رنگ پرطرقدار است.
- در روانشناسی مشکی طیف متفاوتی از احساسات و برداشت ها وجود دارد؛ از نمادی برای مرگ و شومی تا جسارت، سرزندگی، اقتدار و اعتماد.
- مشکی رنگی مطمئن در شرکت ها و کسب و کار همراه با طلایی، بژ یا نقرهای است که برای همیشه شرکتتان را به یادماندنی و گرانقیمت نشان دهد.
- الگوهای ذهنی که مردم از مشکی به یاد میآورند از فیلم لیست سیاه و ژانر های طنز سیاه گرفته تا مردان سیاهپوش. تلفیقی از هوش تا مرگ هستند.
روانشناسی رنگ در لباس
همانطور که گفته شد رنگها احساسات متفاوتی را برمیانگیزند؛ با استفاده از ترکیب رنگی مناسب، شخصیت رنگی خود را به عنوان مدیری با اعتماد به نفس یا دختری خوشپوش در مهمانی و کارمندی موجه و موفق، نشان دهید.
ما در روانشناسی و نماد رنگ ها، آنها را به 2 دسته ی کلی تقسیم کردیم و ویژگی هر کدام را گفتیم.
1.رنگ های روشن و گرم ( قرمز، نارنجی، زرد)
- انرژی و شادی را تحریک میکنند.
- اگر از آن در بخشی از لباس های اداریتان استفاده کنید سر زندگی را ایفا میکند.
- برای جلب توجه در کنفرانس یا ملاقات های دوستی عالی ترین انتخاب هستند.
- روانشناسی رنگ در لباس ها، شما را از پوشیدن تنها یک رنگ بسیار روشن در مکان هایی به جز مهمانی های بزرگ یا جشنواره ها اجتناب میورزد.
- اگر در بازار سر تا پا قرمز بپوشید بسیار نامناسب است. یا سه، چهار تیکه بزرگ از لباس به رنگ زرد، شما را شبیه به بیلبورد های خیابان میکند.
2. رنگ های سرد و ملایم ( آبی، سبز، بنفش)
- این دسته از رنگ ها، برخلاف نمونه های بالایی، آرامشبخش، اطمینان دهنده و مطمئن هستند.
- زمانی که می خواهید مردم به شما اعتماد کند نه اینکه هیجان اضافی داشته باشند، از رنگ هایی با تناژ سرد و ملایم استفاده کنید.
- رنگ های سرد انتخاب خوبی برای اولین قرار ها هستند.
- مردم با این رنگ ها از شما جلوهای خونسرد، قابل تامل و متکی به خود ترسیم میکنند.
- هرچند همراه با اندکی خستگی همراه هستند پس میتوانید آنها را با تکهای از رنگ های گرم مانند ساعت یا جورابی زرد و نارنجی ترکیب کنید.
تست روانشناسی و نماد رنگ ها
هارتمن یکی از بهترین و به نامترین تست ها در این حوزه میباشد.
این روانشناس، به بررسی تاثیر ناخودآگاه عمیق ما برای انتخاب رنگ و حرفی که آن رنگ برای زدن دارد میپردازد.
میتوانید به زبان انگلیسی تست روانشناسی رنگ ها از هارتمن را همینجا انجام دهید.
برای توضیحات کامل، باید گفته شود که در این تست رنگ، شما با 4 رنگ ( قرمز، آبی، سفید و زرد) مواجه هستید تا با انتخاب هر کدام از گزینه ها ویژگی های شخصیتیتان پیدا شود.
منابع:
بدون دیدگاه